SATA schijf sneller maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sando60

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
521
Hallo,

Ik heb op internet gelezen dat je in Vista je SATA schijf kan versnellen.
Er staat ook bij dat als de stroom uitvalt dat je dan gegevens kwijt kan kwijt raken.

Daar heb ik 2 kleine vraagjes over
Maakt het je pc echt sneller?
en welke gegevens kan je verliezen als de stroom uitvalt?

Bij voorbaat dank
 
Je bedoelt vast de write cache. Die kun je in apparaat beheer aan zetten. (een rechtermuis klik op een van je schijven.) Dat betekent dat Vista wacht met bepaalde informatie naar de schijf te schrijven, tot de schijf even geen andere taken heeft. Die informatie zet hij dan voor korte tijd in het werkgeheugen, totdat de schijf er tijd voor heeft. (Dit was overigens ook al in XP mogelijk. Ik meen zelfs al in nog eerdere versies van Windows)
Het zijn vaak wijzigingen in bestanden die je open hebt, die weggeschreven moeten worden. Mocht op dat moment plots de stroom wegvallen, dan ben je die wijzigingen kwijt of het is mogelijk dat er al een bestandsnaam is gemaakt, waar nog geen gegevens in staan. Je krijgt dan ongeldige 'ingangen' in je bestandssysteem. Een checkdisk of scandisk lost deze problemen vrijwel altijd wel op.
Over het algemeen zal het verlies van deze informatie niet onoverkomelijke problemen veroorzaken. Op een gewone thuiscomputer zou ik die write cache wel aan durven zetten. Ik zou het weer niet doen op een belangrijke server of op een systeem die zeer belangrijke bestanden open heeft staan, zoals bij banken of iets dergelijks.

Het verschil in snelheid zal niet zo aanzienlijk zijn, dat je het echt kan merken. Maar bij een aantal van dit soort snelheids tweaks kan resulteren in een sneller systeem.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan