Sata schijf wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob735

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2006
Dag,

Ik heb een MSI Pm8m-v moederbord met zowel ide en sata aansluitingen. De ide aansluitingen zijn vergeven aan twee schijven en cd/dvd.
Dus ik heb een sata schijf gehaald om een multiboot te maken voor Vista.

Nadat ik deze heb aangesloten wordt deze wel herkend in de bios maar wanneer ik bij schijfbeheer kijk staat deze schijf er niet tussen.

Voorlopig heb ik de schijf op ide gezet (bios) om wel vista te kunnen installeren. Echter vindt ik dit zeer vreemd!

Heeft iemand een idee waarom xp de schijf niet herkend?

BVD

Rob

je moet een s-ata driver installeren, die staat op je moederbord cd , dacht ik

Kan je deze driver ook zonder cd of FDD op je pc zetten. Beiden heb ik (helaas) niet meer.

Zoektochtje op internet naar de drivers van jetmoederbord (ik veronderstelk dat het een SATA-aansluiting "onboard" betreft, geen uitbreidingskaart).

Jan

Top. Ben al op zoek naar een drive.

Bedankt voor de reacties.

ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat vista en ook sp2 met xp die drivers onboard had,
in dat geval zou je die vista cd er in kunnen doen en dan installeren op die sata schijf.

Maar, ik zeg er bij , ik weet het niet zeker, dus als je het doet , opgepast,

Vista heeft de SATA drivers onboard, bij XP moet je zelf een geslipstreamde cd brouwselen, met de SATA drivers, of de flop gebruiken.

Heb inderdaad Vista geinstalleerd op de sata schijf. Als ik nu de sata van IDE afhaal (Bios) dan herkend deze hem wel.

Echter loopt de besturing van Vista zeer traag. Heb hem dus voorlopig weer op IDE gezet.

Ga nu rommelen met drivers.

Dan heb je een Intel chipset, de SATA moet op enhanced staan in de bios, maar dan wel eerst de Intel drivers voor Vista installeren, wat eigenlijk een info file is, Vista heeft zelf die drivers al, maar die moet alleen weten of die gebruikt moeten worden.

Ik heb mij vergipst:o , het is een Via chipset, wist niet dat je die ook zo kon instellen in de bios, gebruik dan deze, als je de Vista 32bits gebruikt.

Helaas. na het instaleren opnieuw opgestart en na het opstarten weer de BIOS aangepast. Wederom ziet de BIOS de sata schijf en kan Vista wel opstarten, echter gaat dit tergend langzaam.

Nu begin ik te twijfelen of de BIOS juist heb aangestuurd. Ik kan alleen kiezen bij Sata uit IDE of RAID.

Dan heb je een Intel chipset, de SATA moet op enhanced staan in de bios, maar dan wel eerst de Intel drivers voor Vista installeren, wat eigenlijk een info file is, Vista heeft zelf die drivers al, maar die moet alleen weten of die gebruikt moeten worden.

Ik kan SATA op enable of disable zetten
SATA mode op IDE of RAID

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt geen Intel chipset, maar een Via, zie de reply van mij daarover.

Probeer het Via de raid, en open de Via raid bios, welke toets je moet gebruiken komt in beeld te staan, en meld de schijf alleen aan, indien mogelijk, maar normaal hoeft dat niet, maar nee heb je.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan