SATA schrijf niet toegankelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lucdewit

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2008
Hallo,

Ik bezit al enige tijd een Western Digital MyBook World edition. De laatste tijd alleen maar problemen mee gehad met het benaderen van de schijf via het netwerk(Het is een NAS schijf). Nu heb ik hem uit elkaar gehaald, en de SATA schijf die erin zit (WD10EADS) in mijn computer gezet en verbonden met een SATA kabel naar mijn moederbord. Ook voorzien van stroom natuurlijk. Het probleem is dat ik nergens op de schijf kan komen, maar in computerbeheer staat hij wel. Hij is dus wel correct aangesloten, maar niet toegangkelijk.

Iemand enig idee hoe ik hem werkend krijg zonder de data die er op staat kwijt te raken?

Alvast bedankt!
Luc

Windows 7. Inmiddels heb ik de schijf alweer uit mijn pc gehaald en terug in de behuizing van de Western Digital Mybook, om via het netwerk toch maar wel een backup van de foto's die erop staan te maken. Mocht het dus niet lukken, kan ik de schijf formatteren. Maar het liefste los ik het probleem op zonder de schijf dus te formatteren.

Start op van een Ubuntu Live CD, met de schijf uit zijn behuizing gehaald en in jouw pc-kast aangesloten. De kans is groot dat de harde schijf namelijk met Ext2 of Ext3 partities is uitgerust.

a. Brand een opstartbare cd van een Ubuntu Live CD. Beetje informatie hierover: hier
b. Start de pc (met die externe schijf er al aangehangen) op vanaf die Live CD waarbij je aangeeft Ubuntu zelf niet te hoeven/willen installeren.
c. Kopieer heen en weer wat je nodig hebt (als je dan wél de partities van de NAS-schijf kunt zien en de bestanden die erop staan).

De meeste mediaplayers/NAS gebruiken namelijk Ext2 partitiesoort of Ext3 waar Windows niets mee kan.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hmm, ik denk dat het toch het handigst is hem gewoon te formatteren, aangezien er nu 4 hele aparte partities op staan. Heb de belangrijke gegevens die eropstaan, er al af gehaald en gebackupt.

Nu heb ik een andere vraag, als ik hem ooit weer terug wil krijgen zoals hij was (Dus werkend als NAS schijf in de behuizing van de WD MyBook), is dit mogelijk? Weet iemand heel toevallig wat ik hiervoor dan zou moeten doen?

Lijk erop dat (gelezen in deze handleiding, op pagina 112 e.v.) dat je dan de fabrieksinstellingen moet terugzetten. Alle data gaat dan verloren op de schijf, wachtwoorden staan weer op standaard (admin/admin), gedeelde mappen moeten opnieuw aangemaakt worden etc.

Wel blijven de netwerk-instellingen opgeslagen.

Tijs.

Oke, hartstikke bedankt. Ik ga de handleiding eens doorlezen.

Weet je zeker dat dit ook gaat werken nadat de harde schijf geformatteerd is, en er dus niks meer van de orginele bestanden/instellingen op te vinden zijn?

Ik weet dat niet zeker (per slot heb ik niet zo'n zelfde apparaat), maar gegeven dat de 'website' etc. niet op de harde schijf staan maar in een andere sectie van het apparaat lijkt me dit de juiste oplossing.

Overigens (zie ook de handleiding) kan de WD ook "Foreign partities" herkennen, dus dat geeft mij het idee dat je elke schijf kunt 'voeren' aan de WD, of je die nu zelf hebt ingedeeld in partities of niet. En het geeft me ook het idee dat je zelfs een helemaal 'maagdelijke' schijf erin moet kunnen doen. Per slot zullen gevallen waarbij de ingebouwde harde schijf (fysiek) de geest geeft en er er dus een volstrekt nieuwe moet worden ingebouwd ook gedekt moeten zijn! :)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke hartstikke bedankt. Ik probeer het gewoon, zal vast wel goed gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan