Sata2 schijven en sata1

Status
Niet open voor verdere reacties.

kwaksmak

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2004
Ik heb dus 2 sata2 schijven in mijn systeem zitten.
1 als windowsschijf en 1 om films en bestanden tijdelijk op te slaan.
Deze 2 zijn;WDC WD2000JS-60NCB1 ATA Device (200GB, IDE) (Everest kopie)

Vervolgens heb ik nog een sata1 schijf van 120gb om backups op te zetten.

Nu is mijn vraag; Werken de sata2 schijven op 300mb/s en de sata1 op 150mb/s?
of worden ze teruggetrokken omdat er een sata1 schijf bij in zit?

En er is toch een programma waarmee je je schijven kan testen? Welke is dit?

Volgens Everest is de schijf die je aangeeft geen SATA schijf maar een IDE(ATA) schijf. Het hangt er vanaf of je moederbord wel SATA2 ondersteund. De SATA controller bepaalt je snelheid van data overdracht.

Ik heb een asus m2n-e sli. Deze hoort sata2 te ondersteunen.
En dat het in everest zo aangegeven word vond ik ook vreemd.
De schijven zijn jumpervrij aangesloten met sata-connectors op moederbord en voeding.
Is er een manier om te controleren hoe de schijven draaien? Ik draai vista ultimate 64.

Misschien moet ik nog sata-drivers installeren van Western?

Je moet de SATA drivers van je moederbord hebben voor de controller. Western Digitaal heeft geen drivers voor zover ik weet.

Ik was nog even gaan zoeken op je hardeschijf type nummer en kwam iedere keer op IDE uit.:P

als ik kijk in everest onder opslag >> ATA. dan zie ik bij de schijven wel de correcte aanduiding staan. Dus everest herkent ze wel. Maar draaien de sata2 schijven dan ook met 300mb/s?
Hoe kan ik dit controleren?

Edit:
http://www.empc.nl/index.php?id=10&ProdId=12902

of deze

http://www.wdc.com/en/products/productspecs.asp?driveid=136

Dus ik weet nu wel zeker dat het sata2 moet zijn. maar ik merk namelijk niet veel verschil met mijn oude IDE schijven dus ik wilde graag zien dat het optimaal werkt of dat ik nog iets moet instellen of zo

Bestaat er geen benchmark of zoiets dergelijks?

Laatst bewerkt door een moderator:
Leesvoer, overigens is het de overdrachtsnelheid van de interface, en dat zegt niets over de werkelijke schrijf en leesprestaties, ook merk je niet veel verschil tussen die 2, maar de verschillen staan in die "leesvoer".

ok dus het betekent dus dat sata2 een merknaam is en de schijf dus niet sneller hoeft te zijn dan een dergelijke sata1. (als ik het goed begrijp?)
Maar dit zijn mijn eerste sata schijven. voorheen heb ik altijd ide gehad. Ik zal dan toch een verbetering moeten kunnen merken? (bijvoorbeeld met bestanden kopieren en plakken)
Ik heb namelijk het gevoel dat het niet eens zo veel sneller is.

@lange pier. In ieder geval bedankt voor je reactie. ben wijzer nu :D Maar weet jij niet toevallig een progje waarmee ik de schijven zou kunnen testen?

@crash: ook bedankt voor een megasnelle reactie

Simpel en gratis is deze, HdTune is ook goed, maar niet gratis.

Overigens zijn er meerdere voordelen t.o.v. IDE, zie die link, maar de snelheid is maar iets hoger bij vergelijkbare schijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan