Save to and dlookup from active record

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rap261

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2008
Gode morgen,

Ik heb:
- een tabel met 10 kolommen (kolom 1/5 hebben hun eigen benaming, kolommen 6/10 hebben als naam: Tekst1, Tekst2 etc)
- een formuler (gebonden)
- een sub-formulier (gebonden)

Het sub-formulier, geplaatst in het formulier, laat alleen kolom 1 t/m 5 zien van de tabel. Kolom 6 t/m 10 wordt getoond via textboxen in het formulier.
Nu wil ik dat met een knop "Save" alles wat wordt toegevoegd of gewijzigd wordt in zowel de kolommen 1 t/m 5 als ook in de tekstboxen automatisch op de geselecteerde/active record wordt weggeschreven. Zie onderstaand de code waarmee ik probeer dit voor elkaar te krijgen. ik probeer het rode gedeelte aan te passen met opties als: Active Record, current record etc maar dit werkt niet. Wie kan me helpen?

Code:
Private Sub Command1097_Click()

Dim rst As Recordset
Dim bAddRecord As Boolean

SQL = "SELECT ID, Tekst1, Tekst2, Tekst3, Tekst4, Tekst5 FROM BillingIssues WHERE BillingIssues.ID=[COLOR="#FF0000"]Active_record"[/COLOR]
    Set rst = CurrentDb.OpenRecordset(SQL)
    With rst
        If .RecordCount = 0 Then
            .AddNew
            !ID = [COLOR="#FF0000"]Active_record[/COLOR]        
        Else
            .Edit
        End If
        For i = 1 To 5
            .Fields(i) = Me("Tekst" & i)
        Next i
        .Update
    End With

End Sub

Leg eerst eens uit waarom je dit zo nodeloos ingewikkeld doet? Tenzij ik het helemaal verkeerd begrijp, heb je alle velden in één tabel staan, in één record. Door de helft van de velden in een subformulier te gooien (met een eigen recordset dus) open je één record twee keer. Niet doen. Wil je visueel onderscheid, zet de 1e 5 kolommen dan op een tabelement. Of zet er een lijn overheen.

Hi Michel,

Reden waarom ik de en helft via een tabel wil laten zien en de andere helft via tekst boxen heeft twee redenen.
1) De tabel met alleen de eerste 5 kolommen laat meer een 1e overview zien waar je ook makkelijk dooheen kunt scrollen, filteren zelfs. Zodra je meer detail wilt zien kun je dan de record selecteren waardoor de tekst boxen zich vullen met meer details (dit gedeelte zou ook nog werkend gemaakt moeten worden maar dat komt later)
2) Puur ruimte gebrek. Het formulier leent zich niet om een tabel met 10 kolommen te laten zien, dit past er gewoonweg niet op..

Alles staat iid in een tabel maar er zijn meerdere records en er zullen ook nog records worden toegevoegd.

Je verwijst naar een optie als Tab element. Dit is nieuw voor me en heb dat even gauw gegooled maar lees dat dit meer een restrictie is en dus eigenlijk betekend dat je bepaalde gegevens niet laat zien voor de gebruiker?
Je optie om een lijn er over heen te zetten snap ik niet

Thanks!

Laatst bewerkt:
Dan lees je iets anders als ik :) Een Tabcontrol is niks anders als een container met tabbladen, waar je velden (of subformulieren) op kunt zetten. Zodra een formulier te klein is, zet je daar een tabcontrol op, en als je daar dan 4 tabbladen op maakt dan kun je daar i.p.v. 5 velden 5 * 4 = 20 velden kwijt. Verder doet het helemaal niks. Waar jij je subformulier voor gebruikt is dus eigenlijk meer een zoekfunctie? Daar zou ik nog steeds geen subformulier voor gebruiken, maar een niet-gebonden keuzelijst (zonder invoervak). Kleiner en makkelijker te maken. Bovendien hoef je niks te muteren op dat subformulier als alle records zoals het hoort in je hoofdformulier staan.

OK helder alleen wordt dat een oplossing die ik niet zo zie zitten. De gerbuiker moet dan, indien hij meer informatie wil zien, naar andere tabbladen gaan.. lijkt me vervelend werken..

Ik had gehoopt dat ik alleen de ID verwijzing zou kunnen aanpassen in de huidige code die ik heb. Ipv bijv ..ID=1 of ..ID=" & Me.Combo2 verandere in .ID=Active record omdat bij het selecteren van een regel in de tabel de record al bekend is..
Is dit te kort door de bocht gedacht?

De gerbuiker moet dan, indien hij meer informatie wil zien, naar andere tabbladen gaan.. lijkt me vervelend werken..
Als jouw formulier dermate groot en vol staat, lijkt het mij voor de gebruiker sowieso al geen geweldig formulier om mee te werken. Want dan staat het berstens vol met velden. Dan is juist het organiseren van gegevens in tabbladen een prima oplossing om helderheid op het formulier te krijgen. Ik ken geen enkele gebruiker die geklaagd heeft over het feit dat er tabbladen op een formulier staan. Integendeel zelfs: de duidelijkheid van mijn formulieren werd alom geprezen. Kwestie van perceptie dus. Probeer je in een gemiddelde gebruiker te verplaatsen, of (nog veel beter natuurlijk) onderzoek bij die gebruiker hoe die je formulier gebruikt, en hoe hij/zij denkt dat het logischer zou kunnen. Je zou nog wel eens verbaasd kunnen staan.
Maar werken met twee kopieën van dezelfde record? Vragen om problemen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan