• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SaveAs PDF maar dan "losse pagina's" ipv 1 bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ginger

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 dec 2006
Allen, ik heb voor mijn werk een volgoed-retourformulier voor onze winkels in Excel Gemaakt. Zo'n afdruk verloopt via een VBA-procedure en geeft een set van 3 of van 5 bonnen (al naar gelang het ophalen van de retouren rechtstreeks of via een HUB verloopt). Die loopt al jaren naar volle tevredenheid. Ik heb 1 layout aangemaakt die dus 3x of 5x met wat aangepaste teksten naar de printer wordt gestuurd. Ofwel, dit zijn 3 of 5 printopdrachten. Nou zijn we recent overgestapt op meer digitale formulieren verzenden en minder voorgedrukte (scheelt weer portokosten). De winkel drukt zo'n setje af, houdt de eerste bon en geeft de rest mee met de chauffeur. Zo behoudt elke stap in het proces een afdruk met handtekeningen en zorgen we er voor dat de goederen echt bij ons DC terugkomen.

Deze lange inleiding is om uit te leggen waar het om gaat. Maar de eigenlijke vraag is of iemand het ooit gelukt is om via de "Excel SaveAs PDF" optie een pdf samen te stellen die is opgebouwd uit meerdere losse bladen? Voorheen deed ik dit op mijn eigen PC ook via "Adobe Acrobat X Standard", maar niet iedere gebruiker bij ons mag dit installeren. Deze Adobe versie staat het toe om aan een PDF pagina's toe te blijven voegen tot je helemaal klaar bent. Een andere PDF-creator mag niet worden geïnstalleerd (dus dat is géén optie)!
Volgens mij is het niet mogelijk om dit te doen zonder dat ik m'n workbook echt ga aanpassen. Maar ik gooi toch het balletje maar ff op, voor het geval dat... ;)

Laatst bewerkt:
Als ik je goed begrijp....

Code:
Sub M_snb()
   For j = 20 To 60 Step 20
     Sheet1.Rows(j).PageBreak = xlPageBreakManual
   Next

Sheet1.ExportAsFixedFormat 0, "G:\OF\ginger.pdf"
End Sub

@snb, Allereerst weer dank voor je snelle reactie maar nee, helaas... Dit is het niet. Ik heb ff een uitgeklede versie van het workbook als bijlage toegevoegd.
Het werkt als volgt... Als je in kolom M op een bonnummer gaat staan, zal je zien dat de knop "Filter" actief wordt. Door deze nu in te drukken, worden alle regels met hetzelfde bonnummer gefilterd en getoond (in dit voorbeeld is het 4x 1 regel). Als het filter actief is, is de knop "Maak Retourbon" óók actief. Als je die dan weer indrukt, zal de sheet "Retourbon" 3 (= RZ) of 5 (= HUB) keer worden aangesproken en afgedrukt. Per keer "aanspraak" wordt er een andere regel op die retourbon afgedrukt (zie daarvoor de sheet "Instellingen").
Het is dus mijn bedoeling dat alle 3 (of 5) die afdrukjes in 1 PDF terecht komen. En dan zélfs daarbij nog 1 van de 2 procedures van de sheet "Handleiding".

P.s. het toevoegen van eventuele nieuwe regels aan de tabel zal niet geheel lekker verlopen omdat ik de gekoppelde database sheets heb verwijderd om het bestand van een juiste grootte te krijgen. ;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De macro om er een leuke PDF van te maken staat in de codemodule van het werkblad 'retourbon'.

Het werkblad 'retourbon heb ik 'wat' aangepast.
De code om alle gegevens op de juiste plaats te krijgen laat ik 'graag' aan jou over.

PS. volgen mij is een 'handeling' toch echt iets anders dan een 'handleiding'.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
snb, Dank! Deze weg was ik zelf ook al ingeslagen, maar bedacht me toen dat het mogelijk is dat er méér dan 20 regels volgoed-retour kunnen zijn. In dat geval wordt er een 2e set (enzovoorts) bonnen gedraaid. Zo loop je dus toch weer vast met een "fixed" aantal sets.
Maar toch... Tóch zet je me weer een stapje verder! Ik zou natuurlijk een tijdelijke sheet kunnen opbouwen met de benodigde hoeveelheid bonnen en setjes. En DIE dus vervolgens in 1x wegschrijven met de ExportAsFixedFormat.

Het is me dus duidelijk dat de PDF-optie niet de mogelijkheden heeft zoals die van Adobe Acrobat X Standard, maar je hebt me met je oplossing wel weer een goede kant uit geduwd. Tnx!

PS. volgen mij is een 'handeling' toch echt iets anders dan een 'handleiding'.
Ha ha ha...
Ik wilde die sheet "Procedure" noemen, maar wist niet wat voor effect dat in VBA zou kunnen hebben. Vandaar dat ik dat maar "vertaalde" naar "handeling". Maar "handleiding" had inderdaad méér voor de hand gelegen... :D

Laatst bewerkt:
Mijn suggestie is niet die van een 'fixed' aantal bonnen.
In feite kun je van een 'bonsjabloon' ( bijv. in een apart werkblad (voorkeur) of apart bereik (BA1:BG50), inclusief pagebreak) zoveel kopieën onder elkaar zetten in het werkblad "retourbon" als je zelf wil.
Daarna kun je uitsluitend het hele gebied van bonnen in het werkblad "retourbon" als PDF opslaan.
Het gepuzzel zit hem in de berekening van het aantal bonnen en hoe de gegevens in de bonnen terecht moeten komen. De PDF is het probleem niet meer.
Omdat jouw bon 50 rijen groot is lijkt me dat ook niet zo'n ingewikkelde klus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan