SBS 2003 mail probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

speed156

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2005
Berichten
7
Hoi,

Ik heb een vraag over SBS 2003 standaard. Op de server wordt geen website gebruikt en wij beschikken NIET over een
geregistreerde domeinnaam. Willen alleen Email (pop3) via Exchange gaan gebruiken. ISP is XS4all. Instellingen met de CEICW ingesteld. Email server smtp van XS4all opgegeven en Pop3 connector voor inkomende mail. Inkomende mail wordt correct ontvangen. Uitgaande mail geeft het volgende bericht van de systeembeheerder. De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt: *******@xs4all.nl op datum en tijd. Het e-mail adres kan niet worden gevonden. Het is mogelijk dat de geadresseerde inmiddels is overgestapt naar een andere emailorganisatie, of dat het adres een fout bevat. Controleer het adres en probeer het nogmaals <server.********.local #5.1.8 smtp;553 5.1.8 < gebruikersnaam@********.local>... Domain of sender address gebruikersnaam@********.local does not exist>
Tevens een event error 3030 non delivery report.
Al onze gebruiker hebben een email account bij XS4ALL en willen dit mail-account ook gebruiken voor uitgaande mail. Ik heb geen instellingen handmatig gewijzigd.
Wie heeft voor het bovenstaande een oplossing.

Groeten,
Harry
 
.local en localhost .. En alles wat daar op rijmt en op lijkt .. Dat is niet te routeren over internet heen via een mailserver ;)

Dus daarmee zul je iets moeten zoeken in de trand van toch een eigen domein naam (zo duur is dat nou ook weer niet tegenwoordig) ...

Suc6! :thumb:
 
Test eens het volgende: Open Active Directory Users and Computers, rechtsklik een gebruiker die een @xs4all mailbox heeft (die je met de pop3 connector binnenhaalt) en kies Eigenschappen.
Voeg het @xs4all SMTP mail-adres toe in tabblad E-mail adresses, en zet dat mail-adres als primary.
Maak een SMTP connector die alle mail (dus namespace *) verstuurd via de smtp-server van xs4all (stel de smtp-server van xs4all in in het vakje 'smart host' van de SMTP connector).

Test of dit werkt. Als het werkt doe je dus alle mailafhandeling via de mailservers van xs4all: pop3 ophalen via de pop3 connector en mail versturen via de SMTP connector naar de SMTP mailserver van xs4all.
Een uitzondering is mail die onderling wordt verstuurd: Die wordt op de server afgehandeld, niet via de mailservers van xs4all. Dus stel dat je pietje@xs4all.nl en marietje@xs4all.nl als additionele SMTP mailadressen aan gebruikers hebt gehangen, dan gaat mail van pietje naar marietje altijd via de SBSserver.

Ik ben niet 100% zeker dat dit werkt, dus test het goed uit of dit inderdaad kan én werkt. Op Exchange 2007 en Exchange 2010 kan dit gemakkelijker worden ingesteld, namelijk door aan te geven dat het xs4all.nl maildomein gedeeld wordt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Test eens het volgende: Open Active Directory Users and Computers, rechtsklik een gebruiker die een @xs4all mailbox heeft (die je met de pop3 connector binnenhaalt) en kies Eigenschappen.
Voeg het @xs4all SMTP mail-adres toe in tabblad E-mail adresses, en zet dat mail-adres als primary.
Maak een SMTP connector die alle mail (dus namespace *) verstuurd via de smtp-server van xs4all (stel de smtp-server van xs4all in in het vakje 'smart host' van de SMTP connector).

Test of dit werkt. Als het werkt doe je dus alle mailafhandeling via de mailservers van xs4all: pop3 ophalen via de pop3 connector en mail versturen via de SMTP connector naar de SMTP mailserver van xs4all.
Een uitzondering is mail die onderling wordt verstuurd: Die wordt op de server afgehandeld, niet via de mailservers van xs4all. Dus stel dat je pietje@xs4all.nl en marietje@xs4all.nl als additionele SMTP mailadressen aan gebruikers hebt gehangen, dan gaat mail van pietje naar marietje altijd via de SBSserver.

Ik ben niet 100% zeker dat dit werkt, dus test het goed uit of dit inderdaad kan én werkt. Op Exchange 2007 en Exchange 2010 kan dit gemakkelijker worden ingesteld, namelijk door aan te geven dat het xs4all.nl maildomein gedeeld wordt.

Tijs.

Kijk eens naar z'n bounce message ;)
 
Kijk eens naar z'n bounce message ;)

Enige wat ik daaruit afleidt is:
a. De afzenderadressen @....local staan als 'standaard e-mail adres' in de ADUC, en mogen niet gebruikt worden (en dat klopt ook, want dat maildomein is niet bekend op Internet)
b. Wellicht de topic-starter heeft aangegeven authorititief mail te mogen ontvangen die geadresseerd is aan @xs4all.nl (dus in de recipient policy @xs4all.nl heeft toegevoegd én heeft aangevinkt).
c. De topic-starter probeert een mail te versturen naar iemand die 'extern' op het @xs4all.nl domein zich bevindt. Dat kan zijn omdat hij geen @xs4all.nl SMTP e-mail adressen heeft toegevoegd in ADUC óf omdat het echt over iemand buiten zijn netwerk gaat die (toevallig) óók bij xs4all zit.

Even voor ieders beeldvorming: Onderdelen a. en b. (en wellicht c.) worden ondervangen door mijn instructie. waarbij ik juist aangaf dat de organisatie NIET authoritief mail ontvangt van @xs4all.nl, daarom de pop3 connector die rol op zich neemt om 'stiekem' de @xs4all mail toch af te leveren aan de organisatie.
Verder gaf ik aan dat het @xs4all.nl e-mail adres in ADUC wordt ingedragen én als Primary e-mail adres moet worden ingesteld, dit dus omdat het @...local geen geldig e-maildomein is.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Opgelost

Iedereen bedankt voor de info. Inmiddels contact opgenomen met XS4ALL. Domeinregistratie en dergelijke. Bellen maandag terug.
Fijn weekend,

Gr,
Harry
 
sbs 2003 kan geen mail versturen

hallo,

Ik heb net een server opnieuw geherinstalleerd, maar het blijkt nu dat ik geen e-mails meer kan verzenden maar wel ontvangen.(server 2003)

Weet iemand een mogelijke oplossing?

(We hebben nu twee servers):confused:
 
Gaat het via je provider zoja staat dat ook in jouw server ingesteld?
 
Kenan1991,

Het is op Helpmij niet toegestaan om je vraag in die van iemands anders te stellen. Daarnaast stamt het topic al uit mei.

Graag je eigen topic aanmaken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan