Scandisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon25

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Vraagje : ik wil even enige bad sectors ( B : fysieke beschadiging ) op een HD isoleren zodat win deze niet meer gebruikt, waardoor het besturings systeem normaal kan blijven functioneren. In afwachting van een nieuwe HD kan ik er dan nog mee verder werken. Een prgr waar dat vroeger mee gedaan gedaan kon worden is scandisk. Weten jullie of scandisk nog verkrijbaar is en ook geschikt voor type NTFS format schijven ? Scandisk heeft veel meer mogelijkheden dan b.v. checkdisk etc. etc. Vroeger werd scandisk wel gebruikt om B sectoren op ( meest ook IDE channel ) type FAT32 format HD's te isoleren, dat ging uitstekend.

Met dank voor antwoord,

Leon25.

Dezelfde werking krijg je als je rechtsklikt op de schijfletter in Verkenner, Eigenschappen kiest , en dan in een tabblad de schijfcontrole start, waar je dan alle vinkjes bij moet aanzetten.

Is het de systeemschijf, dan wordt dat gemeld, en dan wordt de controle uitgevoerd bij de volgende herstart. Omdat je beide vinkjes hebt gezet worden bad sectors gemarkeerd en niet meer gebruikt na de schijfcontrole.

Succes,

Tijs.

Met dank voor de reacties.

Bertus : link te volgen, ik zoek er eentje uit.

dnties : is inderdaad hier ( helaas ) de systeemschijf. herstart en beide vinkjes bekend. Let op : de bad sectors werden nu NIET gemarkeerd en het bleef braggelen. Op een andere pc ( zelfde verhaal ) heb ik het opgelost door met scandisk voor de NTFS format deze sectoren met succes te isoleren. Tijdens de NTFS format werden de sectoren gezien en herkend. Geen problemen meer.

Echter ik wil nu zonder terugzetten van een Backup die B sectoren isoleren. Jouw advies werkt wel goed bij andere ( toegevoegde, niet systeemschijven ) ..

Laatst bewerkt:
Mijn verhaal klopt wel (zie o.a. hier), maar... Het kan geen nieuwe bad sectors tegenhouden. Dus de huidige bad sectors worden gemarkeerd, maar er kunnen natuurlijk nieuwe bijkomen...

Als je schijf permanent nieuwe bad sectors blijft maken, dan is het inderdaad snel afgelopen met 'm...

Overigens kun je ook gebruik maken van Hirens Boot CD om allerlei tests mee te doen. De C: schijf is daar niet vergrendeld, dus kun je daar die test doen als je kiest voor Mini Windows XP.
Verder staan er nog in het opstartmenu van de CD nog andere schijfscanners en reparatiehulpmiddelen. Ik garandeer geen succes, en alles is voor eigen risico.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het is geen twijfel aan jouw verhaal. Maar hoe het hier verloopt. Wat betreft nieuwe B clusters, gelukkig is dat niet het geval, ik had al uitgevonden dat de schijf niet verder meer 'uiteenvalt' .. er komen geen B sectoren meer bij. De schijf is verder stabiel. Je begrijt nu wel waarom ik eigenlijk op een extern prgr uit ben om een systeemschijf te kunnen fixen als het niet anders kan.

Met dank voor de link, ik zal ht eens aandachtig bestuderen

Ik wilde nog even iets vragen ook, indien mogelijk : als je schijfcontrole uitvoert op de gebruikelijke manier, door jou beschreven, is het dan zo dat CHKDSK de beschadigde sectoren blijft zien en dit ook meldt ?

Laatst bewerkt:
[...]Ik wilde nog even iets vragen ook, indien mogelijk : als je schijfcontrole uitvoert op de gebruikelijke manier, door jou beschreven, is het dan zo dat CHKDSK de beschadigde sectoren blijft zien en dit ook meldt ?
Er wordt alleen na afloop gemeld dat er fouten gevonden zijn en 'gerepareerd' (dus in het geval van bad sectors: Gemarkeerd).

Er staan op de Hiren's boot cd héél veel tools die je gebruiken kunt voor scannen en 'repareren'/markeren van bad sectors. Lees hier wat er zich allemaal op de schijf bevindt, onder Hard Disk Tools en ook enkele onder Testing Tools. Bij voorkeur neem je de diagnose-tool van de fabrikant die hoort bij het merk harddisk dat in je computer zit. Kijk altijd goed of het gebruik van (opties in) een tool verlies van de inhoud van je harddisk inhoudt.

Tijs.

Bedankt Tijs, we zullen het gaan bekijken :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan