scannen duurt heeel lang!

Status
Niet open voor verdere reacties.

h 3 n k

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2008
Berichten
44
hallo,

ik heb een vraag, ik heb AVG Free 8.0, Malwarebytes' Anti-malware en SUPERantiSpyware free edition, ik laat die soms scannen over de hele computer maar niet helemaal af want

1 daar word hij heeel traag van
2 het duurt heel lang! na ongeveer 3 uur zit ik op iets van 300,000 en dan is hij nog niet klaar!

ik heb het gevoel dat op deze computer wel een virus/spyware zit omdat ik best veel download (spellen, programma's etc.) en mijn zus ook hier heel veel opzit en die weet niets van computers af dus die download alles en klikt overal op

heeft iemand een oplossing hoe ik deze computer sneller krijg of hem sneller kan laten scannen? ik heb ongeveer 1,5 maand geleden de computer geherinstalleert, toen deed hij er niet zo heel lang over om te scannen. en nou weer wel

alvast bedankt,

h 3 n k
 
Die scans vragen best wat processorkracht maar genoemde tijden zijn wel lang.

Je zult toch een keer een scan moeten afmaken.

Probeer dat eens in de veilige modus (F8 tijdens opstart)

Check ook eens met Spybot - Search & Destroy.

Grtz.
 
nou zeg je toch iets, er is hier 1 keer geprobeerd deze computer op te schonen met het programma spybot, aan het einde moesten we terug naar de computer zaak waar we deze computer hadden gekocht om een nieuwe harde schijf in te zetten want hij was helemaal kapot (geen idee hoe het is gekomen want ik bemoei me pas met deze computer sinds 3 jaar en het was ervoor)

wat bedoel je trouwens in veilige modus?
 
Mag ik FunZip? In veilige modus worden er veel minder stuurprogramma's geladen en heeft de computer dus tijd vrij. Bovendien worden conflicten hiermee vaak opgelost. Je moet echt ook de actieve programma's afsluiten die je op dat moment niet nodig hebt.

Je schrijft zelfs dat jij ondertussen iets anders aan het doen bent. Zo komt de computer misschien helemaal niet aan het scannen toe. Is het eigenlijk wel zo erg als de computer gedeeltelijk wordt gescand? Je kunt een aantal mappen aanwijzen en dan een andere keer weer.

Na verloop van tijd wordt de computer langzamer omdat er meer op staat. Hoewel anderhalve maand wel kort is. Maak het Register schoon van fouten en verouderde items. Hulpprogramma's hiervoor kunnen het register vaak ook comprimeren en optimaliseren. Defragmenteer de harde schijf, dit moet eigenlijk meteen al. Schakel updaters binnen programma's uit. Deze kunnen dwars zitten. Ik heb nog een lijst van programma's die de werking van de PC vertragen. Misschien heb je er wat aan. http://www.thepcspy.com/read/what_really_slows_windows_down/5

Kijk in de lijsten bij Start - Uitvoeren - "msconfig" of er services zijn die je kwijt wilt en opstart programma's die je wilt tegenhouden. Opstartprogramma's staan ook in de programmagroep Opstarten, die kan je naar een andere groep slepen die je bijvoorbeeld Niet Opstarten noemt. Kijk dan nog bij Configuratiescherm Software of er iets gedeïnstalleerd moet worden. Pas wel op met wat je weghaalt of uitschakelt, neem geen risico. Ik hoop dat de computer nu weer wat beter presteert.

Als je met zijn tweeën de computer gebruikt is het misschien handig om een tweede besturingssysteem te installeren op een andere partitie.

Wat jullie volgens mij zeker zouden moeten doen is het bewaken van System Internals. Systeembestanden, zoals ook het register en de opstartinstellingen kunnen dan niet aangepast worden zonder toestemming. Spybot kan dit (ja ik weet het, helaas) en CounterSpy (ook in de shareware). Bij Counterspy kan er niet eens een programma starten zonder toestemming. Als je besmet bent dan kan je de acties van de malware zo misschien nog opmerken. Als je een programma installeert kun je bovendien vaak nog onderdelen als zoekbalken, indexeerders en updaters tegenhouden.
 
okey, ik heb geprobeerd het een beetje te vertalen maar ik snap er helemaal niets van, vooral dit stukje niet:

Wat jullie volgens mij zeker zouden moeten doen is het bewaken van System Internals. Systeembestanden, zoals ook het register en de opstartinstellingen kunnen dan niet aangepast worden zonder toestemming. Spybot kan dit (ja ik weet het, helaas) en CounterSpy (ook in de shareware).

hoe dan ook, ik krijg steeds meer problemen en hij loopt ook steeds meer vast, grote kans dat ik hem deze maand nog zal herinstalleren, is alleen herinstalleren genoeg? of meot ik ook nog iets anders doen?
 
Het was maar een advies voor een betere beveiliging, je schreef dat er soms zomaar iets werd aangeklikt en er veel op de computer werd geïnstalleerd. Ik besteed daar aandacht aan. Programma's die voor veranderingen waken zijn dan een even goed idee als programma's die de computer op fouten en bedreigingen scannen. Dit geef ik graag aan je door.

Op het moment dat de computer vreemd doet, langzaam reageert, is het ook een optie om op Ctrl + Alt + Delete te drukken en bij Taakbeheer, dat dan verschijnt, op het tabblad Taken en op het tabblad Processen te kijken of er een onbekend programma actief is of dat er een proces is dat een heel groot deel van het geheugen of de processortijd neemt. Dat moet haast wel en zo kom je er misschien achter wat de veroorzaker is. Een proces kan de computer ook vertragen door herhaaldelijk een verzoek te doen. Dan zijn de logboeken interessanter. (Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken) Kijk bij Taak en Systeem in het linker deel van het scherm. Zie je rechts fouten staan bij het tijdstip waarop er problemen waren, klik daar dan dubbel op en lees de beschrijving. Een computer zal altijd herhaaldelijke fouten in de logboeken hebben staan, dat is helemaal niet erg. Probeer er achter te komen of het interessant is en je het verhelpen kunt.

Herstelinstallatie is over het algemeen een goed idee.
Er zijn drie opties.

Systeemherstel. Dat zet de instellingen en het register terug naar een punt in het verleden, bij standaard instellingen maximaal ongeveer twee maanden terug. (Start - Alle programma's - Bureauaccessoires - Systeemwerkset - Systeemherstel).

Controle en herstel van beveiligde systeembestanden. (Start op in veilige modus (bij het opstarten herhaaldelijk op F8 drukken).
Ga naar Start - Uitvoeren en type: sfc /scannow (spatie tussen c en /) en op ok klikken). Het is mogelijk dat gedurende de reparatie naar de originele Windows CD gevraagd wordt.

Herinstallatie van Windows. Hierbij wordt Windows vervangen maar met de zelfde instellingen en je verliest hierbij de eerder genoemde systeemherstelpunten. Je wilt hiervoor de volgende dingen weten: Je moet het laatste servicepak en de updates daarna weer installeren. Omdat het fout kan gaan zul je moeten bedenken van welke bestanden je een backup maakt. Internet Explorer 7 moet je eerst deïnstalleren en helemaal weghalen want anders doet Explorer 6 het na installatie niet en kan je niet meer internetten. (ook niet met Firefox). Verder: omdat je XP maar een paar keer kunt herinstalleren zonder opnieuw te hoeven activeren moet je een backup van het betreffende bestand maken en terugzetten bij problemen hiermee. Maak een backup van wpa.dbl Dit bestand staat in de windows\system32 map van je harddisk. Zet na de herstelinstallatie wpa.dbl terug in windows\system32, voor dat je toepassingen gaat gebruiken en in Veilige Modus. Start het systeem opnieuw op. Je hoeft daarna ten minste niet te activeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan