scannen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Desiree Vrolijk

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2002
Als ik via de scanner iets inscan naar Word als tekstdocument krijg ik allemaal rare tekens of blokjes. Ik krijg het document wel goed als het scan als afbeelding en dan naar Word stuur. Alleen kan ik het dan niet bewerken, wat de bedoeling is. Wie weet raad??????

Dat noemen ze OCR scannen,en daar hebben gewoon een heleboel scanners moeite mee,kan je vaak niets aan doen,tenzij je een hele goeie scanner hebt,wat voor scanner en welk type heb je?

Je scanner herkent sommige tekend gewoon niet goed en maakt er daarom zelf maar iets van. Het kan ook aan een moeilijk herkenbaar lettertype liggen.

speciale software

Volgens mij zal de gevolgde methodiek (een scan direct opslaan als word-document) nooit werken. Dit werkt alleen met speciale software (bijvoorbeeld Omnipage); die is in staat gescande tekst om te zetten in een Word-document.

Groet,
Arno.

Bij een scanjet wordt een scanprogramma meegeleverd die documenten eerst via een OCR-programma sturen voor het te openen in Word.

Een Scanner zelf herkent niets, alleen de OCR doet dat.

Met je scansoftware is mogelijk helemaal niets mis. Alle scansoftware (ook dure professionele) heeft beperkingen.
De scanner probeert een blokje tekst te herkennen, de software probeert dat om te zetten in een letter. Ieder plaatje of vlekje, of onterecht lijntje, wordt afgezocht naar wat er zou kunnen staan. Resulteert in niets of in een blokje of tekentje of (fout) gegokte letter.

Met proportionele lettertypes is het nog moeilijker, daar zijn de spaties niet altijd even groot, dus waar begint de letter? Het programma vergelijkt verder met een tabel van bestaande lettertypes, en probeert daar de meest overeenkomende uit te halen om te bepalen welke letter er staat.

Natuurlijk wordt alles naar Word of andere tekstverwerker gestuurd in een en hetzelfde lettertype (meestal courier), al kan de grootte wel varieëren. Maar ook met verschillende lettergroottes in hetzelfde document heeft de software vaak problemen.
In elk geval moet je gescande tekst altijd nakijken, corrigeren, opnieuw opmaken.

Kolommen vormen een extra probleem: teveel wit tussen twee teksten. HP adviseert een blad met kolommen met de selectierechthoek per kolom te verzenden en dan in de tekstverwerker weer aan elkaar te plakken. :eek:

Twee tips:

1) bladzijden die niet echt zwarte letters (of zelfs gekleurde) bevatten eerst kopieëren naar een goed zwarte (maar wel strakke) letter.

2) Test de mogelijkheden van je scanner uit. Maak eerst een document in Courier (tien regels moet genoeg zijn), print dit, scan en lees OCR in.
Nu Tussen de tekst in, zeg op regel 5, een zin in een ander lettertype, bijvoorbeeld Tahoma, en onderaan een regel toevoegen in een schrijfletter schrift (niet Italic, maar bijvoorbeeld Lucida Handwriting).
Print, scan, vergelijk.
Nu de bestaande tekst selecteren en in drie kolommen verdelen. Print, scan, vergelijk.
Nu in de middelste kolom vijf witte regels in het midden.
enzovoort.

Ik voel me wel :evil: als ik het zo neerzet, maar hoop toch dat het je helpt te vinden wat kan en wat niet kan.

Vriendelijke groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan