scanner lamp blijft draaien

Status
Niet open voor verdere reacties.

killer555

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2006
ik heb een best vervelend probleem, ik ben in het bezit van een HP officejet 6110 bij het opstarten doet hij een soort zelftest en initaliseert hij het hardwarematige gedeelte van de all-in-one. nu krijg ik het probleem dat hij daar mee vast loopt ik hor een soort tikkend geluid alsof 2 tandwielen bezig zijn elkaars tanden er af te schrapen. ik heb inmiddels gevonden dat dit de scannerlamp is hij gaat bij het testen in 1 keer een stukje naar links en zou normaal gesproken in 2 kleinere stapjes weer terrug naar rechts gaan. het probleem is echter hij houd het niet bij die 2 stapjes hij wil verder naar rechts maar daar houd mijn apparaat op. het is een motertje dat een soort pees aan stuurt en daarop zit de kar met de scanner lamp. voor de rest zie ik nergens iets van een sensor of wat dan ook die er voor zou moeten zorgen dat hij na die 2 keer gewoon stopt. wel zit er op ze kop dus boven de lamp een soort wit zilver plaatje geschroeft waar ik geen functie voor zie misschien dat het de bedoeling is dat als het licht daar in spiegelt dat hij stopt. maar wat dan ook hij blijft door drammen met als conclusie dat hij de zelftest niet voldoet en dus niet te gebruiken valt. is er iemand die dit probleem herkent of weet wat ik er aan kan doen graag.

meestal zit er op een scanner een optie om de lamp te blokkeren.
Voor vervoer of zo .
Kijk dat eens na het kan zijn dat dat mechanisme niet helemaal goed staat .
Dan kan het zijn dat de lampwagen heen en weer wil gaan maar onderweg wordt tegen gehouden

bedankt voor jullie reacties ik heb gekeken naar dat plaatje en nog niet gevonden maar ik zag op die foto dat ie ook aan de onderkant kan zitten dus ik ga nog even verder zoeken. en nee hij wordt nergens tegengehouden alleen op het allerlaatste moment door de zijkant van me printer.

maar bedankt in iedersgeval. hoope dat het lukt.

ik heb gekeken en wat ik dacht blijkt waar er zit bij mij niet zo'n schijfje op.
ik heb wat foto's gemaakt. ik zal ze even toelichten.
de eerste foto is een soort van geheel overzicht. het is de binnenkant van de printer met de rails waar de wagen overheen gaat opzijn kop op de plaats waar hij normaal ongeveer licht. zo als jullie zien zit er geen plaatje of wat dan ook op het motertje. wel zit er op de onderkant van de kap over de printer een soort witte strook bij de gele pijl. normaal hoort de lamp daar ongeveer te stoppen. zou het mogelijk zijn dat hij daarop zou reageren?

dan zit er bij de rode pijl een mageneetje ofietsdergelijks om een bundeltje met kabels. dit zie je vaker maar daar komt de wagen tegenaan op de kopsekant die tegen dat magneetje aan komt zie ik zelf niks (2e foto) wat er op kan wijzen dat ze iets met elkaar te maken hebben.

ik zit dus nog steeds met me handen in me haar wat zou ik nog kunnen doen en/of zien jullie misschien wel iets van een sensor of iets dergelijks.
bedankt vast.

De scanlamp wordt aangedreven door een getand riempje dat van het startpunt van de lamp tot het eindpunt loopt... aan dat eindpunt zit een kleine poelie [soort tandwieltje] waarom dat riempje draait en dat zit op de motoras... aan die as [boven of onder het motortje] zit dat codeschijfje....

[ik zie trouwens geen foto's......]

nou dat zit er dus niet zowel boven als eronder niet.

e n vreemd dat die foto's het niet deden ik had ze zeker te weten toegevoegd

oh ze waren te groot heb ze ff iets verkleint.
uitleg is het zelfde als hierboven. maar dat schijfje zit er echt niet hor.

Bijlagen

• PICT0176 (Large).JPG
    PICT0176 (Large).JPG
    85,1 KB · Weergaven: 136
  • PICT0179 (Large).JPG
    PICT0179 (Large).JPG
    73,3 KB · Weergaven: 126
Aargh... het codewieltje [encoderschijfje] zit "ingebouwd" zo te zien.... op de eerste foto [0176] zie je twee kabelboompjes.... 1 gaat naar het motortje [zilverkleurig ding met metalen tandwieltje] de ander gaat net daaronder naar een zwart "doosje" waarop het witte tandwiel zit dat ook de belt aandrijft.... daar zit dus het codewieltje in.......... daar lijkt me weinig aan te repareren.... maar de kans op vervuiling is ook gering [bij andere HP modellen is dit ding open]... toch is dit waarschijnlijk de oorzaak van het probleem, tenzij de nulpositie detector defect is [die zit helemaal links, daar waar de lamp moet beginnen], deze geeft een melding wanneer de lamp in zijn startpositie is en het codewieltje laat de lamp dan 2 stapjes terug zetten.....

Laatst bewerkt:
nee helaas dit is niet het geval. dat zwart is gewoon een plastice houder die kan niet verder uit elkaar. ik zal zo even foto's posten van heel de kar misschien dat jij er iets aan ziet.

srry foto deed het weer niet.

Bijlagen

• PICT0181 (Large) (Medium) (Small).JPG
    PICT0181 (Large) (Medium) (Small).JPG
    67,2 KB · Weergaven: 133
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier zit het niet.....
Het is simpel... al die dingen werken volgens hetzelfde principe [alleen heeeele dure hebben zogenaamde "absolute encoders" die weten altijd waar de "wagen" staat en laten het motortje dan zoveel stapjes terugzetten.....] er moet dus ergens een encoderschijfje [een dingetje zo groot als een 10 eurocent munt] zitten..... en een nulpunt sensor [dat kan een simpel sluisje zijn, een fotosensor, een soort U op z'n kant met draadjes eraan, waartussen een stukje plastic van de lamp komt [waardoor de lichtstraal onderbroken wordt zodra de lamp op z'n plek is]

he top het is gelukt. wat ik zij over die gele pijl ik heb dat strookje er even uitgehad en schoon gemaakt en jahor hij doet het weer. dus dat schijfje is bij mij waarschijnlijk die strook. nu ga ik hem weer inelkaar zetten maar de lamp reageert op de strook en het motertje stopt. dus ik ga ervanuit dat het werkt.

harstikkebedankt voor je hulp.
je bent top.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan