• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scatter plot of spreidings grafiek met lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woffels

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2006
In de bijgevoegde sheet zie je in kolom B, C en D meet resultaten van 3 verschillende meters. In E het gemiddelde van de drie, op voorwaarde dat alle drie de meters een waarde hadden op dat tijdstip. In de formule wordt de gemiddelde waarde leeg ("") als er ook maar 1 waarde ontbreekt. Kolom F toont de metingen van een referentie meter op hetzelfde tijdstip.
Nu wil ik het gemiddelde in een scattereplot weergeven tov de referentie waarde in de linker grafiek. Dat geeft niet het gewenste resultaat, omdat er lege cellen tussen zitten. Pas als ik de gebruikte kolommen filter op lege waarden, krijg ik de juiste grafiek (rechts jpg). De waarden komen uit een query, waarbij er dagelijks waarden bij komen. Hoe kan ik zonder te filteren wel in één keer de juiste scatter plot krijgen?

Bijlagen

Woffels,

Het was even zoeken maar hierbij gevonden.
Ik heb een tabblad toegevoegd waar een lijst wordt bijgehouden als de kolom gemiddelde en referentie is ingevuld.
Op basis van tabel is de grafiek gemaakt.
Het tabblad resultaat wordt automatisch aangevuld als er meerdere gegevens worden ingevuld/gelezen.
Ook de grafiek wordt automatisch aangepast aan de grootte van het resultaat tabblad door een benoemde range.

Veel Succes.

Bijlagen

Bedankt voor de oplossing. Uiteraard heb ik even gekeken wat je gedaan hebt en vind deze formule:

=_xlfn._xlws.FILTER('Test meter'!$E$2:$F$10000;ALS('Test meter'!$E$2:$E$10000<>"";ALS('Test meter'!$F$2:$F$10000<>"";1;0);0))

deze instructie ken ik niet: _xlfn._xlws

Microsoft schrijft er dit over:
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/probleem-v%C3%B3%C3%B3r-een-formule-wordt-het-voorvoegsel-xlfn-weergegeven-882f1ef7-68fb-4fcd-8d54-9fbb77fd5025

Welke functie heb je gebruikt?
Ik gebruik Office 2019

Woffels,

Ik maak gebruik van Office 365, blijkbaar kent jouw versie van Excel de functie "Filter" niet.
De heeft de mogelijkheid om een (dynamische) subset te maken van een tabel op basis van voorwaarden.
De voorwaarden die ik gebruik heb zijn dat zowel de kolom E als F gevuld moeten zijn.
Aangezien je de functie niet hebt zul je het op een andere manier moeten oplossen, ik zie nog wel een simpele oplossing:
Ga in de tabel staan. Ga in het menu naar "Gegevens", "Filter"
Ga naar het pijltje in kolom E en zoek helemaal onderaan het blokje "(Lege cellen)" en zet deze uit.
Ga naar het pijltje in kolom F en zoek helemaal onderaan het blokje "(Lege cellen)" en zet deze uit.
Als je nu naar de grafiek kijkt zul je zien dat deze correct is.

Je kunt deze tabel nu naar het andere tabblad kopiëren.
Eventueel kun je dit natuurlijk ook door een Macro laten doen.

Een andere mogelijkheid is om de regels die je nodig heb met een macro te laten kopiëren naar het andere
tabblad.

Succes.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan