Schakelaar/printplaatje kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbinn

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2011
Ik heb inmiddels al een behoorlijke tijd een Asus VW222. (zo'n 4 tot 5 jaar denk ik al wel inmiddels)
Ik heb al een lange tijd het probleem dat de knopjes van het beeldscherm kapot zijn.
Ik heb hem altijd gewoon aan laten staan, omdat de aan en uit knop kapot was.
Alleen het probleem is nu, hij staat uit en wil niet meer aan..

Ik heb hem net uit elkaar gehad en ben toch tot de conclusie gekomen dat de schakelaar kapot is. Het knopje is wel zo te krijgen dat hij een keer in te drukken is (zoals normaal), maar daarop reageert hij ook niet. Ik heb dus het idee dat het de schakelaar is en niet het knopje zelf.

Er zitten 5 knopjes op, waarvan 1 het nog normaal doet, maar waar ik eigenlijk niets mee kan..

Iemand enig idee of het op te lossen is of dat ik het ergens kan laten repareren?
Of dat ik opnieuw zo'n plaatje kan aanschaffen waar de schakelaars inzitten?

Robbin

Laatst bewerkt:
Een nieuwe, vergelijkbare monitor (Asus VW225N bijvoorbeeld) kost je ongeveer €150,- Het is dus maar zeer de vraag of het wel zo rendabel is om een ding van 5 jaar oud te laten repareren. Als je dat láát doen, kost je al snel €100,- Als je het zelf kan, moet het voor veel minder kunnen natuurlijk. Vraag is alleen waar en tegen wat voor kosten je een nieuw printplaatje kan krijgen. Even zoeken op Google leverde niets op. Misschien even navragen bij Asus zelf?

Je zou ook nog kunnen proberen of je ergens een "donor" kan vinden. Een tweede exemplaar, waar je de benodigde onderdelen uit kan halen. Ga eens even op de koffie bij de mannen van het gemeentelijk afvaldepot.

Bedankt voor je reactie.

Niet elke monitor heeft zeker hetzelfde soort printplaatje?
Dan ben ik zeker een zelfde soort Asus nodig?

(iemand met zo'n scherm die hij niet meer gebruikt?)

Hallo

Vermoedelijk zijn het dergelijke mini schakelaartjes die op dit printje zitten :

http://cgi.benl.ebay.be/lot-11-mini...ge_ElectroniqueComposants&hash=item230ff6b792

De link is enkel bedoelt als visuele indikatie welk model ik bedoel.

Het "zwarte staafje" die je indrukt kan korter zijn in uw scherm.

Elke elektronika doe het zelver heeft deze in voorraad.

Misschien ken je zo iemand in de buurt.

Deze schakelaartjes losssolderen en vervangen door andere kost +/- 5 min.

Het scherm openen kost de meeste tijd.

De schakelaartjes zelf kun je uiteraard eerst controleren d.m.v. multimeter (ohm)

Anders eens een foto posten v/h prinplaatje.

Peter

Hem openmaken is inderdaad geen pretje.
Ik zal eens kijken of ik hem komende week nog eens uit elkaar kan halen en een foto kan maken van het printplaatje.

Enige voorbeelden van die 'doe het zelvers'?

Bedankt tevens voor je reactie.

Hier 6 foto's van een niet erg goede kwaliteit.. maar beter iets dan niets, hopelijk is het zo iets duidelijker.
Als iemand nog een bepaalde kant wil hebben, zeg het even, hij ligt hier nu toch :).

Pic 1
Pic 2
Pic 3
Pic 4
Pic 5
Pic 6

@VDK_P

.... daar had ik nog niet eens aan gedacht, je kan inderdaad gewoon de schakelaartjes op het printplaatje proberen te vervangen. Enige voorzichtigheid is daarbij wel geboden, anders verbrand je het plaatje en is het meteen afgelopen, maar aangezien het toch al stuk is... ;-)

@VDK_P

.... daar had ik nog niet eens aan gedacht, je kan inderdaad gewoon de schakelaartjes op het printplaatje proberen te vervangen. Enige voorzichtigheid is daarbij wel geboden, anders verbrand je het plaatje en is het meteen afgelopen, maar aangezien het toch al stuk is... ;-)

Jup, dat is ook de bedoeling..
Er zit nog 1 werkende op, die moet ik dus even 'verplaatsen'.

Hallo

Er zit nog 1 werkende op, die moet ik dus even 'verplaatsen'.

Dit zal u zo goed als zeker niet lukken.

Probeer de defekte te vervangen door nieuwe.(deze kosten zo goed als niets)

Controleer eerst d.m.v. multimeter tussen welke pinnetjes het schakelaartje zelf zit van het werkende exemplaar.

Uiteraard is het kontakt in rust open.

Offer de defekte schakelaartjes op , en red de printplaat.

En ..... controleer ook eerst eens de "defekte" schakelaars "multimeter".

Misschien zit de fout wel verder in het toestel.

Dergelijke schakelaars gaan nog niet zo snel defekt.

Indien de "defekte" gevoelsmatig anders schakelen dan het werkend exemplaar is de kans uiteraard reeel dat ze wel defekt zijn

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan