• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scheiden en optellen (vervolgvraag)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rizo83

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2014
Beste allemaal,

Ik heb een sheet waarbij (gecodeerd of niet) een aantal verschillende variabelen staan. Ik wil deze graag in een overzicht hebben met de aantallen er achter.

In het voorbeeldbestand heb ik 3 type boten (Zeilboot, motorboot, roeiboot) onder elkaar staan in een willekeurige volgorde. Ik heb in de cellen daar rechts onder een overzicht staan waar ik het aantal type boten bij elkaar opgeteld wil hebben.

Nu was ik zelf bezig met Vert.Zoeken en coderen (Oftewel: Zeilboot =1, alle 1en bij elkaar opgeteld geeft het aantal zeilboten), maar dan kom ik er nog niet uit.

Ik hoop dat ik het duidelijk omschrijf. Ik heb ook nog een voorbeeldbestand toegevoegd.

Groet,

Rizo

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Via een draaitabel ook keurig op te lossen.

Super! Wat een snelle antwoorden die beide heel goed voldoen! Mijn dank is groot! Ik zet het topic op opgelost! :)

Een tweede vraag ontstaat uit dezelfde file (zie ook voorbeeldfile).

Ik heb de ruwe data (type boten / type ophanging) in een ander tabblad staan. Nu wil ik graag horizontaal zoeken naar de goeie categorie en die kolom dan selecteren om dezelfde bewerking als hierboven gevraagd uit te voeren.

Concreet:

Ik heb twee categorieën, namelijk Boottype en Masttype. Deze staan in een kolom in het tabblad 'Ruwe Data'. Nu wil ik in het tabblad 'Overzichtspagina' in de cel E9 het aantal boten van het type zeilboot hebben dat in kolom B in 'Ruwe Data' staat. Maar mocht de ruwe data verschoven zijn (wat nog wel kan voorkomen omdat het aantal categorieën kan verschillen in de ruwe data) wil ik dat de formule de goeie categorie opzoekt en de juiste kolom gebruikt voor de functie Aantal.als (van de voorgaande vraag hierboven).

Ik hoop dat het nog duidelijk is. Wellicht dat het voorbeeldbestand duidelijkheid biedt.

Bij voorbaat dank,

Rizo

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan