Scherm bevriest en wordt zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Telemoes

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Berichten
4
Beste Mensen,

Ik heb al enige tijd een probleem die ik nu wel eens wil oplossen.
Als ik mijn pc opstart (koude start) en het bureaublad is geladen bevriest het scherm na z'n +/- 5 min. en wordt dan zwart. Soms krijg ik na enkele seconde mijn bureaublad terug en kan ik verder maar vaker krijg ik niets terug en moet ik de PC hand matig opnieuw opstarten.

Opvallen is dat als ik Windows XP opnieuw installeer ik 3 a 4 maanden dit probleem NIET heb en dan ineens weer wel. (XP al 3x opnieuw geinstalleerd)
Ik heb al andere drivers/videokaart geprobeerd maar dit maakt niet uit. Ik heb dit probleem ook met verschillende monitoren.

Nog een opvallend iets zodra de pc eenmaal is vast geslagen op deze mannier duurt het bakken van DVD's meer dan 45 min ipv +/- 13 min. En is heel de PC traag tijdens het bakken.

Weet iemand wat het kan zijn?
 
Een oververhitte videokaart
Als je kan en mag; maak dan even het vinnetje schoon van de videokaart en de CPU; waarschijnlijk zit deze bomvol met stof, dan kan hij zijn hitte weer kwijt
 
Een oververhitte videokaart
Als je kan en mag; maak dan even het vinnetje schoon van de videokaart en de CPU; waarschijnlijk zit deze bomvol met stof, dan kan hij zijn hitte weer kwijt

Zou kunnen, maar dat verklaart niet waarom de pc na een herinstallatie een paar maand goed blijft werken. Dan zou hij immers ook te warm moeten worden.

Als je windows normaal installeert en gebruikt, dan zou dit probleem niet op mogen treden. Dus tenzij je gekke dingen met je pc doet (bezoeken van "verdachte" pagina's etc), zou het geen softwarematige fout mogen zijn.

Daarom kun je het beste eerst even testen of je hardware nog goed functioneert.

Gebruik memtest voor het geheugen.
Gebruik het programma van de fabrikant van je hd voor het checken van je hd.
Open je systeemkast en controleer of de condensatoren bol staan of lekken.

Meestal kun je ervan uitgaan dat als een windows installatie goed lukt, je systeem hardwarematig ook in orde is, maar omdat dit een erg vaag probleem is zou ik het toch even testen, just in case.
 
Er zitten 2 hd's in. Ik weet van 1 hd (niet de opstart) dat die langzaam in staat van ontbinding komt windows geeft dit ook in de logs aan.
Ik heb deze HD een tijdje los gekoppeld maar het probleem blijft.
Met welke software kan ik de hardware goed nalopen?

Ik lees hier ook veel over de voeding bij mensen met een problemen die wel een klein beetje lijken op die van mij.
Deze pc is nu z'n 5jaar oud ik heb later wat hardware bijgeprikt (usb2 kaart, card reader, HD cd-rom) zo dit het kunnen zijn?
 
Er zitten 2 hd's in. Ik weet van 1 hd (niet de opstart) dat die langzaam in staat van ontbinding komt windows geeft dit ook in de logs aan.
Ik heb deze HD een tijdje los gekoppeld maar het probleem blijft.
Met welke software kan ik de hardware goed nalopen?

Ik lees hier ook veel over de voeding bij mensen met een problemen die wel een klein beetje lijken op die van mij.
Deze pc is nu z'n 5jaar oud ik heb later wat hardware bijgeprikt (usb2 kaart, card reader, HD cd-rom) zo dit het kunnen zijn?

In principe mag dat niet. Maar het gebeurd wel ;). Wat je kunt proberen is deze apparaten loskoppelen/uit de pc halen en dan kijken of het probleem nog bestaat. Oudere moederborden leveren nog wel eens een ander voltage op een pci slot volgens mij en dit kan met nieuwere kaarten af en toe problemen opleveren. Maar het vervelende is dat die fouten ook meteen na de installatie van xp zouden moeten optreden. Maar bij jou gebeurd het pas na 3 á 4 maand en dat is het rare.

Een brakke secundaire harde schijf kan idd voor problemen zorgen, maar als je hem hebt losgekoppeld (stroom en ide/sata) dan zouden problemen gerelateerd aan de defecte hd ook meteen moeten zijn opgelost.

De voeding vervangen is natuurlijk een optie, maar omdat je zegt dat het booten goed gaat (en bij het indrukken van de powerknop verbruikt de pc de meeste stroom) zou ik hier niet als eerste aan denken. Maar als je in het bezit bent van een andere voeding, probeer het!

Wat je ook kunt proberen is de pc in veilige modus opstarten en kijken of hetzelfde probleem zich voordoet.

Programmas voor testen: memtest voor het geheugen ofc ;) Harde schijf ligt een beetje aan welk type je hebt: Powermax --> maxtor, Seatools --> seagate etc..
Voeding test ik altijd door een andere voeding te plaatsen, ben geen ster in doormeten etc...

Succes!
 
Probleem lijkt opgelost.
Na de installatie van de nieuwste drivers van nivda.
Moet nu alleen windows opnieuw installeren omdat deze van het crashen behoorlijk gaar is geworden.
 
Ik heb al andere drivers/videokaart geprobeerd maar dit maakt niet uit. Ik heb dit probleem ook met verschillende monitoren.

Grappig, hier geef je aan dat het niet werkt met een nieuwe driver. Weet je zeker dat dit toch tot de oplossing heeft geleid dan? Je topic is in oktober gestart en de laatste drivers zijn volgens mij van 28 September, die hadden toen ook al beschikbaar moeten zijn. Of heb je ergens stiekum beta drivers weggetrokken? ;)
 
Grappig, hier geef je aan dat het niet werkt met een nieuwe driver. Weet je zeker dat dit toch tot de oplossing heeft geleid dan? Je topic is in oktober gestart en de laatste drivers zijn volgens mij van 28 September, die hadden toen ook al beschikbaar moeten zijn. Of heb je ergens stiekum beta drivers weggetrokken? ;)

Door die drivers van 28 september is het probleem opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan