Scherm bevriest na 60 minuten..... (revisited)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havermout

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jun 2015
Berichten
2
Hallo!

Wellicht is er iemand die mij met het volgende kan helpen.

Ik heb een Medion PC, Akoya P5363D NL, MSN 10015452. Het besturingssysteem is Windows 7. Ik heb de PC in november 2011 gekocht.

Tot afgelopen maandag was er geen vuiltje aan de lucht. Maar vanaf die dag loopt de PC telkens na exact na 60 minuten vast. Het scherm laat gewoon het bureaublad zien en ik kan de cursor bewegen, maar knoppen bedienen gaat niet meet. Ctr-alt-del werkt ook niet meer. Alleen met de aan/uit knop kan ik de PC uitzetten.

Ik heb op deze vreemde klacht gegoogled en vond de volgende 2 links:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/741071-vastlopen-pc(windows7)-na-60-minuten

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoo...t-na-een-periode-van-inactiviteit/cpagina/15/

In de fora achter deze links is te vinden dat het mogelijk om een SSD probleem gaat. Er zit een fout in de firmware en die moet updated worden. Aangezien ik precies het type PC met SSD heb waarbij dit euvel vastgeteld is (het identity nummer van de SSD is volgens windows C400-MTFDDAC064MAM), heb ik bedacht om voor de firmware update oplossing te kiezen.

Via Medion heb ik de firmware update programmaatje te pakken gekregen. Het btreft een programmaatje met de filenaam: fwup_mic_c400.exe Precies hetzelfde als genoemd in de forumdiscussie achter de hierboven aangehaalde link.

Ik heb de .exe file geopend en dan verschijnt ondermeer een .iso file, genaamd: MicronC400-000F.iso

Deze heb ik met windows 7 op een cd gebrand, ik heb de boot-volgorde gewijzigd (opstarten vanaf de CD) en getracht vanf de CD te starten. Maar het werkt niet.

Ik krijg een zwart scherm met daarop de tekst: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press any key".

Nadat ik een key bediend heb, verschijnt het bericht telkens weer. :(

Het lukt me dus niet om de firmware update te installeren.

Ter illustratie van mijn verhaal heb ik nog wat info bij dit bericht geplakt.

Tips zijn welkom!

Groet,
John
 

Bijlagen

  • P1190582k.jpg
    P1190582k.jpg
    33,6 KB · Weergaven: 52
  • P1190583k.jpg
    P1190583k.jpg
    28,6 KB · Weergaven: 54
  • ScreenHunter_01 Jun. 27.jpg
    ScreenHunter_01 Jun. 27.jpg
    43,5 KB · Weergaven: 57
  • ScreenHunter_04 Jun. 25 08.56.jpg
    ScreenHunter_04 Jun. 25 08.56.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 46
Je hebt de iso niet goed gebrand naar de cd. Een iso-bestand is per definitie niet opstartbaar omdat het een image (1-op-1 kopie) is van een schijf.

Wat de firmware betreft: dit is het probleem vrijwel zeker. De Crucial M4 (= hetzelfde als de Micron C400) had dit probleem in de firmware zitten waarbij na 5000 uur gebruik dezelfde bug naar voren kwam. Hiervoor heeft men toen een firmware voor uitgebracht die het probleem oploste.

EDIT: hier een voorbeeldje over hoe je kunt branden met IMGBurn: http://pc-en-internet.infonu.nl/tutorials/37124-iso-branden-imgburn.html
Maar je kunt ook dubbel klikken op de iso, dan pakt Windows als het goed is automatisch een correct programma om het te branden.
 
Laatst bewerkt:
M.b.t. ImgBurn:
a. Als je alleen maar Volgende klikt, dan komt er (door jou mogelijk ongewenste) software extra op je computer:
Zodra het installatie-deel van Ad-Aware Web Companion komt:
Kies voor Custom install ipv. Express install.
Dan (vanaf de onderste vinkje beginnen, en zo naar boven) alles uitvinken.

Komt daarna nog AVG Tuneup
Daar "aangepaste installatie" kiezen en het uitvinken.
b. De optie om .ISO bestanden te branden naar CD/DVD is: "Write image file to disc", waarbij je dan het .ISO bestand moet openen, via het vergrootglas icoontje naast Source - Please select a file

Tijs.
 
Ik heb de .ISO file op een nieuwe CD gebrand en daarbij de instructie van K1pje gevolgd: "Maar je kunt ook dubbel klikken op de iso, dan pakt Windows als het goed is automatisch een correct programma om het te branden." Tja, ik ben een aardige nerd op computergebied.... Zo'n tip had ik nodig!

Vervolgens opgestart met de CD in de PC en jawel, op het scherm wordt gevraagd of ik de firmware wil updaten, enz. Kortom: Het is gelukt. En op dit moment draait mijn PC al 2 uur achtereen, dus de klacht is weg! :) :)

Een recovery van de schijf heb ik niet gedaan en blijkt dus ook niet nodig te zijn (recovery raakt de firmware van de SSD niet?). Scheelt een hoop werk.

K1pje bedankt voor de verduidelijking hoe de .iso file te branden. En alle anderen die over dit probleem en de firmware update gepubliceerd hebben ook zeer bedankt. Zonder die informatie was mijn PC ineens behoorlijk waardeloos geworden. Ik kan er nu lekker me door!

Groet!
John
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan