scherm doet het niet meer na stof verwijderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

100tibor

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2010
beste,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit probleem.

ik heb voor een kennis zijn laptop opgeschoond en daarna het stof in de cpu fan verwijderd.
het gaat hier om een acer aspire 7738 nadat ik alles volledig had gedemonteerd en voorzichtig met een compressor het stof verwijderd heb, heb ik de laptop weer volledig in elkaar gezet.

maar toen ik hem aan probeerde te zetten zag ik tot mijn verbazing dat het beeldscherm zwart bleef.
ik hoopte dat ik ergens een connector was vergeten of niet goed had ingeplugt en heb de laptop weer volledig uit elkaar gehaald en de connectors goed gecontroleerd. niks mee aan de hand zo ver ik kon zien.

na een nieuwe test bleef het scherm nog steeds zwart.
daarna heb ik de laptop nog een keer uit elkaar gehaald en de lcd er uit gehaald om te kijken of er daar ergens iets te zien was maar zonder resultaat.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen dit probleem op te lossen want ik had belooft de laptop vanavomd terug naar de eigenaar te brengen.

Mod edit:Op verzoek ts naam verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
hoop dat je rekening heb gehouden met statische elektriciteit.
als er een monitor aansluiting aan de op de laptop zit, sluit er een aan en kijk of deze wel werkt.
je kun dan misschien wel een instellings fout terug vinden of er misschien wel achterkomen dat het scherm defect is. :(
hoop voor je op het beste
groetjes Perry

Probeer eens het volgende:
Haal de accu eruit en verwijder de geheugenmodule.
Plaats nu de geheugenmodule weer terug en daarna de batterij.
Misschien dat hij het dan weer doet.

de accu werkt al langere tijd niet dus ik werk rechtstreeks op netstroom en die is er meermaals afgeweest tijdens het testen.

het ramgeheugen (twee latjes) is ook iedere keer bij het in en uit elkaar halen verwijderd geweest.

denk je dat het nog steeds zinvol is om het te testen dan?

mvg

Ik neem aan dat daarbij de voedingkabel ook eraf is geweest.
Is de accu er wel uit geweest?

de accu heb ik er de eerste keer uitgehaald en is er sindsdien niet meer in geweest en heb alleen bij het testen op netstroom gewerkt, voor en na de tests en tussendoor is de netstroom er verschillende keren vanaf geweest.

ik heb ook het moederbord batterijtje er eenkeer uitgehaald om het geheel te ontdoen van eventuele spanningen.

mvg

Hallo

Ik heb geen idee op volgende info , maar ....

Hoe oud is die "acer aspire 7738 " ??

Dit : "de accu werkt al langere tijd niet " wekt de indruk dat dit al een gedateerde (3jaar +++) laptop is .

En ... zat er veel stof in de heatpiperadiator ???

Dit :

" nadat ik alles volledig had gedemonteerd en voorzichtig met een compressor het stof verwijderd heb, heb ik de laptop weer volledig in elkaar gezet."

Geeft mij het idee dat je de heatpiperadiator/koelblok hebt gedemonteerd ...

Mocht er veel stof aanwezig zijn geweest , en dit is een al oudere laptop , kan/zal deze steeds (langdurig) (te) warm hebben geweest ....

Het verwijderen van het koelblok kan net iets te veel zijn geweest voor de reeds verzwakte solderingen g.p.u./motherboard.

Versteende koelpasta die dan meestal serieus kleeft aan koelblok.

Heb je reeds een extern scherm aan deze p.c. aangesloten ???

Heb je dan wel beeld ???

Peter

de laptop id idd gedateerd +- jaar of 5 er zat inderdaad veel stof in de headpiperadiator maar heb deze expres niet verwijderd van het moederbord omdat ik geen nieuwe koelpasta heb liggen.

extern scherm is aangesloten geweest en ook dan geen beeld.

mvg

Hallo

Met alle ---> tot nu toe geleverde info <--- kan ik slechts tot 1 conclusie komen ...

Gedeeltelijk van het motherboard (1 kontaktje is genoeg) g.p.u./motherboard chipset.

Dit fenomeen komt steeds meer voor bij "gedateerde" laptop's die reeds langere tijd veel te heet hebben gedraait ....

Wacht eventueel verdere reakties af ... je weet nooit dat ik iets over het hoofd heb gezien , maar ... dit ziet er niet goed uit.

Uiteraard kun je een "reflow" van de g.p.u./chipset overwegen ... probleem voor u zal dan vermoedelijk zijn , om iemand in de onmiddelijke omgeving te vinden die dit deftig kan/wil uitvoeren aan een betaalbare prijs.

Mocht je dit in overweging nemen , laat dit uitvoeren door iemand die de nodige ervaring bezit ...

Gebruik van "reflow flux" , temp.monitoring , en ... de nodige ervaring zijn basisvereisten

Persoonlijk heb ik nog nooit een door mij "gereflowde" laptop teruggekregen.

Overbodig te vermelden , maar ...

Het op regelmatige basis zuiver/stofvrij houden had dit kunnen voorkomen.

Peter

het is een laptop van een kennis dus toen ik opmerkte dat hij traag was en de temperaturen checkte heb k hem meteen opengemaakt.

verder dan een beetje sleutelen kan ik ook niet dus ga dit geval verder uit handen geven en aan een professional overlaten.

mvg

laptop is gemaakt door een bedrijf dus vraag is opgelost. bedankt voor het meedenken!

Tibor

Hallo

"laptop is gemaakt door een bedrijf "

Hou dus in het achterhoofd dat je garantie hebt op de herstelling.

Hou deze laptop in de toekomst ook zuiver/stofvrij om dit te voorkomen ... is beter dan te moeten genezen.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan