Scherm kaduuk, wat vang ik aan met de rest van m'n laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Het beeldscherm van m'n oude laptop is helemaal de draad kwijt. Het flikkert bij wijze van spreken naar believe tussen zwart en wit, maar iets zinnigs krijg ik er niet op. Niet dat ik die laptop nog vaak gebruikte, maar soms vond ik het nog steeds handig om bepaalde dingen op m'n tweede laptop uit te voeren.
Het probleem is dat ik er vast geen garantie meer op heb, hij is al zo'n 4 jaar oud en ik zou bij god niet meer weten waar ik met het garantiebewijs ben gebleven.
Ik heb me ook laten vertellen dat het herstellen van een laptopbeeldscherm ontzettend duur is.
Daarom had ik zelf enkele oplossingen bedacht:

1. Gebruik maken van een extern beeldscherm en zodoende de laptop verder gebruiken.

2. Eventueel de laptop opgeven en de harde schijf en RAM-geheugen enzo eruithalen om mss nog ergens anders te gebruiken.

3. Ik betwijfel of het mogelijk is, maar tegenwoordig weet je nooit: mijn laatste idee: de laptop helemaal uitbouwen in een desktopcase.

Het liefst zou ik optie 1 verwezenlijkt zien. Eventueel optie 2. En als laatste wanhoop indien 1 en 2 niet zou willen lukken, 3 (als dat mogelijk zou zijn, waarvan ik bijna zeker weet dat het eigenlijk niet mogelijk is).

1. Deze optie heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat ik m'n laptop dan kan blijven gebruiken zoals ik nu doe. Alleen dan met een extern beeldscherm, maar voor de rest blijft alles qua hardware en software hetzelfde. Het enige probleem: ik heb geen beeldscherm 'op overschot' en ze zijn vrij duur.
Mijn alternatief: voor dat beetje dat ik de laptop gebruik kan ik hem evengoed aansluiten op tv. Enige wak dan best kan doen is gebruik maken van een draadloos toetsenbord en muis.
Maar volgens mij vallen die prijzen best mee, ik denk dat ik dan beter af ben met de aankoop van: 1. een draadloos toetsenbord, 2. een draadloze muis (wat ik eigenlijk sowieso wil voor m'n beide laptops omdat ik het kotsbeu ben dat die kabel altijd tussen die andere kabels blijft zitten...) en 3. een kabel naar de tv (want die heb ik ook niet op overschot), dan dat ik een nieuw beeldscherm zou aankopen.
Moest iemand mij kunnen vertellen waarom een nieuw beeldscherm aankopen toch een voordeel kan zijn, hoor ik het graag. Maar ik zie het niet en het lijkt me een zinloze kost en ruimteverkwisting.
Ik heb in de handleiding van m'n laptop gelezen dat ik kan schakelen tussen extern beeldscherm en laptopbeeldscherm dmv: Fn + F5
Indien dit niet werkt zit ik dus nog met het probleem dat ik 'blindelings' moet gaan zoeken hoe ik het beeld via het stuurprogramma van de grafische kaart toch op een extern scherm kan krijgen. (Indien iemand me dat kan vertellen voor een laptop met Intel graphics, alvast bedankt!), of zou dit ook kunnen via het BIOS? zoja, hoe?

2. Ok, als ik hem niet kan bewaren zoals nu: dan zoek ik nog uit, kan ik iets met het RAM-geheugen doen dat er in zit? Er zit nu 256 MB RAM in, maar hoe zie ik of dat compatibel is met iets anders dat ik 'in huis heb'?
Eventueel de harddisk: inbouwen in een desktop? of in een externe case? (liefst met de mogelijkheid om hiervan te booten via het bootmenu op de andere pc...)
In m'n laptop zit ook nog een derde 'vak' dat ik kan losschroeven. Maar m'n handleiding van m'n laptop vermeld niet wat ik daar kan vinden, dus durf ik het ook niet openschroeven. Wat zou dat kunnen zijn? of hoe kom ik daarachter?
alvast bedankt.

3. Eigenlijk een 'zinloze' en wsl onmogelijke mengeling van de twee bovenstaande oplossingen. Of niet? in dat geval toch bedankt voor de komende informatie...

Wat raden jullie me aan en hoe pak ik dit het beste aan?

van harte bvd

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan