Scherm reageert niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaboutermans

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2007
Ik probeerde m'n pc voor het eerst sinds 6 maanden weer eens aan te sluiten na een verhuizing en mijn vrees bleek waar.
Mijn monitor reageert niet meer, de laatste dag in het oude huis was dit ook het geval maar toen heb ik er echter niks mee gedaan door de drukte. Sindsdien heb ik alleen vanaf m'n laptop gewerkt ivm het ontbreken van meubels en tijd.

Toen ik vorige week eindelijk weer eens de tijd en energie had gevonden om er mee aan de slag te gaan werd dus bevestigd dat mijn monitor niet meer volledig functioneert. Het betreft een Acer monitor aangesloten op een een Acer desktop. Wanneer ik de PC en monitor start zie ik even de monitor oplichten en heel donker het beeld weergeven. Daarna sprint het controle lampje van groen op oranje de standby stand en is het gedaan met de pret. Wanneer ik m'n monitor aansluit op m'n laptop is het precies het zelfde verhaal.

Zou dit probleem opgelost kunnen worden door het vervangen van de kabel dit heb ik niet kunnen testen aangezien ik geen extra heb liggen. Of mag ik opzoek naar een nieuwe monitor?

Zou in de kabel kunnen zitten
Kan je niet van iemand even een kabel lenen om te testen?

Op een laptop heb je meestal eenm toetscombinatie om over te schakelen naar een extern beeldscherm (Fn+?????)

Groeten Marcel

Het kan ook zo zijn dat je te maken hebt met een kapotte backlight inverter. Deze dient om de verlichting achter het beeldscherm aan te sturen. Indien deze defect is verdwijnt de lichtsterkte van het beeldscherm of het beeldscherm zal na enkele minuten op zwart gaan, terwijl de computer gewoon blijft doorfunctioneren. Een inverter is goed te vervangen en dit is relatief goedkoop.

Zo snel heb ik niemand die z'n kabel lang genoeg kan missen, maar ze kosten niet de wereld dus een nieuwe bestellen is ook geen ramp.

Is een blacklight inverter zelf te vervangen? en hoe doe ik dat?
Wat voor kosten zijn dr aan verbonden? De monitor was 2.5 jaar geleden, nog geen €200,- dus veel is die echt niet meer waard.

Een backlight inverter is in principe zelf te vervangen als je handig bent met schroevendraaier en laptop. De kosten die aan het kopen van een nieuwe inverter verbonden zijn hangen af van het type beeldscherm dat je hebt. Maximaal kost een inverter € 75 euro.

Laatst bewerkt:
@ReplaceDirect
Ik denk toch dat er iets anders aan de hand is omdat hij ook zegt dat het lampje van de monitor op standby springt.
Dat wil volgens mij zeggen dat het scherm geen signaal meer ontvangt.

@Kaboutermans
Kun je zien of de computer verder wel aan het doorstarten is wanneer de monitor op standby is gesprongen?

De enige manier waarop je uit kunt sluiten of de monitor kapot is is door er een ander monitor op aan te sluiten.
Doet deze het wel dan is de eerste monitor kapot wat dan misschien verholpen kan worden door ReplaceDirect te volgen.

Lijkt me toch vervelend als je een nieuwe monitor koopt en die blijkt het ook niet te doen doordat er iets met je pc aan de hand is.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
We hebben hier nog wel een extra monitor maar dat is er een met een vaste VGA kabel, het ligt niet aan de pc omdat ik met m'n laptop het zelfde probleem heb.

Het gaat me er dus echt om of het misschien aan de kabel ligt of dat het toch de monitor is.

Er blijft eigenlijk maar 1 mogelijkheid over zoals al eerder gezegd is.
Koop (of leen) een monitor kabel, kost je maximaal 5 euro.

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan