Scherm stuk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michele67

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 feb 2013
Beste Helpmij.nl

De dochter van mijn collega heeft een laptop en vroeg of ik er even naar wilde kijken.
Ik startte de laptop op en zag dit .. Enig idee wat hier mis mee kan zijn?
Groetjes Michele
laptopRoos.jpg

a. Lijkt alsof het hele scherm gebarsten/gescheurd is? (zie zwarte lijn van rechtsonder naar ong. midden boven).
b. Sluit er eens een extern beeldscherm op aan, schakel via de juiste functietoetsen over naar dat extern beeldscherm en kijk of je daar wel goed beeld krijgt.

Tijs.

Oei, dat ziet er niet goed uit. Lijkt alsof er iets frontaal tegen het scherm gestoten is, of dat het hele ding gevallen/gestoten is.
Het scherm is een LCD (Liquid Cristal Display). Dat kristal zit in een sandwhich van 2 doorzichtige plaatjes. Het lijkt erop dat ten minste één van die plaatjes gescherud is. die zwarte smurrie is het krital dat lekt uit de scheur.
Het scherm is op zich wel te vervangen, maar dat is meestal erg kostbaar dat het niet de moeite waard is.

Mocht het ding nog in de garantie vallen, is dit in ieder geval niet inbegrepen. Dit is fysieke schade...
Misschien dat je bij de inboedelverzekeraar kan aankloppen, maar dan zal je wel een plausibel verhaal moeten hebben over de toedracht van de schade. Meestal wordt dit afgewezen, want was het daadwerkelijk wel een ongelukje? (met andere woorden: wilde je niet gewoon een nieuwe en heb je hem "per ongeluk" laten vallen?)
Als de schade veroorzaakt is door derden (stel: iemand anders heeft jou laptop beschadigd) kan je dit mogelijk op de WA-verzekering van die persoon verhalen. Verwacht dan trouwens nog geen wonderen, want een laptop is met een jaar of 3 volledig afgeschreven. Tenzij het een splinternieuwe was, krijg je er (bijna) niets voor terug.

Dat scherm is inderdaad stuk. Heb ik ook gehad. Ik heb het toen laten vervangen bij ReplaceDirect, omdat het onder de garantie viel.
Het is wel redelijk duur. Ik was rond de 150 euro kwijt.

Hallo

Gebarsten t.f.t. paneel ...

Meestal zijn deze niet zo duur --> +/- 60 a 80 € afhangkelijk merk/aansluiting/model/inch ...

Hier te koop :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...17"+xga&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Zelf uiteraard eens even zoeken voor uw specifiek model laptop , want deze "vergat" je in uw enthousiasme te vermelden ...

Indien je geen 2 linkerhanden bezit moet dit haalbaar zijn om zelf te monteren.

Hoe/wat te demonteren/monteren zijn meestal de nodige tut's op internet te vinden ...

Peter

Goedemorgen allemaal,

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
We hebben besloten om hem naar de winkel te brengen, maar ik zie het inderdaad niet zitten om deze laptop te laten repareren.
Hij is uit de garantie en zelfs meer dan 3 jaar oud.. dus kunnen we beter een nieuwe kopen ipv te laten repareren.

Nogmaals bedankt voor jullie uitleg

Groetjes Michele

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan