Scherm veel te donker tijdens film.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niami

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2016
Berichten
8
Beste HelpMij gebruikers,

Mijn ouders gebruiken een HP Zbook 15 G2 (windows 7) en kijken daarop series en films.
Nu hebben zij vaak dat het scherm veel en veel te donker wordt tijdens een film/serie kijken.
Het lijkt er op dat er iets mis is met de kleurinstellingen echter heb ik al van alles geprobeerd (contrast/gamma/etc).
Ook heb ik geprobeerd om het scherm te kalibreren maar dit liep op niets veel beters uit.
Ik voeg er een foto bij hoe het verschil aan kleur is op mijn eigen laptop (Asus RoG laptop) en op die van hun.

Ik hoop dat iemand weet wat hier aan de hand is want ik heb het internet afgespeurd maar niks kunnen vinden!

MvG,

Niami

IMG_4046.jpg
 
Kan dit een defect scherm zijn of weet je zeker dat de rest wel werkt?
 
Het ziet er überhaupt veel minder scherp en helder uit als bij mijn eigen computer. Ook het bureaublad ziet er minder scherp uit
 
De laptop is ook pas 2 jaar oud en wordt erg zorgvuldig mee omgegaan dus dat er iets kapot is lijkt me niet. Volgens mijn ouders is het scherm al die tijd zo geweest
 
Ik zou verwachten dat adaptieve helderheid aan staat bij de Energie-opties.
Zet dat eerst uit, zet daarna de schuif van de helderheid op wat "normaal" zou moeten zijn en kijk of het probleem dan opgelost is.
Mogelijk kun je iets met deze beschrijving over hoe adaptieve helderheid is aan/uit te zetten.

Dan nog m.b.t. "vager scherm"/minder scherp: Mogelijk staat niet de aanbevolen/ideale resolutie ingesteld, dus kijk na wat de laptop als aanbevolen/ideale resolutie heeft en stel dat in.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het proberen! Resolutie staat op 1900x1080 volgens mij en is aanbevolen!
 
1900x1080 op een laptop? (Zeer) onwaarschijnlijk dat dat de aanbevolen resolutie is... Ik ga wel even kijken of ik kan vinden of dat inderdaad de aanbevolen resolutie is.

Tijs.
 
Hey Tijs,

bedankt voor je antwoorden!
Deze laptop heeft geen adaptieve helderheid (ik kan het iig niet vinden in de energiebeheer zoals aangegeven in je tutorial) en ik heb meerdere resoluties geprobeerd en de 1900x1080 is toch echt het beste!
 
De 1900x1080 is voor een moderne laptop, ook al is deze 2 jaar oud, redelijk normaal. Zelf heb ik o.a. een Toshiba Radius met een resolutie van 3840x2160, dus de 1900x1080 is niet echt bijzonder.
Wat ik mij afvraag : is dat donkere scherm altijd zichtbaar, zowel bij netspanning alsmede bij batterijvoeding?
 
Zojuist naar het basic Windows thema geswitched en dat wordt het wel iets beter maar nog steeds erg donker. Weet niet waar hij eerst op stond...
 
De normale resolutie voor deze laptop is: 1920x1080
dus niet wat eerder genoemd is.

Tijs.
 
****** KUCH ******
Weer terug naar powercfg.cpl en de helderheid omhoog zetten:
Klik op "De schema-instellingen wijzigen" rechts naast het geselecteerde energiebeheer-schema.
Zet de schuif van "De helderheid van het plan aanpassen" naar rechts, en doe dat zowel bij "Op batterij" als bij "Netstroom".
Klik op Wijzigingen opslaan

PS: Adaptieve helderheid staat bij energiebeheerschema-instelling als je klikt op "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen", onder Beeldscherm -> Adaptieve helderheid inschakelen
Uiteraard moet jij dat uitschakelen als het nu staat ingeschakeld, zowel bij op accu als op netstroom.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Er is snel gereageerd, maar we zijn nu 3 dagen verder en geen terugmelding/reactie?
Dus: Is er al nieuws over de laatstgegeven tip?

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan