Schermrotatie voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vcrrr

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2008
Hey helpmij'ers!

Ik werk op een school en er waren hier een paar PC's waarvan het scherm 180 graden gedraaid was.
Sommige leerlingen vinden dit natuurlijk dolle pret om te doen, maar voor leerlingen die serieus op een PC willen werken is het erg vervelend.

Nu is het simpel om met een toetscombinatie (in dit geval CTRL ALT UP) het scherm weer te herstellen, maar mijn vraag aan jullie is, hoe kun je schermrotatie voorkomen!

Het makkelijkst voor ons zou zijn als er in het register een aanpassing gemaakt kan worden die schermrotatie onmogelijk maakt...

Wie helpt mij?! :confused:

ps. De PC's zijn van het merk HP/Compaq en de grafische kaart van het merk Intel. Op de PC's draait Windows XP.

Is dit niet een vraag dat je aan de IT mensen van je school moet stellen.?
Dacht niet dat het de bedoeling is dat leerlingen zich bemoeien met het systeem van de school, toch?

Vaak zit er bij de instellingen van de videokaart de mogelijkheid om de sneltoets combinatie in- dan wel uit te schakelen.
Dit kan natuurlijk alleen goed werken als de leerlingen niet bij de eigenschappen van de videokaart kunnen komen, anders staat het zo weer aan, ben ik bang

Bedankt voor je reactie maestro!

Het is inderdaad zo dat je via de drivers / de software van de videokaart rotatie en/of sneltoetsen kunt in- en uitschakelen.
Leerlingen kunnen echter óók bij deze instelling komen.
Zodoende verwees ik naar het register :)

Een registerinstelling kunnen we meegeven bij het opstarten...
Maar, is dit mogelijk, en zo ja, wélke registerinstelling(en) moeten dan worden toegevoegd :eek:

Volgens mij heb jij je zonnebril nog op :cool:
Je kan als student ook werken op een PC, mijnheer zonnebril.
Taalgebruik is alles behalve.

Dus je krijgt dan ook een koekje van eigen deeg.
Als je dan als IT'er een schoolnetwerk beheerd.
Dan zou ik mijn cursus MCSE eens afmaken.
Feit dat de studenten dus aanpassingen kunnen maken aan de configuratie van een systeem zegt al genoeg.
Je kan ook roll-back software installeren en dan heb je deze problemen ook niet.

Het gaat niet alleen om taalgebruik maar ook om de interpretatie daar van ;)
Maargoed, het is volkomen zinloos om hier verder op door te borduren.. het is mooi weer (vandaar de zonnebril) en het leven is veel te kort voor dit soort onzin toch?

Enne, sorry, maar een cursus MCSE heb ik (nog) niet gehad..

M.b.t. roll-back software, die is geïnstalleerd! (SKANIX ILLUSION)
Ik had dus ook veracht dat dergelijke lolligheden van leerlingen niet 'onthouden' zouden worden, maar op de een of andere manier bleef, ook na een reboot, het scherm leuk 'op zijn kop' staan :confused:

Laatst bewerkt:
Ja blijkt dus feilbaar te zijn het programma...
Ja kan natuurlijk met het het hijackthis programma gaan kijken welk programma de oorzaak is van de schermrotatie en het verwijderen.
Maar ze zullen er dan wel weer iets op vinden de ... :-)
Er zijn ook hardware beschermingsmiddellen tegen deze pranks die een rollback doen.

Of je kan ook een image maken met Acronis True Image software.
Die staat in een onzichtbare partitie en die zet in minder dan 5 minuten een image terug.

Andere optie is ook via een image en starten vanop een centrale server. (RIS)
Dan wordt het XP van de server gehaald elke keer en dan kan men ook alles doen wat men wil. Is ook makkelijker voor het beheer natuurlijk, je kan alle computers vanop 1 server beheren.

Bedankt voor de tips serge!

Ik heb het gelukkig inmiddels zelf gevonden.
Het programma wat de rotatie mogelijk maakt is van Intel zelf...

Met de volgende registersleutel kun je er voor zorgen dat de bovengenoemde sneltoetsen (waarmee je kunt roteren) niet meer functioneren:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\INTEL\Display\igfxcui\ HotKeys]
"Enable"=dword:00000000

Daarnaast zorgen we ervoor dat het Intel graphics trayicoon niet langer zichtbaar (en startbaar) is (daarmee kun je namelijk de sneltoetsen weer inschakelen).

Op deze manier moet het lukken en we kunnen t.z.t. eens kijken of er betere roll-back software bestaat dan de software die we nu draaien! :D

Ik post de oplossing maar even voor het geval er meer mensen met hetzelfde probleem (komen te) zitten.

Groetjes!

Ja zal beter melden bij de makers van de software...
Want is niet correct dat je instellingen kan wijzigen en dat die met de roll-back niet terug worden gezet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan