Schiet mij maar lek!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

huijb

Supermoderator
Forumleiding
Supermoderator
Lid geworden
19 dec 2001
Ik heb 3 comp's in een netwerk en dit werkte 1,5 jaar gewoon goed. Plotseling van de een op de andere dag werkt het niet meer zoals ik wil.

Comp 1 (server met winxp) heeft 2 netwerkkaarten, 1 voor het internet(Alcatel speed touch home) en 1 voor het netwerk en is verbonden d.m.v. crossed kabel aan een Switch.

Comp 2 (client win 98se) netwerkkaart verbonden d.m.v. straight kabel aan de switch.

Comp 3 (client win me) PCMCIA card verbonden d.m.v. straight kabel aan de switch.

Voorheen konden we alle 3 gewoon op internet, zomaar opeens is het zo dat als comp2 en comp3 samen aan staan dat ik op de server de melding krijg dat netwerkkabel niet is aangesloten. Vervolgens kunnen
comp2 en comp3 niet meer op internet. Gaat een van de 2 clients uit (maakt niet uit welke) dan is er niets meer aan de hand. Wie weet de oplossing.

Volgens mij moet Comp. 1 ook met een rechte kabel zijn aangesloten op de switch

Gr..

Nog even.
Als je een computer los koppelt heb je eigenlijk een recgtstreekse verbinding tussen de over gebleven PC's door de cross kabel!

Geplaatst door P.last
Volgens mij moet Comp. 1 ook met een rechte kabel zijn aangesloten op de switch
Maar waarom heeft het dan 1,5 jaar wel normaal (met een crossed kabel) gewerkt?

Ja, de situatie zoals ik die beschrijf heeft altijd gewoon gewerkt. En zomaar ineens niet meer.

Nee, waarom? de crossed kabel gaat nu in de uplink van de switch.

Huijb.
Je kan ook eens kijken in je logboek of daar een gebeurtenis heefd plaatsgevonden!

Een uplink kan ook gemaakt worden met een zgn kruiskabel.
Dat is een UTP kabel waarvan de zend en ontvang draden aan een connectorzijde onderling omgewisseld zijn.

Probeer het op de volgende manier:
1) Zet de switch uit (stekker eruit).
2) Verwijder alle UTP (Cat. 5) kabels.
3) Schakel de switch weer aan (de groene power-led gaat branden. Altijd minimaal 10 seconden wachten na het uitzetten voordat de switch weer aangezet wordt.
Tevens nog even wachten alvorens verder te gaan met de volgende stap.
4) Zorg dat de PC's opnieuw opgestart zijn (power uit en aan).
5) Sluit nu de 2 PC's een voor een aan op een normale switchpoort (1tot...) en wacht telkens enige tijd om te zien of de bijbehorende led op de switch groen (100 Mc)of geel (10 Mc) wordt. Dat kan soms even duren.
6)Als alle 2 PC's met succes (2 poort-leds aan) zijn aangesloten de host pc aansluiten op de uplink.

Geplaatst door l.slaats.
Huijb.
Je kan ook eens kijken in je logboek of daar een gebeurtenis heefd plaatsgevonden!
Geen vreemde meldingen ofzo.

SSJ,
Precies gedaan wat je opgaf, resultaat 0.

Zou de switch misschien defect zijn?
Zou kunnen natuurlijk.

Heb je nog een andere poort geprobeerd op de switch?

Nee dat eigenlijk nog niet. Ga ik zo even proberen.

Heb je al geprobeerd om het netwerk opnieuw in te stellen door middel van netwerkdiskette gemaakt in xp op de host pc.
Diskette daarna installeren op de win98 en winme pc

Kan zijn dat er iets is met je ipadressen dat dit een conflict geeft.
Of anders handmatig instellen, maar dat is meer werk

Heb je al geprobeerd om het netwerk opnieuw in te stellen door middel van netwerkdiskette gemaakt in xp op de host pc. Diskette daarna installeren op de win98 en winme pc
Ja en ook al een nieuwe netwerkkaart in de Win98 PC.

Kan zijn dat er iets is met je ipadressen dat dit een conflict geeft. Of anders handmatig instellen, maar dat is meer werk
Geen idee.

Zou toch even een andere switch of hub proberen, en kijken wat er dan gebeurd.

Zoals het er nu naar uitziet is het de netvoedingadapter geweest die niet meer helemaal juist functioneerde.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan