Schijf blijft fouten geven in chkdsk

Status
Niet open voor verdere reacties.

448191

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2004
Gisteren heb ik met een Dremeltje een figuurtje uit m'n sidepanel gesneden. Is heel goed gelukt zeker voor een eerste keer, maar goed. Ik dacht van de tijd gebruik te maken door m'n schrijf te defragmenteren.

Het is een grote schijf (RAID0 2x160GB) en ik doe veel aan videobewerking dus het volume was aardig gefragmenteerd. Toen ik 2 uur later dus uitgedremeld was, was hij nog volop bezich met defragmenteren. Dus ik heb m'n sidepanel er weer op gezet zonder m'n PC uit te zetten. Hierbij heb ik echter per ongeluk de powerknop ingedrukt, waardoor Windows (XP) ging afsluiten.

Niks aan de hand (dacht ik), maar nu heeft het volume fouten die ik maar niet gerepareerd krijg. Ik heb al ettelijke malen chkdsk /f gedraaid, zonder resultaat. Ook Norton Disk Doctor biedt geen soelaas.

Het volume formatteren is vooralsnog geen optie, omdat ik nog veel video erop heb die ik nog niet op DVD heb (ik wacht nog op de DVD-Rtjes). Eigenlijk ben ik nu een beetje huiverig om nog grote bestanden te gaan schrijven (cq DVD-tjes creeren zodat ik ze zometeen kan branden), dus hoop ECHT dat ik het volume op de een of andere manier kan hestellen.

HELPMIJ????:confused:

Het zijn Maxtors.

Ik heb Powermax geprobeerd, maar die herkent de schiijven niet omdat er een RAID controller tussen zit. Ik hoop nog steeds op een oplossing die niet vereist dat ik mijn HDD's formateer.

Ik heb een Asus P4P800 Deluxe. Ik zou natuurlijk tijdelijk de RAID controller uit kunnen schakelen in de BIOS zodat ik Powermax kan gebruiken, maar ik vraag me af of dan m'n RAID-volume bewaard blijft.... Beetje risicovol...:confused: :(

EDIT: aanvullende info:
Met chkdsk geeft hij aan dat er fouten in de 'DATA-kenmerken van MFT' (foute bestandsverwijzing?) zitten en fouten in de 'volumebitmap' (wat dat ook mag zijn)..
Geen beschadigde sectoren.

Jesus christus wat baal ik hier van!!!!!!:evil: :evil: :evil:
[SEMI-OFFTOPIC]
Ik had met hetzelfde type schijf (6Y160M0) ook al eens problemen. Eerst had ik er namelijk een, maar moest er 'Maxtor Big Drive Enabler' aan te pas komen, vanwege de idiote 137GB limiet in win XP. Dat wist ik alleen niet, dus liet het kreng schade op en moest ik hem van Powermax terug sturen. Beetje Lvllig ja. Met die register-patch ging het controleren van de (nieuwe) schijf op een of andere manier veel langzamer (volgens mij werd die hele schijf langzamer). Hij gaf ook wel errug vaak fouten met chkdsk, maar die waren altijd wel te fixen uiteindelijk...[/SEMI-OFFTOPIC]

Laatst bewerkt:
Geplaatst door 448191
1. Ik zou natuurlijk tijdelijk de RAID controller uit kunnen schakelen in de BIOS zodat ik Powermax kan gebruiken, maar ik vraag me af of dan m'n RAID-volume bewaard blijft.... Beetje risicovol...:confused: :(

2. Ik had met hetzelfde type schijf (6Y160M0) ook al eens problemen. Eerst had ik er namelijk een, maar moest er 'Maxtor Big Drive Enabler' aan te pas komen, vanwege de idiote 137GB limiet in win XP.
1. Er zal niks met je Raid-configuratie gebeuren, als je deze uitschakeld in het Bios.
Je hebt dan alleen ook niks aan Powermax, omdat je controler niet werkt de schijven worden dan door het Bios ook niet gezien.

2. Dit snap ik niet, want met Service pack 1 van WinXP, moet je gewoon de schijf capaciteit kunnen gebruiken.

1. De schijven worden dan als twee losse schijven gezien. Als het m'n volume intact zou houden, zou ik dan powermax kunnen gebruiken om te testen of ze nog wel werken zoals ze horen.

2. Dat dacht ik dus ook. Maar ik kreeg dus mooi alsnog de 137GB limiet symptonen. Na het gebruiken van de registerpatch, ging het wel goed.

Geplaatst door 448191
1. De schijven worden dan als twee losse schijven gezien. Als het m'n volume intact zou houden, zou ik dan powermax kunnen gebruiken om te testen of ze nog wel werken zoals ze horen.
Hoe kan je Bios de schijven dan zien, als je de Raid-controler uitschakeld?:confused:
Ik neem aan dat je Raid-controler los staat van je IDE-controler.

Even voor de duidelijkheid je Windows start nog wel op?

Windows start nog gewoon op.

Er zit een intel ICH5R geloof ik (zoiets) chip op m'n moederbord, deze heeft SATA en SATA RAID0 controllers ingebouwd. In het BIOS kan je gewoon 'configure SATA as RAID' in- en uitschakelen...

Norton Utilities drive "protection" :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: was de boosdoener....:o

Geplaatst door 448191
Norton Utilities drive "protection" was de boosdoener....:o
Hmm daar had ik het niet in gezocht, maar mooi dat het opgelost is.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan