schijf herindelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pollydor

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Berichten
20
mijn harde schijf is ingedeeld in 2 de C: en D: maar als ik kijk naar mijn schijfbeheer dan heb ik daar het volgende:

C: primaire partitie 19,53 gb NTFS systeem in orde
D: logisch station 48,83 gb NTFS systeem in orde + daarbij staat nog 59,63 gb beschikbare ruimte
en het laatste is een gearceerd deel van 21,06 gb in orde :eek:

mijn vraag is nu hoe kan ik al die ruimte die hier en daar maar gewoon staat b ij mijnC: voegen zoals die 59,63 vrije ruimte op de D: en het gearceerde deel van 21,06 gb

alvast bedankt
 
De C-partition is uw systeem partition, Windows staat daarop geïnstalleerd. je kunt daarom ook niet vanin Windows de C-schijf partition aanpassen.

Wat je wel kan doen is opstarten met partition magic en daar heb je een grafische interface waarmee je de D-schijf eerst kunt verkleinen en dan de bekomen vrije ruimte aan de C-schijf toevoegen.

Waarom eigenlijk alle vrije ruimte aan de C-schijf geven? Alleen het windows OS en programma's zouden hierop moeten staan.
Alle data, games, downloads, ... kun je best op de D-schijf zetten. Als je dan ooit je Windows moet herinstalleren, hoef je je geen zorgen te maken over je data.
 
Gparted is gratis, en in Vista kun je het ook doen, het logische station primair maken, die verkleinen, en de C: vergroten.
 
Yep, in Vista kun je dat wel doen, maar XP spijtig genoeg nog niet. :(

Ligt waarschijnlijk aan mij, maar als het over data gaat die ik niet kwijt wil, heb ik weinig vertrouwen in free tools ... :)
 
Yep, in Vista kun je dat wel doen, maar XP spijtig genoeg nog niet. :(

Ligt waarschijnlijk aan mij, maar als het over data gaat die ik niet kwijt wil, heb ik weinig vertrouwen in free tools ... :)

Gparted is veilig en doet z'n werk, bij mij, goed.
Freeware betekent niet altijd dat het minder is, vaak juist het tegenovergestelde.

@ pollydor,
Met Gparted bijvoorbeeld, of met de betaalde programma's Partition Magic of Acronis Disk Director.
 
Yep, in Vista kun je dat wel doen, maar XP spijtig genoeg nog niet. :(

Ligt waarschijnlijk aan mij, maar als het over data gaat die ik niet kwijt wil, heb ik weinig vertrouwen in free tools ... :)

Tja, Partition Magic is niet gratis, Google daar eens op, dan krijg je daar toch een hoop vertrouwen in, not.

Aconis Disk Director, ook prima, niet gratis, Gparted, gratis en prima, tja.:confused:
 
Effe rechtzetten, ik heb niet gezegd dat Gparted zijn werk niet doet. Ik heb absoluut geen ervaring ermee.
Alleen, als het over belangrijke zaken gaat (en wat is belangrijker dan de data dat op uw systeem staat?) geef ik graag liever wat geld uit aan een tool waarvan ik weet dat het "best of the class" is.

Anyways ...
ik heb mijn systeem zo opstaan: een 30 GB voor m'n vista (als ik die vol heb staan met alleen maar extra applicaties doe ik iets mis ...) en al de rest voor data (80 GB in mijn geval). Eventueel kun je daar nog wat vanaf pitsen om een recovery partitie te maken of zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan