Schijf kleiner dan gedacht

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdmaden

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2001
Berichten
436
Ik heb een 80 GB schijf in mijn compu geplaatst. Als ik echter naar de eigenschappen kijken in Windows 98, zie ik dat ie maar 2 GB groot is. Hoe kan dat??
 
Tijdens fdisk wel aangegeven dat er ondersteuning voor harde schijven ingeschakeld diende te worden?
 
De schijf was niet nieuw, maar al eerder gebruikt in een andere compu. Ik heb hem dus gewoon overgeplaatst en er dos en windows op geinstalleerd. Had ik eerst nog iets met fdisk moeten doen? en kan dat alsnog?
 
Schijf even opnieuw indelen met fdisk, kan nu nog is geen probleem.
 

Bijlagen

  • fdisk 2.doc
    37 KB · Weergaven: 16
Ik heb inmiddels Windows 98 al geinstalleerd, en ook net ge-update naar Windows 2000. Moet ik dat dan na gebruik van Fdisk weer opnieuw doen?
 
Als je fdisk gedaan hebt is alle informatie die op de schijf staat verloren dus je moet alles opnieuw installeren (zie bijlage tread hiervoor.)
 
Ziet windows 2000 de rest van de schijf dan niet in zijn management console? (rechtsklik Mijn Computer>Beheren>etc.)
 
Nee, bij Computerbeheer staat ook dat ie een schijf van 2 GB ziet, terwijl ie toch echt 80 is. Betekent dat ook dat ik maar max. 2 GB erop kwijt kan, of is dat alleen wat Windows weergeeft? Anders ga ik toch maar ff Fdisk toepassen en alles opnieuw installeren, nu heb ik toch nog niet veel erop gezet!
 
Oh, ik zie nu trouwens in Computerbeheer wel dat er een NTFS-partitie van 2 GB is (C:) en dat er nog 72,56 GB niet-toegewezen schijfruimte is. Kan ik daar alsnog een partitie van maken? En moet ik dan ook weer NTFS kiezen?
 
Ja, dat kan. Ik vermoed dat het aan je BIOS ligt dat je in eerste instantie maar 2 gb ruimte kreeg, maar zolang windows kan opstarten, is de rest gewoon te gebruiken in windows.

Maak een tweede partitie voor programma's en spellen en een partitie voor data en documenten. De 2 gb is voor windows wel genoeg, maar om er ook nog extra software op te zetten wordt wat krap.
 
Gewoon Partition Magic 8.0 gebruiken en de RESIZE optie gebruiken, dan kun je er 80 Gig van maken zonder dat je wat kwijt raakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan