Schijfactiviteit zorgt voor lag (verslomen van spellen)

• Onderwerp starter Onderwerp starter dho
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dho

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2007
Ik heb sinds een week een nieuwe pc, die de spelletjes die ik speel zeker wel kan draaien, maar af en toe heb ik zo veel hardeschijfactiviteit dat mijn scherm gewoon bevriest tot mijn harddisk weer wat rustiger word.

Welke mogenlijkheden heb ik om te kijken waar het aan ligt?

De harddisk is een Western Digital 320GB SATA300 (WD3200AAJS)
Mijn geheugen is 1GB DDR2 van Chaintech op 800 Mhz front side bus
en mijn moederbord is een Asus P5B-E.

Ik draai windows xp professional.

Dat is juist zo raar, de Taskmanager geeft niks opvallends aan.

Welke spelletjes speel je als ik vragen mag?

Diskactiviteit kan b.v. voorkomen uit een geplande defragmentatie. Ook kunnen sommige pc's slecht tegen het gebruik van b.v. een newsleecher/torrent client terwijl er tegelijkertijd een spel word gespeeld. Probeer dit dus niet tegelijkertijd te doen als je dit soort problemen ervaart.

Misschien is het handig om even te kijken hoe warm je schijf word? Zelf heb ik ooit ook zoiets gehad en na wat extra koeling op mijn hd liep ie weer als een zonnetje.

Ik geloof dat ik het heb opgelost. Ik heb een statisch swap bestand aangemaakt met een vaste grote, sinds dien heb ik nergens meer last van.

Het veranderen van de swap settings in windows heeft uiteindelijk niet geholpen.

Ik ben net de bios ingedoken, en ik heb de SATA settings veranderd van IDE naar AHCI, dat lijkt nu de oplossing te zijn, sterker nog het lijkt alsof mijn hele systeem beter reageert.

Kijk tevens eens bij de opties in apparaatbeheer voor de harde schijf, indien je met Vista werkt.

Klik op Apparaatbeheer, dubbelklik op Schijfstations en vervolgens op uw harde schijf. Open het tabblad Beleidsregels en zet een vinkje bij de optie Geavanceerde prestaties inschakelen.

En idd gebruik je de IDE modus in de bios om een OS te installeren die geen SATA drivers onboard heeft, AHCI geeft de volledige doorvoersnelheid, die IDE modus is max. 133mb/s.

Ook geeft een vast wisselbestand geen fragmentatie, dus dat is wel een goede actie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan