schijfcontrole fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

kreemers

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2000
ik krijg de volgende fout= 10x opgestart maar blablabla. toen ben ik hier op het forum gaan kijken en werd aanbevolen om = in veilige modus op te starten en uit te voeren - hielp niet daarna de modum los gekoppeld en opnieuw aangesloten en controle uitgevoerd - ook dit hielp niet.

wind.sec 98 heb ik op de pc - wat kan ik nu nog doen om het probleem te verhelpen zodat ik ook defragmenteren kan, want dat lukt niet zolang de schijfcontrole niet juist kan worden uitgevoerd.

Welke schijfcontrole doe je? Gewoon of laat je ook naar beschadigde clusters/sectoren zoeken?
Dat tweede moet je doen en dan de beschadigde clusters laten repareren. Hier blijft schijfcontrole vaak op hangen.....

Virusscanner wel uitgezt.
9 van de 10 keer geeft die problemen met het defragmenteren.

Geplaatst door puppie
Virusscanner wel uitgezt.
9 van de 10 keer geeft die problemen met het defragmenteren.

Hij heeft het in veilige modus gedaan dus dan start die niet op lijkt mij toch??

@raymond

Dan heb ik een goede virusscanner, die van mij start ook op in de veilige modus.

Ja, dat lijkt mij dan. Norton hier niet hoor. wat voor zin heeft Veilige Modus dan als hij toch nog programma's laad......De bedoeling van Veilige Modus is juist alleen op te starten met de uiterst noodzakelijke bestanden puur voor het functioneren van Windows. Stel dat je VS conflicteert en je wil dit gaan herstellen cq uitzoeken in veilige modus dan heeft die optie dus geen betekenis meer!!! Welke VS draai jij dan?

Ik gebruik NORMAN.

Als je Windows 98SE draait, dan kun je ook in DOS opstarten door tijdens het opstarten op F8 te drukken. In het BIOS menu kies je dan voor DOS opstarten, en in DOS doe je het volgende:
C:\> del win386.swp
C:\> del windows\win386.swp
C:\> deltree /Y c:\windows\temp
C:\> md c:\windows\temp
C:\> scandisk /all /autofix /nosave /nosummary
C:\> scanreg /fix /opt
C:\> win /d:m defrag /All
...en dan mag je nog eens melden of het allemaal goed is afgelopen... Succes!

mijn virusscan stond niet aan - sterker nog die had ik even bewust verwijderd van de pc. maar nog kwam het bekende probleem. opstarten via DOS - tsja ik moet zeggen dat ik daar totaal geen kennis van heb -d us blijf ik er zelf bijvoorbaad uit. zal kijken of ik iemand kan vinden hier die daar wel mee weet om te gaan.

maar is/ zijn er nog andere opties?

Ik ben ook een DOSnul, maar als je de aanwijzingen van
Bavel volgt kan er toch niets mis gaan?
Alleen na elke opdracht even op enter drukken :D (staat er niet bij :))

Dat moet je dus niet aan een DOSnul vragen, het zal wel EXIT of zoiets zijn, maar het is al zo lang geleden.....
Anderen die zich nu een bult zitten te lachen vertellen je het wel.... toch?

hallo, ik heb de werkwijze van bavel uitgevoerd in DOS.
na de laatste stap kwam ik in de veilige modus terecht zonder dat de taakbalk aanwezig was. ik heb even gewacht of er nog iets zou gebeuren, maar nee. ik heb toen de pc met de resetknop opnieuw opgestart. viruscan op deactif gezet en schijfcontrole opnieuw gedaan. ECHTER ook nu kreeg ik weer 10x opnieuw geprobeer bla bla bla.

wat moet ik nu doen???

Als je schijfcontrole wilt uitvoeren en krijg je dit problem dan kan windows schijfcontrole uitvoeren omdat een of meerdere programmas draaien in je achtergrond.
Voor dat je je schijfcontrole opstart kun je het beste volgende doen :
Druk op CTRL-ALT-DEL dan krijg je een window met alle programmas die draaien op dit moment je kan ze allemaal afsluiten behalve EXPLORER en SYSTRAY.
Als je dan schijfcontrole opstart dan moet die het doen zonder problemen.

Je hebt alle commando's onder DOS uitgevoerd. Eén van die commando's (scandisk) was de schijfcontrole - en die is kennelijk goed geëindigd. De schijfcontrole onder Windows is nèt even anders dan die onder DOS, maar hoort (als het onder DOS goed is afgelopen) geen problemen meer te veroorzaken...

Dan kan er, logisch bezien, alleen nog een probleem zijn met een zeer aktief achtergrondproces als je de schijfcontrole onder Windows uitvoert. Met de instrukties van hhasan erbij moet het wel lukken... en zo niet: welke instellingen heb je voor de Windows schijfcontrole gekozen?

nadat ik opnieuw opgestart had ben ik gaan defragm. ik kwam tot 18% na minuten wachten -geen verandering of beweging heb ik de pc opnieuw opgestart, maar nu in de veilige modus - hier kwam ik tot 16% en begon telkens opnieuw. nu heb ik alle progr. via msconfig uit gevinkt behalve explorer en systray

ga het nog maals proberen.

alles dus uit staan op explorer en systray na dan.
defragm. aan gezet en na enkele minuten de melding dat ik eerst schijfcontrole moest doen. heb dit gedaan op via standaard - geen foutmelding van beschadigde clusters - daarna defragmentatie komt tot 16% minuten later 17% doch ik zie geen enkele beweging en na 20 minuten nog steeds niet. ik heb toen de defragm. maar afgebroken.

wat nu.

Betekent 'ik zie geen beweging' dat je zelfs het ledje van de vasteschijf-aktiviteit niet ziet oplichten? Dat het percentage langere tijd gelijk blijft is goed mogelijk: dan kan het systeem bezig zijn met een zeer groot bestand.
M'n enige advies is: start het defragmenteren 's avonds laat op - en kijk de volgende ochtend of het klaar is...; deactiveer in dat geval wel je screensaver!

normaal zie je de blokjes opkleuren en lichtblauwe in donkerblauwe blokjes veranderen - ok groene blokjes zie je - maar ik zie niets opkleuren na de 16%

maar wat je aan geeft defragmentatie aanzetten als men naar bed gaat en vervolgens de volgende ochtend kijken hoe het er dan bij staat. ik zal het deze avond gaan doen.

morgenvroeg meer hierover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan