schijfcontrole zit in een loop!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

sunnyside

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2006
Ik heb via een onderhoudsprogramma (tune up utilities dacht ik) gevraagd om schijven te controleren. Na herstart is chkdsk gestart (denk dat het zo heet; eerste zin is:"het bestandsysteem op D: wordt gecontroleerd, blauwe achtergrond" (windows XP logo).

Na voltooiing start ie weer op en begint ie opnieuw. Krijg10 sec. om toets in te tikken . Geen effect. Heb draadloze toetsenbord wel gecontroleerd. Hit DEL bij opstarte werkt wel (-> BIOS).

HELP MIJ! ik zit in een loop (of beter: mijn PC) waar ik niet uit kom

MMM weer dat fijne tune up utilities :confused:

Start windows op met je XP cd in de herstelconsole, en type chkdsk /r

Ga als volgt te werk om de herstelconsole uit te voeren vanaf de Windows XP-opstartdiskettes of de Windows XP-cd-rom: 1. Plaats de Windows XP-opstartdiskette in het diskettestation of plaats de Windows XP-cd-rom in het cd-rom-station en start de computer opnieuw op.

Selecteer eventuele vereiste opties voor het opstarten van de computer vanaf het cd-rom-station, als hierom wordt gevraagd.
2. Druk vanuit het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.
3. Selecteer de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op uw computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
4. Typ het beheerderswachtwoord wanneer daarom wordt gevraagd. Als het Administator-wachtwoord leeg is, drukt u op ENTER.
5. Typ bij de opdrachtprompt de juiste opdrachten voor het opsporen en herstellen van problemen met uw Windows XP-installatie.

Voor een lijst met opdrachten die beschikbaar zijn in de herstelconsole typt u recovery console commands of help bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.

Voor informatie over een specifieke opdracht typt u help opdrachtnaam bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.
6. Als u de herstelconsole wilt afsluiten en de computer opnieuw wilt opstarten, typt u exit bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.

http://support.microsoft.com/kb/307654/nl

Heb zelf een oplossing gevonden: F8 -> laatst bekende configuratie die werkte...

Ben wel benieuwd wat oorzaak was....:D :thumb: :thumb:

Bedankt voor advies.

Heb je een tip voor een goed programma om alles een beetje stabiel te houden (heb nogal wat keer dat programma's door "windows"uitgezet worden om comp. te beschermen.

Na 1/2 jaar is er vast van alles niet meer goed.

Carlo

(heb nogal wat keer dat programma's door "windows"uitgezet worden om comp. te beschermen.

Na 1/2 jaar is er vast van alles niet meer goed.

Carlo

Hoe bedoel je dat precies ?

In principe kan je beter niets tunen, gewoon de pc schoon houden met ccleaner (ook het register), zorgen dat je vrij bent en blijft van virussen en spyware en zo nu en dan een defragmentatie uitvoeren is wel genoeg om XP goed te laten lopen.

Dan zit ik op zich goed (virus scanner, windows firewall, CC cleaner, adaware en zo).

Toch veel last van stoppende programma's (bv firefox, historykill stoppen regelmatig: wordt gedaan door zo'n windows manager, weet naam niet meer... En heb elke dag wel een (of meer) blauw scherm: moet je geheel herstarten.

Heb athleon 64 3000+ radeon..., 512B intern
ander geheugen al geprobeerd:nop; heb al nw videokaart. ook geen effect.

Advies???

Vertel eens wat er op die blauwe schermen staat, en ook die andere meldingen van "weet naam niet meer";) even precies hier melden.

Jozo,

Met die opmerking over na 1/2 jaar zal het wel minder zijn: ik begreep dat ook XP in de loop van de tijd vervuilt' en dan kuren gaat vertonen...

Wat medlingen betreft:
Kreeg melding van programma' DEP (preventie van gegevens uitwisseling). DEP gooit programma's er soms of vaak uit.

En bijgevoegd een voorbeeld van een melding na een stop fout (bl. scherm):

Hoop dat dit iets meer zegt.

Al vast bedankt...., Carlo

Stop fout melding:
Probleem veroorzaakt door Device Driver.

U hebt dit bericht ontvangen omdat een apparaatstuurprogramma op uw computer heeft veroorzaakt dat het besturingssysteem van Windows ineens niet meer werkt. Dit fouttype wordt een "stopfout" genoemd. Als een stopfout zich voordoet, moet de computer opnieuw worden opgestart.

Meer informatie

Samenvatting probleemrapport

Type probleem

Windows-stopfout (er wordt een bericht weergegeven op een blauw scherm met informatie over de foutcode)

Is er een oplossing beschikbaar?

Nee

Wat betekent dit probleem?

Er heeft zich een fout voorgedaan in Windows die niet kan worden opgelost. U dient uw computer opnieuw op te starten.

Oorzaak

Onbekend

Computersymptomen

Er wordt een bericht weergegeven op een blauw scherm met informatie over de foutcode (bijvoorbeeld: 0x0000001E, KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED)

Wat kunt u nog meer doen?

Blijf doorgaan met het verzenden van probleemrapporten zodat analytici bij Microsoft deze kunnen bestuderen en kunnen proberen het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Oeps,

En nog een aanvulling:
Heb het een beetje druk (vlak voor vakantie). Heb bericht over herstelconsole over het hoofd gezien. Heb eerder al geprobeerd windows te "herstellen". Lijkt zeker zinvol. Ook met deze instructie (bedankt) is dat lastig. Ik heb de commando's gezien. Kan daar niet veel mee. Is er geen manier om windows te laten checken of alle bestanden er nog wel zijn of nog wel heel zijn (of zo iets, ging dacht ik in windows 98 eenvoudiger...)? Of kan dat toch met die commando's. Op prompt wordt 'recovery console commands' overigens niet herkend.

Ik heb windows op "C disk" en gegevens op andere partitie ("D disk").

En chkdsk /r kan ik dus het beste uitvoeren vanaf de prompt!
Dat doe ik direct...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan