schijffout maar schijf wel benaderbaar met ubuntudisc

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman2

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
hallo helpers.

Ik heb me opnieuw op het forum moeten aanmelden omdat ik mijn wachtwoord vergeten was en ik kon niet meer bij de email waar het instaat.

ik kreeg bij het opstarten van de laptop: schijffout , druk op ctrl alt del ....
wat heb ik gedaan:
de hd in een andere maar identieke laptop gedaan en die start wel op.
de hd van die andere laptop in de 'kapotte' laptop geeft zelfde melding.
conclusie: het zit niet in de HD maar ervoor.

recovery cd van xp home edition (laptop is xp pro zonder cd) erin gedaan en chkdsk /r gedaan. maar dat leverde niets op.

Ik heb nu een ubuntu cd erin gedaan met firefox en vanaf cd gestart en ik kan naar het zich laat aanzien alles doen en ook de documenten op de HD zijn benaderbaar.

wat is er aan de hand en vooral hoe kan ik weer gewoon met windows werken?

verdere info:
oude business laptop hp nc6000
windows xp pro sp3
laatst andere router geinstalleerd (experiabox arcadyan)

Muman

Laatst bewerkt:
Hoi,
toen je die foutmelding kreeg draaide de laptop toen op de accu of netstroom?
Probbeer het volgende: Haal de accu eruit en probeer enkel op netstroom.

shame shame

al die in en uitschuifbare zaken op een laptop: het was niet de harde schijf maar de batterij!:o die ik had verwisseld.

Maar goed: Opstarten met alleen netstroom zonder batterij erin levert niets op.

1. op Ubuntu vanaf schijf kan ik wel bij de hd. Kan ik een bestandje zoeken op de harde schijf wat ik moet vervangen ofzo? of ergens downloaden en opnieuw installeren?
2. en ik heb nog wel een apparaatje ergens liggen om de hd via usb aan te sluiten. Dan moet ik hem er eerst uithalen. Zou dat lukken om dan te zien of die via usb start? dan kan ik alsnog concluderen dat de hd in orde is maar het probleem voóór de hd ligt?

Muman

Normaal start Windows niet op als je de schijf aan de usb hangt, dan moet je echt van een stick opstarten.
Kun je van die Ubuntu schijf ook je schijf controleren op fouten, slechte sectors e.d.?
Iig kan dat met HirensBootCd wel, daar zitten verschillende progjes aan boord die elke schijf onder handen nemen. Heb er zelf al vaker gebruik van gemaakt.

dank voor je reactie.
ik zou dat eerst met dos commandos willen doen lijkt me simpeler toch? al weet ik zo niet welke. En als dat niets uithaald welk progje uit de lijst van hirensbootcd moet ik dan hebben? En is die er ook in NL uitvoering?

Muman

De Hirens Boot is niet in NL.
Start op van cd, je krijgt nu een zwart scherm met verschillende mogelijkheden.
Kies: Dos Programs>Hard Disk Tools>HDAT2 (4.35) (test/repair bad sectors)
De Dos commando's zijn normaliter chkdsk C: /f /r
Ik zou eerst de /f optie doen zonder /r

ik ben er nog niet aan toegekomen om de cd te branden want dat moet dan op een andere laptop.
Ik heb wel fixboot gedaan vanuit recovery console maar dat leverde niets op en daarna bootcfg /rebuild maar dat heeft ook niet geholpen.
Wel is de melding na de eerste fixboot veranderd van schijffout, toets ctrl alt...... enz in 'a disc read error occurred.' lijkt me dat dat hetzelfde betekent toch?

Ik denk dat ik de HD er uit haal en via usb een back up ervan maak. en dan naar de computerreparateur ga. Of nog iemand met een grandioos idee?

Muman

Muman

Ik zou eerst eens dat DOS-programma erop loslaten.
Dan kom je er vanzelf achter of je schijf mss naar z'n grootje is. Als je de bestanden nog kunt benaderen zoals je zegt zou ik ze maar vlug backuppen naar een externe of usb-stick. Het kan ook zijn dat het alleen je MBR betreft.

ok ik ga morgen eerst een kopie maken van de HD op een externe schijf. ondertussen ook de hirens boot cd branden (op cd of dvd?) en dan het progje draaien.
Ik zal laten weten wat het oplevert.

Muman2

Helaas:(!
hdat2 heeft niet geholpen. Ik heb voorzichtigheidshalve eerste alleen gezocht naar bas sectors en daar waren er 10 van. in het begin. Ik heb daarna nogmaals gedaan met repair en toen die ruim voorbij het begin was en de reparaties had uitgevoerd heb ik het gestopt.
maar helaas nog steeds 'a disk read error occurred press ctrl alt del te restart'

ik denk dat het een nieuwe hd wordt (Samsung 160gb 2,5") misschien meteen maar een grotere misschien en een algemene schoonmaakbeurt van binnen en zo.

Bedankt voor het meedenken!

Muman2

Denk ook dat het de beste oplossing is in dit geval, bedenk dat een HDD gemiddeld +/- 5 jaar meegaat. Alles daarboven is meegenomen.

Ik zou ook de HD vervangen door een nieuwe en de oude in een behuizing plaatsen en zoveel mogelijk data proberen te redden.
Vind je in elke computerzaak.

nieuwe HD heeft een groot probleem: hoe krijg ik daar weer xp op? ik heb geen schijf en geen produkt key.

Nieuw topic?

Muman

ter afsluiting:
ik ga én xp opnieuw installeren (hp stuurt me een cd) en ik ga een 'nieuwe' 2de hands kopen (dell d830 of hp 6910p)

Muman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan