Schijfpartities onder Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

G-Fire

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2004
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem met mijn nieuwe laptop.
Sinds een paar weken een DELL Insperion 1520 aangeschaft met een 160 GIG harde schijf. Er staan standaard twee partities op onder Vista een C en een D(recovery).
Nu wil ik deze uitbreiden met twee extra partities.

Dit lukt totdat ik de lege ruimte snel wil aanmaken en krijg dan de melding dat: "Er is onvoldoende ruimte op de schijf/ schijven beschikbaar om de bewerking te voltooien".

Ik heb inmiddels ook Gparted op een CD gezet en krijg hier een groot geel uitroepteken bij schijf C te zien.

Iemand die weet hoe ik dit toch veilg kan uitvoeren zonder dat mijn systeem naar de ***** gaat??:confused::mad::mad::evil::shocked:

Groeten,

Ger

Hoi,

Ben benieuwd naar de reacties.
Ik heb de laatste tijd voor drie mensen de installatie en overzetten van data op een notebook geregeld (1 x Acer; 1 x Toshiba en 1 x Siemens ....). Alle drie met twee partities: de totale schijfruimte, gedeeld door twee.
Onzin dus, want de opzet is natuurlijk om de C:\- of systeempartitie te gebruiken voor Windows en andere geïnstalleerde programma's en de 'andere' voor eigen data.
En dan is zo'n 80 gigi voor Windows en applicaties wel erg overdreven.

Dus nogmaals: ben benieuwd naar de adviezen, want eigenlijk had ik de kriebels om de hele zooi opnieuw te recoveren met een verdeling van zo'n 40-60 Gig voor Windows en programma's (afhankelijk van totatle schijfruimte) en de 'rest' voor data.

????

Dit heeft volgens mij niks met mijn vraag temaken toch!!??

Hoi,

Nee, niet alles ....

Ik meen te begrijpen dat je de schijfruimte van D-partitie wilt wijzigen in meer partities.
Want ik neem aan de je begrijpt dat C en D de totale schijfruimte in beslag nemen en dat je niet 'extra ruimte' kunt maken door je idee om meer partities aan te maken.
Het lijkt er echter op dat je wél denkt dat dat kan. Rest dus, je D-partitie te verwijderen en hiervoor twee kleinere aan te maken .... óf ook je c-partitie te verwijderen en de totale schijfruimte in meerdere nieuwe te verdelen (waarbij je dus inderdaad je systeem-partittie kwijt bent en Windows opnieuw moet installeren)

Als de D:\ inderdaad 'recovery' heet, is de kans groot dat hierop mappen en bestanden staan die het mogelijk maken een recovery van je notebook uit te voeren ... dus je besturingssysteem weer vlgs. de 'fabrieksinstellingen' te herinstalleren, of installatieherstel uit te voeren :). In elk geval staan vaak de drivers voor je hardware en mogelijk andere software vaak op zo'n partitie !!!!!!
En weg is weg ..

Je opmerking 'Dit heeft volgens mij niks met mijn vraag temaken toch!!??' ..... nee ... en toch ook weer wél.
Veel succes met het 'uitbreiden' van je partities!

Laatst bewerkt:
Indien je Vista het wisselbestand, systeemherstel en de slaapstand tijdelijk uitzet, kun je meestal die C: partitie verder verkleinen, en in de vrijgekomen ruimte de partities aanmaken die je wilt.

Overigens kan dat ook met Gparted, waarom hij bij die partitie een vraagteken zet is mij ook onduidelijk, welke versie had je gebruikt?

hmmmm

Hoi Allemaal,

Dank voor de aandacht.
Hoe zet ik deze wisselbestanden uit enz....?

Ga ik dat eerst eens proberen als het lukt.

:cool::thumb::thumb:

Eerst de baas worden van Vista op deze manier, en de rest via systeem in het configuratiescherm, zelfde als in xp.

mmmmm

Hoi Lange Pier,

Wat een strenge leermeester zeg.
Ga er naar kijken maar net weer papa geworden dus weinig tijd vandaar.

Ga aan de studie.........

klopt helemaal.

Meester Pier u hebt helemaal gelijk ha ha.

Thanks voor de tip!

Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan