schijfproblemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter acra
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

acra

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2004
Enkele maanden geleden (toen 't hier in huis snikheet was, plat dak) kreeg mijn schijf kuren. Als ik bepaalde mappen aanklikte kreeg ik te zien "schijf D is niet geformateerd. Wilt u dat nu doen?". Dat wilde ik niet. Omdat ik vreesde dat de schijf het compleet zou begeven, heb ik zoveel mogelijk data naar 'n andere schijf gekopieerd en vervolgens maandenlang niks gedaan, schijf wel gewoon gebruikt en verder gebaald van de mappen die ik niet meer kon benaderen. Afgelopen weekend heb ik schijfcontrole gedraaid. Ik heb zo te zien alle data terug. Spacemonger meldt dat er 1 unscannable folder is, in totaal 764Mb (is dit het kapotte gebied of is dit hidden space?)
Wat nu?
De schijf draait dus al weer maanden zonder extra problemen. Is 't verstandig deze schijf toch te formateren of defragmenteren of gewoon weer in gebruik nemen zonder verder iets te doen of schijf vervangen?
BTW: in 2005 met hittegolf ook al schijf vervangen en deze zit er dus pas dik een jaar in.
Groet, Nora

Je kan hem wel formatteren maar als alles nu weer goed werkt, zou ik het niet doen. Defragemteren kan je altijd wel doen maar is niet perse nodig.
Zolang alles het nog goed doet, zou ik gewoon verder werken met de schijf. Wat je nog wel voor de zekerheid kan doen: Ga naar de site van de fabrikant van je hardeschijf en download daar een tooltje om je hardeschijf nog een keer te testen.
Het is vaak een bootable iso die je moet branden met Nero door optie '' Image branden naar schijf '' te kiezen. Dan pc opstarten vanaf cd-rom en testen maar.

Op de site van maxtor kom ik na 't selecteren van mijn schijf (6Y080L0) uit bij een pgm om de schijf te testen: powermax
Ik lees niks over iso ofzo, maar met deze tool kan ik geloof ik niet echt veel.
Bedoel je dit of iets anders?
Bedankt !
Nora

Hier kun je PowerMax downloaden, zowel de floppy versie als de iso versie.
Met die tool scan je de harddisko op integriteit, als je schijf door deze test komt zonder fouten kun je er vanuit gaan dat je schijf nog goed is.

Merk PC? met voorgeinstalleerde Windows??

>>>in totaal 764Mb (is dit het kapotte gebied of is dit hidden space?)<<<<

Zal dan de Recovery zijn

Powermax werkt niet voor (S)ATA schijven die zijn opgenomen in een Raid-controller omgeving.
Ik weet niet of jouw HD's met een SATA/RAID-controller werken?

Geen SATA?RAID - dus dat is oke.
Maar toch voel ik weinig voor dit powermax.
Schijf D is samen met schijf C 1 schijf.
Ik lees op die site:
The files will extract on to the floppy diskette, creating a bootable version of the PowerMax utility. Do not download PowerMax directly to a floppy. PowerMax extracts from a Win32 environment only and will not extract from 16-bit DOS mode.

WARNING: ALL DATA WILL BE LOST WHEN PERFORMING THE LOW LEVEL FORMAT QUICK OR FULL OPTIONS.

Slaat die warning op de diskette die geformatteerd gaat worden, of waar gaat dit over?

En verderop staat:Maxtor recommends that users backup all critical data and removing other hard drives before performing this test.

Klinkt niet lekker,
ik denk dat ik dan toch liever kies voor de schijf gewoon blijven gebruiken.
Hij doet 't immers al weer maanden goed.
Voor de volgende hittegolf zien dat er extra koeling of een meer hitte-bestendige schijf in komt.
Groet, Nora.

Ik heb die test ook gedaan, en dat formatteren heeft denk ik te maken met de diskette die je moet formatteren voordat je de bootable floppy maakt.
Back-up is natuurlijk altijd handig, ook al heb je een hele goede schijf.
Powermax kan je echt veilig gebruiken hoor, als je niks geks doet en voorzichtig bent.

Dit is ook wat ze bij Maxor er over zeggen:

The POWERMAX utility is designed to perform diagnostic read/write verifications on Maxtor/Quantum hard drives. These tests will determine hard drive integrity.
Dus gewoon een uitgebreide test.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan