'Schijndood' bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woodski

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2003
Bij het opstarten van W Xp prof. lijkt het systeem een dikke anderhalve minuut 'schijndood' te zijn. Het opstarten op zich gaat vrij vlot maar na dat het bureaublad in beeld is blijft het opstartproces hangen om na bijna 2 minuten weer verder door te starten.
Ik ben dit probleem al div. malen tegen gekomen binnen Helpmij maar nog nooit een echte oplossing hiervoor gelezen.
Het uitschakelen via msconfig van wat progjes helpt in ieder geval niet. Ook uitzetten Norton antivirus en/of de ZoneAlarm firewall geeft geen oplossing.
Echter, uit het logboek blijkt nu wel wat de mogelijke boosdoener is. Hierin vind ik n.l. de volgende fout die telkens bij het opstarten terug keert: "De ASCTRM-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart: Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden."
Ik heb echter geen idee wat deze service inhoud. Ook op internet kan ik er vrij weinig over vinden.
Eén van de weinige topics die ik vond is de volgende http://www.jsiinc.com/SUBN/tip6600/rh6694.htm
De driver Asctrm.sys komt inderdaad niet voor op mijn systeem. Met het herinstalleren van Real Player 8, waar de driver mogelijk deel van zou kunnen uitmaken, krijg ik 'm ook niet terug. Verder is wat er staat m.b.t. het copy/pasten in het register mij ook niet helemaal duidelijk.
Is er iemand die hier wel mee bekend is en weet hoe e.e.a. opgelost kan worden?
Het is een heel verhaal maar misschien kunnen meer mensen hier hun voordeel mee doen.

Schakel deze uit in:
Start > Configuratiescherm > Systeembeheer > Service > Zoek dan vervolgens naar ASCTRM-SERVICE > Schakel deze uit > Bestand afsluiten > Computer uitschakelen en weer opnieuw opstarten. Blijft hij nu nog hangen?

Lei,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb zojuist even gekeken maar kan de betreffende service er niet tussen vinden.

Woodski

Heb je toevallig een registercleaner op je pc staan en deze al eens gedraaid?

Als het niet lukt met een registercleaner is dit toch je laaste optie, en zal je het register in moeten duiken. Als je hier niet in thuis bent laat het dan door een iemand uitvoeren die er veel verstand van heefd. Hier op Helpmij.nl zijn er ook een aantal. Messchien komen ze nog effe langs. Succes.

Heb deze nog gevonden in de Knowledge Base:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;817194

Nee, ik heb geen regcleaner maar ben zelf inmiddels handmatig in het register bezig geweest n.a.v. het volgende artikel:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;817194
Na een reboot ben ik de fout kwijt uit het logboek ECHTER, de vertraging zit nog steeds in het opstartproces. Bootvis ook al eens uitgevoerd maar ook dat haalt weinig uit. Het probleem is er dus alleen maar vager op geworden. Tussen het starten van de Event-log service en de eerste service die vervolgens word uitgevoerd zit nu 2min. 30!

Traag opstarten en hangen van je systeem kan worden veroorzaakt door een tig aantal dingen. Veelvuldig komt voor dat je pc vol zit met spyware, en in een ander geval virussen. Doe eens een volledige Fullscan van je pc. Ga hierna naar deze topic en lees deze goed door en plaats je HijackThis log:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=125554

Laatst bewerkt:
En natuurlijk iedere week defrag uitvoeren. Het niet onderhouden van je pc geeft op den duur veel problemen. Hoewel MS het ontkent, je opstart bestanden staan zo verspreid, en het plaatsen van hulpbestanden (nodig bij iedere Windows actie) vraagt zoveel 'uitzoek' werk dat het de opstart vertraagt.

XP is nog redelijk ´vers´ geinstalleerd en defrag draai ik regelmatig maar de vertraagde opstart zit er al vanaf begin af aan in.
Ik heb zelf het vermoeden dat er een programma een internetverbinding zoekt en niet kan vinden.
Ik zal Adaware en Spybot eens laten draaien, kijken of daar iets uit op te maken valt.
Bedankt voor het meedenken tot zover, ik kom hier op terug.

P.s.: meer suggesties blijven uiteraard welkom!

Ik vond in de Microsoft XP nieuwsgroep het volgende terug m.b.t. hetzelfde probleem:
"Ik had iets soortgelijks. Ik had een ethernetmodem voor Wanadoo en toen was ie ook erg traag bij het opstarten. Nu heb ik een USB-modem van Tiscali en start XP wel snel op. Mijn hypothese is dat het ligt aan het initialiseren van het modem."
Laat ik nou ook een Wanadoo ethernetmodem hebben.
Ik ga eens proberen of na het uitschakelen hiervan het opstarten wel normaal wil verlopen.

Schijndood?

In een van de laatste bladen (Computer!Totaal?) werd deze vraag ook gesteld. Of soortgelijk. Daar gaf men de tip even te kijken welk icoontje er in de taakbalk naast de klok verschijnt, net voor het schijnsterven en welk icoontje er verschijnt bij het ontwaken. Daar zou de boosdoener kunnen zitten. Ook kan het dat je systeem verbinding maakt (probeert te maken)met de windows time-server. duurt ca 2 minuten.
Succes

Als je Ctrl + Alt +Delete, of met Rechtermuis op taakbalk en dan Taakbeer aanklikt kun je onder processen kijken welk programma het meest aan je CPU trekt!
Zou ook nog eens een HijackThis log plaatsen want die Real Player is niet echt pluist! Succes.

Vandaag mijn wanadoo kabel eens uit de ethernetwerkkaart gehaald; het opstarten gaat als vervolgens zonder vertraging in één keer door!!!!
Wat mij opvalt in de logbestanden dat dit keer na het starten van 2 eventslogs, TCPIP word gestart (waarschijnlijk omdat ik de netwerkkabel weer in de kaart heb geprikt) vervolgens remoteaccess en dat daarna alle services pas van start gaan.
Bij het opstarten met de kabel in de netwerkkaart is dit net anders om, dus wel eerst de eventlogs, dan alle services alvorens remoteaccess kan worden gestart.
Heeft iemand hier een verklaring en/of oplossing voor??
Zou mooi zijn!!

Probleem opgelost!
'T is een kwestie van een IP-adres toekennen aan de netwerkkaart. Dit gaat alsvolgt:
Configuratiescherm> Netwerkverbindingen
Nu heb je waarschijnlijk 2 netwerkverbindingen staan;
Lan-verbinding (meestal een Realtek o.i.d.) en breedband (wanadoo-cable in mijn geval).
Je moet de eerste hebben (de netwerkkaart dus).
Klik er met de rechter muis op en kies 'Eigenschappen'.
Klik vervolgens op Internet-protocol (TCP/IP) en daarna op 'Eigenschappen'.
Verander "Automatisch een IP-adres laten toewijzen" naar handmatig en vul hier bij IP-adres bijvoorbeeld in 10.0.0.1 (gebruik de pijltjestoetsen) Er zijn diverse reeksen welke je kunt gebruiken, bijvoorbeeld 10.x.x.x waarbij x een getal is van 1 t/m 255
Het Subnetmasker veranderd na TAB automatisch mee.
Klik op OK en herstarten maar. Merk vervolgens hoe snel het ook kan!
Succes!!

Ja, zo zie je maar weer hoe het soms kan gaan. Je vraag is hoe het kan dat na het opstarten (Bureaublad), Windows Xp twee minuten blijft hangen om vervolgens dan door te starten. Tevens ook een probleem met een bestand die niet gevonden wordt (Real Player). En je eindigt met een ip adres toekennen aan je netwerkkaart! Je probleem is opgelosd. Daar gaat het om :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan