schijven acer laptop

• Onderwerp starter Onderwerp starter acra
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

acra

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2004
Hoi,
Ik zit hier achter een acer aspire 3104 (zonder muis en ik word gek van dat touchpadje). Heb dus niet het forum doorzocht maar hoop dat jullie me toch willen helpen of een verwijzing naar een ander draadje in jet forum willen geven.
Die acer dus met vista home premium. Ik maakte met erecovery een full-system backup en dacht die zet ik later wel op een externe harde schijf. Nu vind ik die back-up nergens. Waar zet erecovery dat?
Wel zie ik iets wat ik niet snap in het schijfbeheer. Er is een partitie waarbij staat eisa-configuration van 8,79 Gb. (Zie bijlage) Staat daar die back-up wellicht? Hoe kan ik die partitie benaderen? Ik wil graag die back-up van de laptop af zodat ik de Gb's daarvan weer vrij krijg?
Dan nog iets raars. Schijf D - 5,48 Gb gebruikt terwijl en niets op staat? (zie volgende 2 bijlages). Dat vind ik veel niks.
Graag jullie wijze raad.
Alvast bedankt, Nora

Bijlagen

• schijven.jpg
    schijven.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 85
  • schijfD.jpg
    schijfD.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 74
  • schijfD2.jpg
    schijfD2.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 79
1. die Eisa is idd. je recover partitie. Die is te benaderen met een functietoets:
F2, F4 ?? Kwestie van proberen.
2. die gebruikte schijfruimte kan een restore punt zijn
3. het commando is niet DIR* maar DIR

Normaal gezien als ik het goed heb zet e-recovery die backup op dvd's waar hij naar vraagt. En anders ergens op een andere schijf of partitie.

Op die eisapartitie staat NIET je backup en deze partitie is verborgen en kan je dus NIET vanuit windows benaderen. En maar goed ook! want het is de partitie met fabrieksinstellingen. Zo spaart acer herinstallatie-cd's uit;-)

Indien je systeem crasht heeft dit zo goed als hetzelfde resultaat als formatteren. Je moet een bepaalde toets indrukken bij het opstarten van je laptop, vaak is dit Fn+F10 maar kijk dat voor alle zekerheid eens na in de handleiding. Daar staat dat zeker in! Eigenlijk is die partitie al eens aangesproken de allereerste keer dat je je laptop opstartte. Op dat moment moest je laptop de instellingen (en dus ook windows) nog gaan installeren vanaf die partitie. Je hebt dus helemaal geen recovery of backup nodig zolang je een backup hebt van je persoonlijke gegevens. Want alles staat op die verborgen partitie.

Je zal dus inderdaad op je harde schijf van 80 GB een kleine 10 GB moeten opofferen voor deze fabriekspartitie.

En als je wilt weten wat er op partitie D staat moet je de verborgen bestanden in mapopties eens zichtbaar maken.

Mogelijk is het een herstelpunt, virusvault of iets dergelijks.

Backup stond idd op D-schijf. Ik zal die fabriekspartitie braaf laten staan. Voor mijzelf is 70 Gb meer dan genoeg ruimte (alhoewel vista en straks alle service packs ed) dat vreet ook lekker veel Gb's. Vreemd vind ik 't dat acer 2 (+1 verborgen) partities ervan gemaakt heeft (dit is nl al zo vanaf dat ik de laptop heb). Volgens mij kan dat beter in 1 partitie, anders loopt die C-schijf geheid vol. Nu heb ik ergens gelezen -weet niet meer waar- dat je in vista heel makkelijk partities samen kunt voegen zonder dat je data kwijt raakt. Heeft iemand daar info over? Al geprobeerd, werkt 't?
Bedankt, groet, Nora

Acer maakt al sinds jaar en dag 2 partities + 1 verborgen op laptops. Dat was al zo op mijn 5 jaar oude acerlaptop toen ik deze kocht.

Check zeker eerst de drivers voor je vista gaat installeren. Mensen klagen over vista maar dat is vaak onterecht aangezien ze zelf in de fout gaan door eerst vista te installeren en dan pas te gaan kijken of er voor al hun hardware wel vistadrivers zijn.

vista bied inderdaad iets meer mogelijkheden om partities te beheren maar partities samenvoegen is voor zover ik weet nog onmogelijk. Wat zou je dan bijvoorbeeld aanmoeten met 2 bestanden op verschillende partities maar met dezelfde naam???

Wat in theorie wel mogelijk is is partities vergroten. Je zou een backup kunnen nemen van die 2de partitie en die verwijderen en ze dan vergroten om de backup terug te plaatsen. Maar ik heb zelf nooit een partitie vergroot. Ik weet niet meer waarom precies, maar er waren bepaalde voorwaarden die het onmogelijk maakten of waar teveel nadelen aan waren. Het enige dat vista echt bijdraagt wat betreft schijfbeheer is m.i. dat je de partities kan verkleinen. Dat doet het wel naar behoren. Als je schijfruimte vreest zou ik zoveel mogelijk bestanden en programma's op de 2de partitie zetten.

Succes!

Is duidelijk. Ik ga verder niet met partities klungelen. Besloten deze laptop puur voor werk te gebruiken en dan kan ik wel weer even vooruit. Bedankt. Nora

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan