Schijven in RAID-0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sercan.M

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2010
Berichten
139
Hallo,

Ik he laatst een laptop gekocht waar 2 schijven van 750GB in zitten. Deze schijven staan in RAID-0.
Op een van de 2 schijven staat een recovery partitie maar ik weet niet precies welke.

Wat mijn vraag is:

Als ik nou en van deze schijven eruit haal en deze vervang door en SSD ( dus dat er 1 SSD en 1 normale HDD inzit) blijft de recovery partitie intact?
Ik wil namelijk niet de risico nemen om de recovery partitie kwijt te raken.

Alvast Bedankt.

-Lolmaster15
 
Raid-0 uit elkaar halen is data kwijt.
 
Dus als ik alle data wil behouden moeten beide schijven eruit? of zie dit verkeerd?
 
Zou voor de zekerheid eerst je data gaan back-uppen.
 
Is er dan een optie dat ik een recovery DVD kan maken van de recovery partitie alleen zodat ik later na vanaf deze DVD kan opstarten net als een windows installatie dvd (niet echt een back-up dus).
 
Dat is meestal niet mogelijk. Recovery partities kun je niet op DVD branden. Je kunt wel met bijvoorbeeld Acronis True Image backups maken van je schijven.

Je zegt: 1 schijf heeft een Recovery partitie? Dan kan eigenlijk ook niet... De 2 schijven werken samen als 1. Als voorbeeld: een bestand van 1 MB: 500 KB op de ene schijf, en 500 KB op de andere. Dus alles wordt verdeeld waardoor beide schijven de helft doen, en dus daardoor je performance een stuk omhoog gaat.

Wat je ook vraagt: 'Dus als ik alle data wil behouden moeten beide schijven eruit? of zie dit verkeerd?'
Je kunt beide schijven eruit halen. Zorg wel dat je, als je ze weer wilt aansluiten, je dit op dezelfde laptop doet. Niet een andere pc gaan gebruiken.
 
Ok, bedankt ik dacht dat het op 1 van de schijven stond maar dit is dus blijkbaar niet zo, weer iets nieuws geleerd!

Wat je ook vraagt: 'Dus als ik alle data wil behouden moeten beide schijven eruit? of zie dit verkeerd?'
Je kunt beide schijven eruit halen. Zorg wel dat je, als je ze weer wilt aansluiten, je dit op dezelfde laptop doet. Niet een andere pc gaan gebruiken.
Dit is inderdaad wat ik bedoel ik heb hier een SSD schijfje liggen in wil deze gebruiken voor de OS maar wil de recovery partitie dus niet verliezen.
Dus nog even voor de zekerheid: als ik beide schijven die in de RAID staan eruit haal en verder niet gebruik blijft deze ook intact? Als ik deze later weer nodig heb kan ik deze dus ook gewoon in de laptop steken en de recovery partitie gebruiken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is inderdaad wat ik bedoel ik heb hier een SSD schijfje liggen in wil deze gebruiken voor de OS maar wil de recovery partitie dus niet verliezen.
Dus nog even voor de zekerheid: als ik beide schijven die in de RAID staan eruit haal en verder niet gebruik blijft deze ook intact? Als ik deze later weer nodig heb kan ik deze dus ook gewoon in de laptop steken en de recovery partitie gebruiken

KLOPT! (-: zolang je het maar in dezelfde laptop stopt. Mocht je nou met wat schijven of SSD's gaan rommelen, en daardoor misschien je BIOS instellingen veranderen, zorg er dat wel voor, als je ooit weer die 2 RAID schijven erin gaan zetten, dat je BIOS ook weer ingesteld staat op RAID voor die 2 schijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan