Schijven op NAS niet bereikbaar.

wajang

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 nov 2001
Berichten
2.629
Ik heb een NAS een Synology DS218+. Hierop 4 mappen geplaatst. Op mijn PC die mappen als schijven toegevoegd. W, X, Y en Z.
Op Z staat muziek en op X de foto's, enz.
Nu kan ik met Total Commander kopiëren en verwijderen. Ruimte genoeg.
Sinds kort een nieuwe PC met Windows 11 Home. Als ik de PC 's ochtends opstart, dan blijven de schijven van de NAS in de verkenner rood, niet bereikbaar.
Start ik de PC opnieuw op, dan zijn de schijven op de NAS groen en beschikbaar. Alles staat op hetzelfde netwerk 192.168.1.xx
Dit opnieuw opstarten elke dag gaat eigenlijk een beetje vervelen. Weten jullie wat hiervoor de oplossing is, zodat na 1x starten alles goed staat?
 
En als je bij de eerste keer opstarten gewoon dubbelklikt op de schijven met rode kruizen? Werken ze dan wel gewoon of niet?
 
En als je bij de eerste keer opstarten gewoon dubbelklikt op de schijven met rode kruizen? Werken ze dan wel gewoon of niet?
Nee, dan krijg ik een verhaal dat ze niet bereikbaar zijn.
 
Je hebt niet toevallig een tijdschema aan de NAS hangen zodat de NAS wellicht nog uit staat?
 
Ja, tussen 08:30 en 23:00 staat ie aan. Uiteraard draait de NAS als ik de PC aanzet. Zal morgenochtend een schermafbeelding van de tekst maken en hier plaatsen.
 
En je hebt de NAS met find.synology.com weer aan het juiste adres gehangen?
 
Maar het opstarten van een NAS kan wel 5 minuten duren. Is het niet zo dat wat @OctaFish zegt dat die nog opstart, maar nog onbereikbaar is vanwege het boot-proces?
 
De NAS ging vandaag om 08:30 aan en ik heb de pc een uur later pas opgestart.
 
Misschien een gevalletje zomer- of wintertijd? Nee, die is flauw.... ;)

Heb je al naar de link van @Senso gekeken?
 
Ook bij mij zie ik vaak kruisjes bij de netwerk mappen naar de synology mappen. Maar ik kan ze meestal gelijk openen, en dan verdwijnt uiteraard het kruisje ook.
 
Dat probleem heb ik ook gehad toen ik nog een NAS gebruikte.
Ik heb dat toen verholpen door tijdens het inloggen die schijven te reconnecten.
Maak een bestandje met bijvoorbeeld de naam NASconnect.bat in deze folder:
Code:
%appdata%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
Zet in dat bestandje per schijf de opdracht om de connectie te verwijderen en opnieuw aan te maken.
Bijvoorbeeld:
Code:
net use Z: /delete
net use Z: \\NASNAAM\MAPNAAM /persistent:yes
 
Misschien een gevalletje zomer- of wintertijd? Nee, die is flauw.... ;)
Vér voorbij flauw :). Of niet in de buurt van flauw, kan je ook zeggen :D.
Ik zou in ieder geval, voordat je gaat klooien met instellingen, de bestaande netwerk connecties verwijderen, opnieuw opstarten en ze dan opnieuw aanmaken. Kijken of dat helpt.
 
Probeer ook eens het tijdschema uit te zetten en kijk dan eens wat er gebeurt.
 
Dat zou toch niets moeten uitmaken? Ik heb zelf een DS920+ met een schema, en dáár heb ik nooit problemen mee. Bovendien: ooit moet je de NAS aanzetten. En dan heb je, als je dat ná de pc doet, een veel groter probleem. Denk ik :).
 
Ik bedoel je NAS niet laten uitschakelen d.m.v. een tijdschema. Mijn NAS gaat nooit uit. Always on the run.
 
Dat snap ik :). Zelf wil ik nog wel eens slapen tussen 02:00 en 08:00, en bij mijn weten zit er dan niemand thuis op het netwerk te klooien. En op de een of andere manier is een machine die uit staat zuiniger dan een machine die aan staat. Heb dat al een paar keer gegooled waarom dat is, maar nog geen bevredigend antwoord gevonden :).
 
Mijn NAS gaat ook uit om 23:45 om vervolgens om 8:00 aan te gaan.
Puur om de harde schijf wat rust te gunnen. Waarom zou je hem laten draaien als je slaapt?
 
Dit is de eerste keer als de PC wordt opgestart.

En na een herstart, de 3 foto.
 

Bijlagen

  • ScreenShot005.jpg
    ScreenShot005.jpg
    32 KB · Weergaven: 16
  • ScreenShot006.jpg
    ScreenShot006.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 16
  • ScreenShot007.jpg
    ScreenShot007.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 15
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan