Schone installatie windows 10 pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Beste mededenkers,

Ik heb de Media Creation Tool gedownload voor Windows 10. Wanneer is deze open kan ik kiezen tussen mijn pc met besturingssysteem Windows 7 pro bij werken of Windows 10 op een usb, dvd plaatsen of een iso bestand maken.
Ik kies voor de tweede optie omdat ik een schone installatie wil maken. Wanneer de keuze voor het OS verschijnt is er maar één keuze in het rolupmenu en dat is Windows 10.
Ik lees op het internet dat wanneer je pc werkt met Windows 7 pro je de versie Windows 10 pro moet downloaden. Maar deze staat dus niet aangeduid.
Wat moet ik doen om toch Windows 10 pro te kunnen downloaden?
grtz,
gilberto :confused:

Bijlagen

• Windows 7.jpg
    Windows 7.jpg
    179,5 KB · Weergaven: 61
Het klinkt in ieder geval alsof je goed begonnen bent. Voor een schone installatie moet je wel via een USB of DVD installeren. Ook maakt bij een schone installatie het niet uit of je vorige Windows versie een Pro of Home was. Alleen bij een upgrade is het een vereiste dat dit dezelfde variant is. Denk er wel aan bij een schone installatie een goede backup te maken van al je bestanden. Voor een stappenplan van de installatie kun je deze blog lezen: https://www.esdstore.nl/blogs/microsoft/windows-10-opnieuw-installeren-schone-installatie/

Als je voor een upgrade kiest zal de installatie vanaf de stick automatisch de Win 10 Pro installeren, er is helemaal geen aparte download voor de Pro-versie d.m.v. de Media Creation Tool.
Datzelfde geldt voor een schone installatie, de versie die geïnstalleerd wordt is gekoppeld aan de licentie-sleutel ( cd-key ) die je hebt.

Thanks. Dus als Microsoft op zijn server mijn Windows 7 pro ziet verschijnen,dan installeert hij Windows 10 pro.Wat denken jullie? Zal Microsoft wanneer Windows 8.1 komt te eindigen in 2023 eveneens de mensen gratis een Windows 10 laten downloaden?
grtz,
gilberto

Als jij een glazen bol hebt mag jij het zeggen, niemand kan in de toekomst kijken dus het is puur speculatie.
Aangezien Microsoft hierover nog nooit iets heeft gezegd is dit een zinloze vraag.

Dat is volkomen juist. Microsoft kan soms aardig uit de hoek komen. De felle concurrentie met de apple firma lokt soms onverwachte reacties uit van deze Microsoft gigant.
Zoals veel anderen die Windows 10 willen installeren omdat Windows 7 binnenkort komt te eindigen met de ondersteuning, slaag ik er ook niet in om het iso-bestand Windows 10 dat ik op DVD 8,5 gb heb gebrand te installeren op mijn nieuwe crucial ssd 250 gb.
Zie bijlagen. Je merkt in Schijfbeheer dat er een nieuw volume is bijgekomen van 232,87 gb actief,primair zonder stationsletter c en er 16 gb niet-toegewezen schijfruimte overblijft. De harddisk met Windows 8.1 staat hier ook in Schijfbeheer maar is tijdens de installatie van het iso-bestand Windows 10 afgekoppeld, omdat ik deze nieuwe ssd 250 gb de stationsletter c wil toewijzen. Ik heb ook de GPT partitiestijl moeten veranderen naar MBR stijl omdat de installatie niet wil doorgaan als je de GPT partitiestijl wil behouden. Maar je ziet dat de installatie van Windows 10 is gelukt met 41,9 gb gebruikt op de ssd 250 gb.
Ondanks al deze gegevens wil de installatie na het voltooïen niet verder gaan en blijft steeds opnieuw
booten zonder resultaat met de melding: Verifying DMI Pool Data......
Ik vermoed dat dit komt door het ontbreken van de stationsletter c. Waarom is de stationsletter niet toegepast tijdens de installatie? Ik heb de ssd 250 gb wil geformatteerd maar geen schijf letter toegewezen in Schijfbeheer voor de installatie .Dit kan ook niet omdat je de letter c niet meer kunt gebruiken omdat die reeds is verleend aan de harddisk met Windows 8.1 erop. Dus wanneer je in Schijfbeheer een letter wil toewijzen aan het nieuw volume moet je één van de overige vrije letters kiezen zoals d,e,f enz. Vermits het toewijzen van de stationsletter c tijdens de Windows 10 installatie ook niet gebeurt, HOE kan deze letter c dan wel toewijzen aan mijn nieuw volume waar Windows 10 opstaat?
grtz,

Bijlagen

• GPT naar MBR.jpg
    GPT naar MBR.jpg
    245,9 KB · Weergaven: 48
  • nieuw volume zonder stationsletter.jpg
    nieuw volume zonder stationsletter.jpg
    276,9 KB · Weergaven: 40
  • nieuw volume 2.jpg
    nieuw volume 2.jpg
    281,2 KB · Weergaven: 51
  • schijfbeheer.jpg
    schijfbeheer.jpg
    255,6 KB · Weergaven: 41
Je moet gewoon alle andere schijven afkoppelen en alleen de SSD aansluiten als je Windows installeert.
Win 10 maakt automatisch de benodigde partities aan en de partitie waarvan Windows start en draait wordt automatisch de C schijf.
Zo moeilijk is dat toch niet..?
Na afloop van de installatie draai je eerst ( handmatig ) Windows Update, net zo vaak tot er geen updates meer zijn.
Dan sluit je de pc af en koppelt eventueel andere schijven weer aan en je hebt geen enkel probleem...

Thanks.

Zo moeilijk is dat toch niet..?
De harddisk met Windows 8.1 staat hier ook in Schijfbeheer maar is tijdens de installatie van het iso-bestand Windows 10 afgekoppeld, omdat ik deze nieuwe ssd 250 gb de stationsletter c wil toewijzen
Blijkbaar heb je hier over gekeken.
Hier een verwijzing naar een artikel van Menno schone :
LET OP: Een aangemaakte (primaire) partitie wordt na een herstart van Windows automatisch C: genoemd. Wordt de Windows-partitie tijdens de Windows-setup aangemaakt, houd dan nauwlettend in de gaten dat deze partitie ook daadwerkelijk C: wordt genoemd. Is dit NIET het geval, breek de installatie dan af, herstart de setup en maak de partitie opnieuw aan!
Hij schrijft dus om de partitie weer aan te maken. Volgens hem kun je de partitie aanmaken tijdens de installatie. Daar merk ik niets van tijdens de installatie, na het kiezen van de landstaal, de valuta en tijd, en het Belgisch punt voor mijn toetsen klavier komt een dialoogvenster om de product key in te vullen. Nadat ik dit heb gedaan komt een dialoogvenster om het reglement van Microsoft aan te kruisen voor akkoord. Dan verschijnt een dialoogvenster met de afbeelding van de gemaakte partitie en niet -toegewezen partitie van 16 gb .Ik moet een foto nemen van dit scherm tijdens de installatie om te kunnen zien dat de nieuwe ssd schijf er alleen op staat als nieuw volume zonder stationsletter c. Want wanneer ik een screenprint maak van schijfbeheer, dan staat natuurlijk de andere partitie met het station c er ook op. En normaal gezien wordt het nieuw volume dan aangeduid met de letter d wat hier ook niet is gebeurd.
Bij de afbeelding met de partitie nieuw volume zonder c letter kun je de opties gebruiken formatteren en vernieuwen. Klik je daar op dan komt de waarschuwing :opgelet: als je de partitie formatteert of vernieuwt kunnen belangrijke data verloren gaan van de leverancier. Als je opnieuw een partitie maakt moet je die toch nadien formatteren, dan pas kan een station letter worden aangemaakt. Of heb ik het mis? Na de afbeelding met de partitie met het nieuw volume komt dan een dialoogvenster met: de Windows bestanden installeren- de Windows voorbereiden, de updates installeren(dus niet wat jij schrijft) en voltooien. Als hij daarmee klaar is start hij binnen de 7 seconden weer op maar blijft dus stilstaan bij Verifying DMI Pool Data......Wat nu gedaan???????

grtz,

Ik heb nergens overheen gelezen, immers:
de partitie waarvan Windows start en draait wordt automatisch de C schijf.
Wellicht moet jij iets beter lezen..?
Als Windows na opstarten andere schijven ziet krijgen deze automatisch andere schijfletters toegewezen, dat kan ook niet anders want de schijf waarvan Windows draait is immer al de C-schijf.
De C-schijf van jouw Win 8.1 geldt ook alleen als je Win 8.1 draait, draai je Win 10 dat krijgt die schijf binnen Win 10 de schijfletter F / G of iets anders.

Het artikel wat je aanhaalt is niet van toepassing als het 1 enkele, schone HDD / SSD zonder partities betreft.!!

Laatst bewerkt:
Waarom schrijf je: Je moet gewoon alle andere schijven afkoppelen en alleen de SSD aansluiten als je Windows installeert
Ik heb toch geschreven dat ik de hdd met de windows 8. 1 had afgekoppeld zodat alleen de ssd 250 gb nog was aangesloten.Is dat zo moeilijk om te begrijpen? Windows draait geen andere schijven,nogmaals de ssd had ik alleen aangesloten tijdens de installatie van windows 10.Dus er zijn geen andere schijven die een andere letter toegewezen krijgen omdat die schijven er gewoon niet zijn.Ik heb toch geschreven dat ik de harddisk met de windows 8.1 had afgekoppeld zodat de ssd de letter C krijgt toegewezen.Deze gegevens laat je gewoon links liggen. In een vorige post schrijf ik: Ik heb de ssd 250 gb wil geformatteerd maar geen schijf letter toegewezen in Schijfbeheer voor de installatie .Dit schreef ik omdat ik dacht dat tijdens de installatie van windows 10 de letter C werd toegewezen aan de nieuwe ssd.
Het artikel wat je aanhaalt is niet van toepassing als het 1 enkele, schone HDD / SSD zonder partities betreft.!!

Ook hier ben je veel te snel om te oordelen. De ssd was WEL gepartioneerd met de GPT partitiestijl en deze heb ik geformatteerd in Schijfbeheer met NTFS en een nieuw eenvoudig volume aangemaakt voor ik met de installatie begon van windows 10. Trouwens omdat mijn pc alleen Bios heeft en geen uefi firmware kon de installatie niet worden voortgezet. Ik heb met het EaseUS Partition Software programma de gpt geconverteerd naar MBR, zodat de installatie verder kon gaan. Beschrijf gewoon de wijze hoe ik de nieuwe ssd 250 gb de letter C kan geven zodat de windows 10 opstart op de ssd.
grtz,
gilberto

Je moet de SSD gewoon leeg maken, dus alle volumes en partities verwijderen zodat deze alleen bestaat uit "niet gepartitioneerde ruimte" in het engels "unallocated space".
Windows doet de rest, je hoeft niks te formatteren en geen volume te maken.
Ik stop ermee, jij weet het beter dus doe het zoals je wilt, succes ermee.

Je moet de SSD gewoon leeg maken, dus alle volumes en partities verwijderen zodat deze alleen bestaat uit "niet gepartitioneerde ruimte" in het engels "unallocated space".
Windows doet de rest, je hoeft niks te formatteren en geen volume te maken.
Ik weet het niet beter, want anders zou ik het hier niet komen vragen. Iedereen kan lezen wat ik schrijf en vraag, en wat ik reeds heb gedaan om Windows 10 te installeren op een ssd 250 gb . En als uit jouw antwoorden blijkt dat je mijn tekst niet voldoende hebt verstaan of gelezen, dat is dat niet mijn fout.
Nu pas geef je een antwoord dat nuttig is en waarmee ik dus echt geholpen wordt. Waarvoor dank. Ik heb jouw raad opgevolgd en de bestaande partities verwijderd. Dit heb ik gedaan met de opties in het dialoogvenster "Where do you want install Windows 10?". De nieuwe ssd partitie en de gereserveerde partitie van GPT 16 gb niet-toegewezen ruimte zijn verdwenen.Vermits mijn computer geen uefi firmware heeft en de ssd een GPT partitiestijl heeft lukte het niet om Windows 10 te installeren en stopte de installatie. Ik heb op de optie "Vernieuwen" en op "Formatteren" geklikt. Hierdoor kwam de gereserveerde partitie van 570 Mb in de plaats van de 16 gb niet-toegewezen ruimte te staan. Deze hoort bij de installatie systeem bestanden met een MBR partitie. Na deze wijziging verliep alles vlekkeloos en startte de Windows 10 op. Bij de kennismaking en instellingen in het begin van de installatie was het even niet heel duidelijk om de geboortedatum in te vullen. Je kunt alleen geboortejaren invullen vanaf 2000.Na even gezocht te hebben op het internet over deze rare instelling, zag ik een gelijkaardig geval waarop een persoon die in 1950 was geboren schreef dat het niet lukte om zijn geboortejaar in te vullen, er kwam steeds 2050 in de vierkantjes. Hij raadde aan om de installatie opnieuw te doen en dat het geboortejaar dan niet meer werd gevraagd. Dit heb ik ook gedaan en de installatie ondervond geen problemen meer. Er kwam nog wel in rode letters op dat mijn activatie niet geldig was. Maar toen ik bij "Instellingen" Bijwerken en beveiliging" "Activering" op "Productcode wijzigen" klikte en de productie code weer invoerde werd mijn Windows 10 geactiveerd. Ik moest wel nog eerst opnieuw opstarten om dit te kunnen zien. Voila eind goed al goed. Nogmaals bedankt.
grtz,
gilberto :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan