Schone installatie windows xp home edition

Status
Niet open voor verdere reacties.

randew

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2010
Berichten
11
Hallo,

Deze pc heb ik in 2002 gekregen toen ik een mobiele tel. ging aanschaffen.
Het besturingssysteem is windows xp home edition nl. In de tussentijd heb ik steeds geupdate via de windows site en hem momenteel Service pack 3 erop staan.

Probleem, ik wil de pc een schone installatie geven. Hij wordt steeds trager. Heb allerlei cleaners/malware/virussen en andere programma's geprobeerd maar ik denk dat een schone installatie het beste is.

Ik had toendertijd geen cd meegekregen maar wel een licentie code voor windows xp home edition. Een vriend van mij heeft windows xp home edition nl met service pack 2 op cd staan via zijn werk. Kan ik deze ook gebruiken met mijn eigen licentie code of moet ik beginnen met windows xp home edition zonder service pack, dit is mij absoluut niet duidelijk. Kan iemand mij hiermee helpen? en op welke dingen moet ik nog letten? moet ik de drivers en zo opnieuw installeren?
(financiel krap daarom wil ik het eerst zelf proberen)
 
dit kan :)

je kan de cd instaleren en bij de instalatie uw code ingeven :)


*extra
is de cd illegaal en instaleert hij meteen windows xp zonder om sleutel te vragen (of zit de sleutel er via degene zijn werk in dan komt er ook te staan dat het illegaal is) krijg je 30 dagen van windows om jouw goede sleutel alsnog in te voeren :) (dat geeft hij netjes aan hoe dat moet!)
 
[...]Ik had toendertijd geen cd meegekregen maar wel een licentie code voor windows xp home edition. Een vriend van mij heeft windows xp home edition nl met service pack 2 op cd staan via zijn werk. Kan ik deze ook gebruiken met mijn eigen licentie code of moet ik beginnen met windows xp home edition zonder service pack, dit is mij absoluut niet duidelijk. Kan iemand mij hiermee helpen? en op welke dingen moet ik nog letten? moet ik de drivers en zo opnieuw installeren?

Of je productkey werkt is afhankelijk van welke XP cd je hebt.
Heb je bijv. een OEM productkey maar een RETAIL installatie-cd, dan gaat het niet werken ("Ongeldige product key").
Je productkey kun je niet veranderen, maar wel evt. het type installatie-cd. Dat doe je door in het bestand SETUPP.INI in de \i386 map de Pid aan te passen naar het type productkey dat jij hebt. Natuurlijk moet je dan een nieuwe CD branden met die gewijzigde SETUPP.INI erin.

Als je slim bent, gebruik je nLite voor het bouwen van een aangepaste cd die dan ook opstartbaar is. Je kunt dan ook meteen SP3 integreren, zodat dat je dat SP na de installatie niet nog hoeft te installeren. SP3 voor XP NL is hier te downloaden.

Verder raad ik je aan om via DoubleDriver alle huidige drivers op extern medium op te slaan (cd-rom, memory-stick etc.)
Die kun je dan hergebruiken na de installatie en/of via nLite integreren in de nieuwe XP CD.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
hij zegt dat hij een home code heeft, dus die werkt met alle home instalaties van windows xp :)

hij hoeft NIKS te veranderen van de cd zelf
 
hij zegt dat hij een home code heeft, dus die werkt met alle home instalaties van windows xp :)

hij hoeft NIKS te veranderen van de cd zelf

@mastermindz: Sinds wanneer werkt een OEM productkey ook op RETAIL versie etc.? Mag ik daar bewijs van zien? Ik geef mijn tips niet voor niets!

Tijs.
 
@mastermindz: Sinds wanneer werkt een OEM productkey ook op RETAIL versie etc.? Mag ik daar bewijs van zien? Ik geef mijn tips niet voor niets!

Tijs.

dat werkt niet dat zeg ik toch ook niet :p hij zegt dat hij een xp home premium serial heeft

maar wel een licentie code voor windows xp home edition

of ik moet dat verkeerd zien dat kan natuurlijk ook :p
 
dat werkt niet dat zeg ik toch ook niet :p hij zegt dat hij een xp home premium serial heeft

of ik moet dat verkeerd zien dat kan natuurlijk ook :p

Ja, dat zie je verkeerd:
Topic-starter meldt niets over welke productkey hij heeft (OEM, RETAIL, Volume License, Systembuilder). Vandaar dat ik daar over sprak in mijn eerste posting. Sterker nog: Hij heeft het alleen over een licentie-code; we weten niet eens zeker of hij (ook) een productkey heeft. Een productkey bestaat uit xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx codering en is nodig tijdens de installatie. Overigens zouden we wel uit de licentiecode kunnen halen waar hij een licentie voor heeft (OEM, Retail etc.), maar dat helpt niet als hij niet (ook) een productkey heeft. [Wellicht kan hij via een mailtje met de licentie-code naar Microsoft of de leverancier van de pc wel een vervangende productkey krijgen].

XP Home Premium bestaat niet, wel Vista Home Premium.

Tijs.
 
Ja, dat zie je verkeerd:
Topic-starter meldt niets over welke productkey hij heeft (OEM, RETAIL, Volume License, Systembuilder). Vandaar dat ik daar over sprak in mijn eerste posting. Sterker nog: ....................

Tijs.

xp home , vista home meer zeg ik normaal niet eens ;)

ja ok daar heb je wel gelijk in ik dacht niet echt helder na :p

*edit*

[Wellicht kan hij via een mailtje met de licentie-code naar Microsoft of de leverancier van de pc wel een vervangende productkey krijgen

heb ik ook geprobeert met de leverancier van mijn (nu kapotte) laptop maar die gaven me niks

*edit2*

hier nog een OEM sticker met ook xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx er staat dan waarschijnlijk OEM in de serial( net als bij mij en te zien is dat op de 2de foto

cod-sticker.jpg



4bb332caadde6-Untitled.jpg


daarnaast heb ik ook een stikker met een normale produktkey (die ik dus niet ga posten...) dus ookal heb je een OEM het kan zijn dat je een gewone produkt key erbij krijgt ;)
 
Laatst bewerkt:
off-topic @ mastermindzh
Kapotte laptop? vertel eens....
 
@mastermindz: Hopelijk heeft de topic-starter de productkey ook, maar omdat hij er niets over gemeld heeft zijn we daar niet zeker van.

Tijs.
 
@mastermindz: Hopelijk heeft de topic-starter de productkey ook, maar omdat hij er niets over gemeld heeft zijn we daar niet zeker van.

Tijs.

daarom zei ik ook al dat ik idd fout gekeken heb :)

het is nu wachten of hij die heeft :)


@topicstarter PLAATS GEEN FOTO van je label! ook niet om ons te laten controleren :p (dat heb ik vaker fout zien gaan :p)
 
Hallo,

Ik had niet gedacht dat ik zo snel reacties zou krijgen, toppie.

Bij de aanschaf had ik een boekje meegekregen(microsoft windows xp home edition) met een 25 cijferige nr.

Hieronder wordt aangegeven dat ik sp3 via windows site kan downloaden. Als ik dit doe krijg ik dan een schone installatie op de pc? Dat alle nonsens, trojans, malware en andere oud spul weggaan?
 
Hallo,

Ik had niet gedacht dat ik zo snel reacties zou krijgen, toppie.

Bij de aanschaf had ik een boekje meegekregen(microsoft windows xp home edition) met een 25 cijferige nr.

Hieronder wordt aangegeven dat ik sp3 via windows site kan downloaden. Als ik dit doe krijg ik dan een schone installatie op de pc? Dat alle nonsens, trojans, malware en andere oud spul weggaan?

nee dan is het geen schone instalatie, een schone instalatie betekent dat je de windows opnieuw instaleert :) niet een update doet door middel van een servicepack.
wat er bedoelt wordt met service pack op de cd zetten is mischien wat ingewikkeld :p
je doet dan in feite het servicepack er al op zetten en dan wordt het meteen geinstaleerd MET windows :)

dat 25 cijferige nummer is dan je produktcode neem ik aan, staat er verder nog iets bij dat het een OEM licentie is?
 
Ik kan nergens in het boekje terug vinden dat het een OEM Licentie is.

Om een schone installatie te krijgen moet ik dus beginnen met windows xp te installeren en via de windows site steeds te updaten tot sp3? Begrijp ik dit goed?
 
Ik kan nergens in het boekje terug vinden dat het een OEM Licentie is.

Om een schone installatie te krijgen moet ik dus beginnen met windows xp te installeren en via de windows site steeds te updaten tot sp3? Begrijp ik dit goed?

dat is de simpelste manier ja :)

wat je ook kan doen is SP3 slipstreamen in de cd

je kan dit doen met Nlite, je doet dan de cd erin laad die kiest voor de optie service pack toevoegen, selecteert je service pack 3 en maakt dan een nieuwe cd :D
 
Je moet inderdaad beginnen met een nieuwe installatie van Windows.
En m.b.t. SP3 etc., kijk eens terug in de discussiedraad: hier

Als je twijfelt of je productkey werkt met de XP cd die je nu hebt, installeer VirtualBox en installeer XP met die cd in een virtuele machine van VirtualBox als test. How-To's m.b.t. VirtualBox: hier
Je kunt het ook gebruiken als je via nLite een paar aanpassingen/toevoegingen doet en wilt weten of XP cd die je met nLite gemaakt hebt goed werkt.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
gewoon schoon installeren; de updates, ook SP3 komen vanzelf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan