Schone installatie XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marjonj

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2002
Berichten
135
Ik kan kennelijk mijn Engelse versie van XP (aangeschaft op vakantie in USA) niet over mijn Nederlandse ME installeren. Nu moet de pc dus leeg. Ik maak uiteraard een backup van alle belangrijke documenten en foto's ed. Maar als ik dat allemaal heb gedaan, wat dan?? Hoe verwijder ik alles van de pc om een schone install. te maken. Ik ben een leek, dat mag duidelijk zijn. Ik krijg de kriebels als ik straks met een lege pc zit die ik niet meer aan de praat krijg.
Kan iemand in lekentaal vertellen welke stappen ik moet ondernemen. En hoe zit het met mijn e-mailaccount. Ben ik straks weer autom. aangemeld?
Is er ook een manier om de gegevens in je favorietenmap van internet te bewaren?
 
En in je bios even de opstart volgorde aanpassen.
Eerste cdrom en dan pas wat anders.
Dan kun je vanaf de cdrom van xp formatteren en installeren.
nee je e-mail moet opnieuw instellen.
de favorieten van je internet explorer kun je wel bewaren.
Ook je email adressen e.d kun je exporteren.
 
Sorry hoor, met leek bedoel ik ook echt leek.
Wat is bios??
 
Uitleg bios voor de leek.

Het bios is je rijbewijs voor jou computer.
Als het bios niet slaagt dan start de computer niet.
In je bios komen kan je doen door tijdens het opstarten op del of f2 enz. emz te drukken.
meestal staat dit links onderin je scherm als de computer opstart.
 
Hm... ja, ja.....
Dit is nou precies waarom de reden waarom ik er zo huiverig voor ben. Is er geen simpele manier om ME te verwijderen en XP te installeren zonder allerlei moeilijke zaken te moeten verrichten? (Maar toch bedankt voor je uitleg)
 
Jawel,
Gewoon de xp cd erin.
Computer uit en dan computer weer aan.
Kijken naar je beeldscherm.
Als daar komt te staan druk op een toets om te starten vanaf cdrom dan druk je op een toets.
Dan gaat het grote spel beginnen en moet je goed lezen wat er allemaal staat.
Kun je niet starten vanaf cdrom dan zul je toch echt je bios in moeten.
 
Nee, dat gaat niet. Dat deed ik direkt vol verwachting toen ik met mijn cd-tje terug kwam uit Amerika. Ik kreeg direkt een melding dat een Engelstalige versie XP niet over een NL versie van ME heen kan. ME moet er dus eerst af. Op zich misschien niet zo'n probleem want dan begin ik weer met een schone pc, maar nu werkt alles naar behoren. Ik ben bang dat wanneer ik alles verwijder dat niet het geval zal zijn...
 
Als je de cd erin stopt computer uitzet dus echt uit.
Daarna weer aanzetten en dan in het zwarte scherm komt er een vraag of je wilt opstarten van cdrom dan druk je een willekeurige toets.
Dan komt er een scherm, blauw met witte letters waar je de partitie kunt verwijderen en weer aanmaken en formatteren.

Als je niet de mogelijkheid krijgt om te starten vanaf de cdrom dan moet je dat aanpassen in je bios.


Dus cd van xp erin.
PC UIT
pc weer aan
en dan goed oppassen de opstart mogelijkheid is zo voorbij.
 
Dankje wel. Ik ga dit weekend eerst eea saven en dan de sprong eens wagen. Ik hoop dat ik me hier ooit weer kan melden;)
 
Ach en anders is er wel een buurman/vrouw die een computer heeft met een internet aansluiting.
gewoon even zeggen dat je moet bellen met HELPMIJ.:D
 
Kijk, dat vind ik nou zo fantastisch van deze site.
Hulp met humor!:thumb:
 
Het had wat voeten in de aarde, maar eindelijk staat XP er op. Van te voren mijn e-mail bestanden opgeslagen. Die heb ik teruggezet. Geen probleem. Maar het adresboek van OE geeft meer problemen. Onder ME stonden die als een pst file weggeschreven. Ik heb ontdekt dat ze onder XP als WAB files staan. Hoe krijg ik dit pst bestand naar een wab bestand? De extensie van pst wijzigen naar wab was te simpel geredeneerd....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan