Schone installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

transport

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2003
Ik draai onder XP Home. Nu zat er een grote fout in! Ik wil nu opnieuw installeren maar i.p.v. de beloofde 40 minuten doet de PC er 10 minuten over!! Er blijven dus bestanden staan op de PC. Ik wil een ECHT schone installatie uitvoeren. Hoe krijg ik echt alles schoon bij de installatie? Ik heb het geprobeerd met opstarten via de CD rom maar dat lukt niet!!

Bedankt alvast!!!
Ger

als de computer opstart vanaf de cdrom dan krijg je als het goed is als je de schermpjes volgt een scherm te zien waarin je kunt kiezen de schijf de formateren.
als je dat dan doet en daarna de installatie voortzet zou de schijf echt leeg moeten zijn.

een andere optie is mits de pc dus opstart van cd is ergens een oude win98 diskette vandaan halen daarmee opstarten en een format uitvoeren.
daarna de pc van cd laten starten en installatie uitvoeren.

maar je geeft al aan dat de pc niet van cd start dus dan zou je eerst eens moeten kijken of de boot volgorde in het bios juist staat in gesteld.
in jouw geval zou de meest logische zijn
first device = A
second device = Cdrom
thirt device = C

Bedankt voor je reactie Ron. Ik krijg inderdaad de optie van: snel formatteren
Gewoon formatteren . Maar dat alles helpt niet!! Als de CD rom aangeeft tijdens de installatie dat er 40 resteren en de PC doet er maar 13 minuten over is er iets niet goed toch? Ook vraagt ie tijdens de installatie niet om de Windows code (vreemd) iK HEB ZO'N IDEE DAT ER ERGENS BESTANDEN BLIJVEN STAAN!!

Even voor de zekerheid, gaat het soms om een merk pc waarbij de feitelijke installatie bestanden niet op de cd-rom worden gezocht maar op de harddisk.
Er zijn namelijk wat fabrikanten waarbij als je van de (aangepaste) XP cd opstart, automatisch naar een recovery partitie gaat en vanuit daar verder installeert, dan wordt er over het algemeen ook niet om een code gevraagt omdat de 'recovery' installatie een gelockte is waar de code al is in opgenomen.

Ik heb een Dell pc. XP word geinstalleerd en de andere hardware via de cd'd van dell. Ik heb hem meer geformatteerd maar toen vroeg ie elke keer de code!! Alleen dit keer niet wat inhoud dat ik mijn Usb modem niet kan installeren!!

We praten hier dus niet over een recover pack ??? de bekende merken hebben namelijk nog al eens de neiging alles in een recover pack te stoppen.
waarbij zoals maestro al aangeeft verwezen wordt naar een verborgen partitie.

is dit niet zo en heb je gewoon een full versie van XP dan is mijn eerder genoemde oplossing (opstart diskette ) misschien wat.
het is alleen wel belangrijk dat de pc kan booten vanaf de cdrom.
Let wel dat als het bestandsysteem NTFS is je ook niet vanaf de diskette kan formateren.
dan zul je dus eerst de non-dos partitie met fdisk moeten verwijderen en een nieuwe partitie aan moeten maken.
Je bent hiermee dan wel alle en dan ook echt alle data van de HD kwijt.
dus voor je dit soort dingen gaat doen overtuig je ervan dat je alles wat belanrijk is ( foto , documenten enz ) op ergens veilig wegzet bv op cd of diskette.
en dat de pc daadwerkelijk boot vanaf cdrom en je een fulle versie hebt.

Oeps nu ga je erg hard!!! Ik ben maar een amateur!!! Dat ik ALLES kwijt ben is niet zo erg maar ik heb geen idee waar je het nu allemaal over heb!!! Ik weet dat je met F2 de boot kan veranderen in ; cd rom opstart !! Maar wat je nu verteld is abracadabra!!! Kan je het aub in gewone taal uitleggen!!! Bedankt
Ger

zal even snel een stappen plan proberen te maken.

kan ff paar minuten duren.

als je de cd in de pc stopt en dan de pc opnieuw opstart gaat hij dan starten van cd ?? maw krijg je cd menu oid te zien.

zo ja dan kan de pc dus starten van cd.

Ga nu eens naar windows verkenner en klik met je rechtermuis knop op de C schijf en kies voor eigenschappen.
daar staat dan of FAT32 of NTFS als bestandsysteem.
is het FAT32 dan is er niks aan de hand en kun je gewoon als je een windows '98 opstart diskette hebt gewoon opstarten en formateren.

(Een win 98 bootdisk is evt te dowloaden via http://www.bootdisk.com )

staat daar nu NTFS dan zul je ook op moeten starten met die opstart diskette MAAR zul je eerst met fdisk de zogenaamde non-dos partitie moeten verwijderen.
dit kan door als je op de A:> bent fdisk gevolgd door enter te typen.
Je krijgt dan waarschijnlijk een scherm waarin je de vraag krijgt of je ondersteuning voor grote schijven wilt kies hier voor J of Y.
je krijgt dan een scherm waar in een aantal opties staan.
kies hier voor optie 3 ( delete partition or logical DOS drive ) en geef enter.
hier na komt er een scherm waarin je kunt kiezen voor optie 4 ( delete Non-DOS partiton ) en geef enter.
de Non-DOS partitie wordt nu verwijderd.
nu moeten we nog de evt primaire partitie verwijderen en daarna alles opnieuw aanmaken.
wil je 1 grote schijf houden dan volstaat het om een primaire partitie aan te maken en bevestigend te antwoorden op de vraag of je de totale ruimte wilt benutten.
wil je meerdere partities aanmaken dan kun je het beste eerst even kijken op mijn site http://go.to/wintips onder format en fdisk.

Als dat allemaal gedaan is moet de schijf nog geformateerd worden.
als je fdisk afgesloten hebt dan reboot je de pc met de opstart diskette er nog steeds in.
als je weer op de A:> bent gekomen typ je format C: /u (let op de spaties) en geef je weer enter je krijgt nu de waarschuwing dat alles op de niet verwisselbare schijf C verloren gaat enz typ nu J of Y gevolgd door enter.
en de schijf zal geformateerd worden.
als dit gedaan is dan kun je de diskette er uithalen zorgen dat de xp cd in de drive zit en de pc opnieuw opstarten als alles goed is gegaan boot de pc nu vanaf cd en kun je xp opnieuw gaan installeren.

Heel erg bedankt !! Ik ga het vanavond proberen als ik thuis ben. Ik ben nu op mijn werk :-)))
Je hoort van me!!
Thxs Ger

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan