Schone intallatie wil niet lukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

a3hoogvliet

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2003
Berichten
40
Hallo,

Ik wilde bij iemand XP Pro nl installeren.
Vanuit windows 98 een opstartdiskette gemaakt en vervolgens de c schijf geformateerd, schoon lijkt mij tenslotte het beste.
Opnieuw opgestart met cd-rom ondersteuning.
Nou geeft hij een foutmelding als je setup probeert te draaien.
nl. dat deze niet onder dos ondersteunt word.

Heb inmiddels Windows 98 SE bij die gene geinstalleerd want die deed het wel, maar ik begrijp niet waarom het nou niet lukte op de manier zoals ik het wilde doen.

Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan.

groeten Adri
 
wat je moet doen is het bestand winnt.exe draaien in de map i386.

dus

cd i386
winnt

dan werkt het wel


wel zorgen dat je smartdrive hebt geladen (staat waarschijnlijk op je opstartdiskette)
 
De pro hoort ook automatisch te starten als je de bootvolgorde veranderd (cd-rom vooraan). Dan heb je helemaal geen Dos opstartflop nodig.
Groetjes, Tanja
 
Je kunt niet XP installeren met een 98 bootflop. De bootflop heb je alleen nodig (kan ook anders trouwens hoor) om te formateren. Start gewoon op vanaf de XP CD.
 
Geplaatst door NLspecial
Je kunt niet XP installeren met een 98 bootflop. De bootflop heb je alleen nodig (kan ook anders trouwens hoor) om te formateren. Start gewoon op vanaf de XP CD.

Het kan wel hoor, zoals charley zegt. In Dos naar cdrom gaan, en dan dat bestand starten. Heb het zelf ook een keer gedaan. Het is omslachtig, maar een handig alternatief als het anders niet werkt.
Groetjes, Tanja
 
Geplaatst door Tanja1968


Het kan wel hoor, zoals charley zegt. In Dos naar cdrom gaan, en dan dat bestand starten. Heb het zelf ook een keer gedaan. Het is omslachtig, maar een handig alternatief als het anders niet werkt.
Groetjes, Tanja

Ja oke, met je eens, maar je kunt niet de setup van 98 gaan draaien met cd-rom ondersteuning en dan de win XP cd erin doen!
 
Ja, dat kan dus wel. Alleen is het setup commando op de WinXP CDROM een 32-bits programma dat alleen draait onder Windows. Zoals eerder aangegeven: naar DOS, smartdrv laden en vanuit de map I386 op de CDROM het commando winnt ingeven. Dit werkt overigens alleen met een FAT32 bootpartitie.
 
Geplaatst door Binary
Ja, dat kan dus wel. Alleen is het setup commando op de WinXP CDROM een 32-bits programma dat alleen draait onder Windows. Zoals eerder aangegeven: naar DOS, smartdrv laden en vanuit de map I386 op de CDROM het commando winnt ingeven. Dit werkt overigens alleen met een FAT32 bootpartitie.

Ik bedoel de setup van de win98 floppy en niet die van de XP cd-rom! Zoals de topic starter in de 1e post aangeeft.
Geplaatst door a3hoogvliet
Opnieuw opgestart met cd-rom ondersteuning.

Als ik dit lees dan draait hij/zij de setup win98 vanaf de floppy en kiest voor opstarten met cd-rom ondersteuning.
 
Ik zie het probleem niet. In beide gevallen kom je in DOS en kun je vanaf de CDROM de installatie starten met WINNT. Of ik snap je niet helemaal, kan ook natuurlijk.
 
Hallo beste helpers,

Ik ben van deze discussie een hoop wijzer geworden.
Heb de volgorde gelijk even genoteerd om de volgende keer niet met een bek vol tanden te zitten.

Harstikke bedankt allemaal voor de tips.
 
Dus het is gelukt? Discussies worden wij allemaal wijzer van. Ïk heb ook nog ff meegelezen met de medehelpmijers. Zo blijft iedereen bijleren.
groetjes, Tanja

ps maar xp pro wordt direct herkent als je opstart in het bios met de cdrom voorkeur. Dan begint gelijk de installatie. Dus niet vanuit Dos met cdrom ondersteuning, maar in het BIOS instellen
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk, dat is de manier die de voorkeur verdient. Als dat niet lukt, dan is de aangegeven manier een alternatief.
Overigens geldt dit niet alleen voor WinXP Pro, maar voor alle versies van Windows vanaf Win98. Met Win9X maakt het niet zo;n verschil, maar met Win2000/XP kun je onder DOS alleen installeren op een FAT32 partitie. Door te booten vanaf CDROM kun je partities verwijderen, opnieuw aanmaken, formatteren enz. Daardoor kun je op een schone NTFS partitie installeren. Als je dat wilt, dan moet je dus inderdaad vanaf CDROM booten.
 
Help! Ik krijg WinXP niet opnieuw geinstalleerd op C:!

Geplaatst door Binary
Je hebt helemaal gelijk, dat is de manier die de voorkeur verdient. Als dat niet lukt, dan is de aangegeven manier een alternatief.
Overigens geldt dit niet alleen voor WinXP Pro, maar voor alle versies van Windows vanaf Win98. Met Win9X maakt het niet zo;n verschil, maar met Win2000/XP kun je onder DOS alleen installeren op een FAT32 partitie. Door te booten vanaf CDROM kun je partities verwijderen, opnieuw aanmaken, formatteren enz. Daardoor kun je op een schone NTFS partitie installeren. Als je dat wilt, dan moet je dus inderdaad vanaf CDROM booten.

Hoi,

Ook ik wil graag windowsXP opnieuw installeren. Sinds een week heb ik een nieuwe PC waarop WinXP al geinstalleerd was door de winkel.

Ik heb 2 harde schijven :

C (NTFS): staat nu WinXP op
D (NTFS): is leeg

Ik heb WinXP Home en daarvan de OEM versie op CDROM. Ik wil nu graag WinXP opnieuw op de C:-schijf zetten. Daarvoor heb ik de CDROM erin gedaan en gekozen voor 'XP installeren'. Naar een aantal schermen komt hij met de mededeling dat hij WinXP op de D:\schijf wilt zetten (aangezien XP al op de C: staat). Via ESC kan ik echter ook voor de C: partitie kiezen. Ik wil dus eerst graag de C:\ partitie verwijderen, opnieuw aanmaken en formateren. Echter dat lijkt dus niet!

Als ik voor Partitie verwijderen kies. dan krijg ik de melding:
'Setup kan de gevraagde bewerking niet op de geselecteerde partitie uitvoeren. Deze part. bevat tijdelijke installatiebestanden die vereist zijn voor het voltooien v/d installatie.......' !

Als ik kies om WinXP op de C: te zetten zonder eerst deze part. te verwijderen, dan komt hij met schermen waarop hij zegt: waarschuwing! map c:\windows bestaat al, enz, enz......

Ik zie het niet zitten om WinXP er dus 'overheen' te zetten... ik wil gewoon een schone installatie. Maar HOE?!

Kan iemand mij aub helpen?
Grover.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben d'r uit!

Wat de oplossing was:

1. In de BIOS de CDROM player als 1e boot zetten

2. CDROM erin en vervolgens na een tijdje de eerste partitie verwijderen, en de partitie formateren als NTFS.

De rest wijst zich vanzelf....
 
Je hebt je probleem dus zelf opgelost:thumb:

PS Ik hoop niet voor je dat je die hele maand nodig had:eek: :D (tussen de 2 berichten in)

Groetjes, Tanja
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan