school/allround laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

headlight

Banned
Lid geworden
27 mrt 2013
straks voor mijn opleiding (netwerkbeheer, mbo 4) heb ik een laptop nodig.
naast de school software/vm's word de laptop ook gebruikt voor allround gebruik (lichte games, film, muziek, internet, word)

ik heb de volgende eisen:

- 15 tot 16 inch (ivm mee nemen)
- goed scherm liefst 1920x1080 full hd
- dedecated gpu van amd (liefst min 1gb eigen ram)
- liefst hybride of ssd
- minimaal 8gb ram
- volledig toetsenbord inc. nummeriek
- maximaal 750 euro

ik zelf kwam tot de volgende drie:

http://tweakers.net/pricewatch/398596/toshiba-satellite-s50-b-138/specificaties/ (tot dusver mijn nummer 1)

http://tweakers.net/pricewatch/407964/lenovo-ideapad-z50-70-01418nl/specificaties/ (mijn 2e keus)

http://tweakers.net/pricewatch/391244/hp-pavilion-15-p035nd/specificaties/ (twijfelgevalletje)

is een van deze drie DE laptop, of is er een betere en graag een onderbouwing

Laatst bewerkt:
Wat dacht je ervan om de drie te voorzien van een linkje naar de specs?
Willen wij jou advies geven, dan moeten we ze eerst zelf op gaan zoeken en da's wel een beetje, ehh, ....... hoe zal ik het formuleren?
Volgens mij heb jij dat zelf allang gedaan, anders had je niet als mogelijke keuze geplaatst.

:) Mijn favoriete zelf ombouw link --> http://www.bto.eu/ ( maar er zijn vele nog en dat weet je ) ..

die Satellite S50-B-138 vind ik ook zeer goeie :thumb:

Laatst bewerkt:
Willen wij jou advies geven, dan moeten we ze eerst zelf op gaan zoeken en da's wel een beetje, ehh, ....... hoe zal ik het formuleren?
Volgens mij heb jij dat zelf allang gedaan, anders had je niet als mogelijke keuze geplaatst.

sorry je hebt gelijk zat even elders met mijn gedachten, heb het aangepast

sorry je hebt gelijk zat even elders met mijn gedachten, heb het aangepast

@royonix

had al even bij bto gekeken maar ik kom alsmaar duurder uit :/

Ik denk het niet / nauwelijks.
Mogelijk als voorbeeldje de hopeloos trage 5400 RPM hdd's in de gelinkte machine /machines. Ja die zijn idd. voordeliger, maar ook véél trager.

Laatst bewerkt:
Ik denk het niet / nauwelijks.
Mogelijk als voorbeeldje de hopeloos trage 5400 RPM hdd's in de gelinkte machine /machines. Ja die zijn idd. voordeliger, maar ook véél trager.

ik heb nog een ssd liggen dus dat is niet echt een probleem.

los daarvan : waarom heeft de Toshiba jouw voorkeur?
De Lenovo heeft een betere processor én een betere videokaart, 2 zaken die voor een belangrijk deel de prestaties van een laptop bepalen.

Inderdaad, keuze 2 is qua specificaties op alle vlakken beter, heeft zelfs een hybride harde schijf.

waarom ik voor de toshiba zou gaan:

heb goede ervaringen met het merk
meer ram
heb liever amd dan nvidia
hdd word toch vervangen voor ssd

scheelt het veel qua cpu/gpu

Dan vraag ik mij af waarom je hier op de Helpmij om meningen vraagt. Je hebt kennelijk je keuze al bepaald en dat de hardware in nummer 2 'beter' is, had je zelf ook al gezien. Als je je keuze al had / hebt bepaald, had je het topic ook niet hoeven starten?

Het geheugen van 12 GB is m.i. geen issue, jij gaat met de door jou genoemde gebruikstoepassingen nimmer meer (kunnen) gebruiken dan een giga of 6.

Laatst bewerkt:
Dan vraag ik mij af waarom je hier op de Helpmij om meningen vraagt. Je hebt kennelijk je keuze al bepaald en dat de hardware in nummer 2 'beter' is, had je zelf ook al gezien. Als je je keuze al had / hebt bepaald, had je het topic ook niet hoeven starten?

Het geheugen van 12 GB is m.i. geen issue, jij gaat met de door jou genoemde gebruikstoepassingen nimmer meer (kunnen) gebruiken dan een giga of 6.

mijn eigen keuze staat inderdaad min of meer op de toshiba.

ik sta ook wel open voor bijv. de lenovo maar graag wil ik weten of ik daar echt profijt ga hebben, daarom vroeg ik het.

als jullie de lenovo beter vinden dan wil ik er zeker naar kijken

ik begrijp tevens dat de hp niks is?

O jawel: de HP heeft net zoals de Lenovo een betere videokaart dan de Toshiba. Nadeel van de HP (t.o.v. de Lenovo) is de wat mindere processor. De HP heeft daarentegen weer een nét snellere processor dan de Toshiba.

"Merkemotie" speelt bij 1,2 en 3 een rol als je de processorsnelheid en videokaartverschillen buiten beschouwing laat.

Laatst bewerkt:
oke. ik ga me in die lenovo verdiepen om te kijken of ik me over het nvidia gedeelte heen kan zetten.

er is zeker niet veel vergelijkbaars maar met amd gpu?

Geen idee. Ik was tig-jaar geleden best wel redelijk in de vergelijking tussen de 2 processorbouwers, maar toen AMD jaar in, jaar uit de slag van Intel verloor, (behoudens prijs-prestatieverhouding) heb ik AMD 'losgelaten'.

amd GPU

dat intel qua cpu gewoon beter is ben ik helemaal met je eens.

edit:

ik heb naar de lenovo gekeken, en ik denk dat ik me over mijn gedachten heen zet.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat goed, beter best in jouw rijtje helemaal eerlijk is. Feit is dat er een aantal goed bekend zijnde laptopbouwers is, waaronder (naar mijn mening) Toshiba en Lenovo. De meningen over HP zijn mogelijk een beetje verdeeld. Punt is ook dat emotie een niet onbelangrijke rol speelt. Waar heeft een aspirantkoper een goed gevoel bij / heeft hij goede verhalen over gelezen etc. etc.?

Ik denk dat kwalitatief jouw 3 machines weinig voor elkaar onder zullen doen.

Wat posters op de Helpmij en allerlei andere sites mogelijk soms uit het oog verliezen, (ook ik maak mij daar natuurlijk 'schuldig' aan) is dat het w w w een publiek medium is. Wat nu als Acer (die helemaal niet zo'n goede naam heeft) besluit om enkele tientallen miljoenen te investeren in marketing met als doel imagoverbetering en daartoe wereldwijd uit allerlei landen door een select groepje van eigen werknemers reviews / gebruikerservaringen / opmerkingen / koopervaringen etc. etc. op het w w w laat 'dumpen' waaruit blijkt dat de Acers opeens 'goed' zijn geworden. Dat hoef je maar een half jaar of een jaar vol te houden (met heel veel berichten) en we gaan het met zijn allen na-papegaaien zonder dat er ook maar 1 schroefje aan een Acer verbeterd is.

Laatst bewerkt:
Voor netwerkbeheer MBO 4 heb je geen superzware laptop nodig. Maar als je een paar VM's wilt draaien (bijv. 2 servers en 2 clients) dan heb je toch al snel een berg geheugen nodig. 16GB is zeker aan te raden. Of neem in ieder geval een type wat deze hoeveelheid geheugen aan kan. Kun je in ieder geval nog uitbreiden. Ook weer vanwege die VM's is een snelle HD van belang. 5400 toeren gaat niet echt lekker werken vrees ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan