• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

schooladviezen bijhouden leraar groep 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

ausroels

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2013
Beste lezer(s),

Als beginnend leraar groep 8 is het mijn taak om schooladviezen voor het voortgezet onderwijs te geven. In onze regio komen jaarlijks enkele middelbare scholen bij ons op bezoek om nieuwe leerlingen door te nemen en oude leerlingen te bespreken. Ook krijgen wij dan vaak een uitdraai van hoe onze oud-leerlingen zich ontwikkelen op de desbetreffende middelbare school.
Graag zou ik mijn schooladviezen en de ontwikkeling van deze oud-leerlingen willen bijhouden in een excel bestand. Op deze manier kan ik bijhouden of mijn adviezen secuur en juist zijn. Ook zou het wenselijk zijn om hier dan een percentage uit te herleiden.
Heeft u tips of misschien zelfs een voorbeeld, dan verneem ik die graag.

Alvast bedankt,

ausroels

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb snel even een voorbeeld in elkaar geflanst, moet dit hetgene zijn wat je ongeveer bedoeld?
Alleen dan wat uitgebreider natuurlijk. (Maar als richtlijn), Natuurlijk kan je de grafiek aan de hand van de gegevens van het Excel bestand ook in een Word bestand kunnen verwerken. (Automatisch)

Zie bijgevoegde bestand: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-O4HBAZBEM6YP.xlsx
Je zou eventueel ook de percentages totaal kunnen uitreken van Groep 8A, B en C en een totale grafiek van maken. Zou je wel de tabbladen daar aan moeten invullen.

Met vriendelijke groet,
Sander

Laatst bewerkt:
Beste sander17111988 ,

Bedankt voor de spoedige reactie! Het Excel bestand ziet er heel goed uit. Het is echter niet helemaal wat ik zoek. Ik zou graag mijn advies willen vergelijken met de daadwerkelijk uitstroom van de middelbare school. Heeft Piet die van mij een Havo advies heeft gekregen ook daadwerkelijk Havo afgerond, of is hij tussentijds naar VMBO gegaan, of is hij doorgestroomd naar VWO?
Met een dergelijk programma hoop ik bij te houden of mijn adviezen goed zijn. Ik hoop hier dan ook een percentage uit te kunnen herleiden. Iets in de trant van '85% van mijn adviezen blijken correct'. Via deze wijze hoop ik er achter te kunnen komen of mijn adviezen over het algemeen te hoog, te laag, of goed zijn.

Bedankt voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Beste Ausroels,

Wat nou als je van de Rij "Opmerking" Uiteindelijk advies maakt. Zet je hier een =ALS functie neer die je 6x nestelt. Bij de desbetreffende leerling (Piet in dit geval) Bijv:

ALS Cell C2 gelijk is aan 1 is de waarde VBO en anders niks. Vervolgens nestel je ook de andere cellen als D2 gelijk is aan is de waarde VMBO-k, ect Zo ga je door tot VWO.
Waar je nu een 1tje neer zet komt er automatisch in de achterste kolom welk advies je hebt gegeven.

Nu kan je nog een tweede tabblad aanmaken. Bijv:

- Leerling nummer en dan ga je het rijtje af wat ik heb gedaan en maak je alle cellen gelijk aan dezelfde cellen van Tabblad 1.
- Dit doe je ook bij Naam leerling.
- Daarna maak je een kolom en zeg je dat alles gelijk is aan uiteindelijk advies.
- Daarachter kan je een kolom maken met gehaald ja of nee

en kan je zo de aantal procenten uitrekenen.

Nu zou je alleen 1x een 1tje bij iemand ze naam moeten neerzetten en de rest gaat automatisch. (De namen hoef je ook maar 1x in te voeren)
Kan je zo allemaal aflezen.

Laatst bewerkt:
Ik zou kiezen voor een tabelstructuur.

Maak eerst voor jezelf een keuze wat je allemaal wil volgen en hoe je dit wil toetsen. Probeer alles zoveel mogelijk in vaste waarden vast te leggen. Zie het tabje "Stambestand". Op basis van dit stambestand is het vrij eenvoudig om een tabel te vullen. (Zie tab "Tabel") Op basis van een tabel is het vrij eenvoudig om allerlei statistieken/rapportages te maken.

Je kan natuurlijk ook zelf even een voorbeeldje plaatsen met hoe jij het voor ogen hebt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan