schoolopdracht: reeks getallen inlezen en afdrukken met whilelus.

Status
Niet open voor verdere reacties.

slipstreamdrive

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Berichten
7
Hallo iedereen,

ik moet voor school het volgende doen in C: een onbepaalde reeks getallen invoeren, en de invoer moet beëindigd worden wanneer het ingevoerde getal 0 is. Daarna moeten alle ingevoerde getallen in een rij achter elkaar geprint worden. Ik vermoed dat dit met een while-lus moet gebeuren.

Kunnen jullie mij helpen met het opstellen van deze lus a.u.b.? Hartelijk dank.
 
Wij zijn hier niet om jouw schoolopdracht kant en klaar aan te leveren.

Dus vertel eerst eens wat je zelf allemaal al hebt.
 
Wees gerust, ik ben zeker geen profiteur die zijn huiswerk door iemand anders wilt laten maken.

Ik heb het onderstaande ondertussen al kunnen uitschrijven. Maar het probleem is dat hij alleen het laatste getal (dus de 0 die dient om de invoer te beëindigen) weergeeft, terwijl het de bedoeling is dat alle ingevoerde getallen geprint worden. Waar zit de fout?

#include "stdafx.h"

void main()
{
int getal;


printf("geef getal\n");
scanf("%d", &getal);

while(getal!=0)
{
scanf("%d", &getal);

}
printf("De getallen zijn %d\n", getal);
}
 
Wees gerust, ik ben zeker geen profiteur die zijn huiswerk door iemand anders wilt laten maken.

Ik heb het onderstaande ondertussen al kunnen uitschrijven. Maar het probleem is dat hij alleen het laatste getal (dus de 0 die dient om de invoer te beëindigen) weergeeft, terwijl het de bedoeling is dat alle ingevoerde getallen geprint worden. Waar zit de fout?

#include "stdafx.h"

void main()
{
int getal;


printf("geef getal\n");
scanf("%d", &getal);

while(getal!=0)
{
scanf("%d", &getal);

}
printf("De getallen zijn %d\n", getal);
}

In de variabele getal pas slechts één getal, terwijl je meer dan één getal wenst op te slaan. Daar zit hem dan ook de fout. Maak er een array van en je probleem is opgelost.

[cpp]
int getal[100]; // getal[0], getal[1], ...
[/cpp]
 
Ik vermoed dat dit met een while-lus moet gebeuren.

Met een do-while kun je meteen controleren of het laatst ingevoerde getal een 0 is:

[cpp]
do
{
// vraag input en plaats in array
} while (/* getal[index laatst ingevoerde getal] != 0 */);
[/cpp]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan