Schoonmaken digitale camcorder?

Status
Niet open voor verdere reacties.

duhastmich17

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2002
Ik krijg nu soms tijdens het filmen de melding:

Head cleaning required. Nou ik maak er uit op dat ik dan de koppen van me camera moet schoonmaken.

Maar hoe doe ik dit? Ik las namelijk dat de speciale reinigingstapes ook niet alles zijn en dat je je camera daar mee beschadigd?

Wat is dus de makkelijkste manier?

Hallo

Blijkbaar ziet de camera dat er een te kleine signaaloverdracht is van de videokoppen naar de tape toe.

Een van de mogelijkheden is inderdaad vervuilde videokoppen.

Mijn ervaring is dat die speciale reinigingscassettes inderdaad de levensduur van de videokop serieus inkorten.

De kostprijs van deze nog buiten beschouwing gelaten , zeg ik persoonlijk dus ...... NEE

Ik reinig deze zelf d.m.v. een witte zakdoek en goedkope "eau de cologne" (G.B , Carrefour , etc....)

Enige voorwaarde die je aan deze dient te stellen , is dat er geen "residu" na opdroging achterblijft.

Dit kun je eenvoudig testen op een wit blad papier , en kijken of er geen "kringen" blijven op het blad papier , of op een proper glas , en kijken of er geen "zweem" achterblijft...

Het reinigen v/d videokoppen zelf ....

D.m.v. vochtige witte zakdoek , goed opgespannen op je vinger , op het vlak waar de tape langsloopt houden , en de videokop voorzichtig ronddraaien .

Deze operatie zonodig enkele malen herhalen, tot er geen vuil meer op de zakdoek is te bespeuren..

De eventuele andere koppen niet vergeten (wiskop/audiokop .)

Let wel , de grote "drum" , videokop is het fragielste van allemaal , dus enige voorzichtigheid is wel geboden.

Indien je deze operatie niet aandurft , stel ik voor , binnendoen voor reiniging.

p.s.: wat is het merk/type ???

Peter

Laatst bewerkt:
Het is een JVC Gr-DX 95 en ik heb hem pas 3 dagen en nu al deze melding? Is dat normaal of komt het omdat ik steeds over hetzelfde bandje opneem keer op keer?

3 dagen is errrug snel!
Was toch geen demo model?
Trouwens het beste is pure alcohol (96%) bij de drogist te verkrijgen.

Neuh geen demo model.
Ze moesten hem bestellen bij JVC Europe ofzo omdat ie nergens op voorraad was.

Maar ik heb nu de hele avond gefilmd zonder deze melding. Wat opvalt is dat ik de melding alleen krijg aan het begin van me bandje waar ik al tig keer over op heb genomen. Zodra ik aan het nieuwe stuk begon op het bandje, (het nog nooit openomen stuk op het bandje dus) heb ik nergens last van.

Kan ik hem ook schoonmaken met een wattenstaafje? Dan kan ik er beter bij als met een zakdoek.

Wattenstaafje is perfect, laat daarna voor de zekerheid een half uurtje staan voordat je er weer een bandje in stopt.

Hallo

Een nieuw toestel van 3 dagen oud met deze melding is het onmogelijk dat de kopppen al vervuild zijn.

Lijkt mij dan eerder defekte tape .

Probeer eens ander bandje .(waarschijnlijk is er iets mits met een stuk v/d tape )

Zie ook mijn eerder post :

"Blijkbaar ziet de camera dat er een te kleine signaaloverdracht is van de videokoppen naar de tape toe.

Een van de mogelijkheden is inderdaad vervuilde videokoppen. "

Zeker nooit met zaken die kunnen uitrafelen/pluizen aan de videokoppen komen.

En .... zo lang het toestel onder garantie valt , niet zelf aan komen , mits dan ogenblikkelijk de garantie vervalt.

Peter

Wel grappig ik belde vanmiddag naar de BCC waar we de camera gekocht hadden en die zeggen juist allemaal het tegeovergestelde.

Niet met wattenstaafjes schoonmaken en met soorten alcohol.

Zij radden het schoonmaak setje van JVC aan. Ik heb de melding niet meer teruggezien nu ik op een nieuw stukje van me bandje zit dus ik denk idd dat het stukje van het bandje een beetje brak was omdat ik het bandje steeds terugspoelde en overnieuw begon met opnemen
thumb-up.gif
.

Ik hou julliie iig op de hoogte. Bedankt voor de hulp/tips.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan