Schrijven en lezen in Excel bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

goedlichtJoost

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2012
Berichten
477
Hallo Allemaal,

Graag zou ik een koppeling willen maken met excel, in deze excel sheet worden 3 variabelen geschreven (gewoon 3 cellen) en dat resulteert in 1 uitkomst cel.
Hoe kan ik deze excel sheet gebruiken om aan de hand van variabelen de uitkomst te krijgen?

Graag zou ik gebruik maken van 3 comboboxen waarin gekozen kan worden uit de variabelen. wanneer deze alle 3 ingevuld zijn, dan komt er in een textbox of label (maakt niet zozeer uit) het resultaat.

Alle cellen zijn vast dus er dient altijd op de zelfde locatie gezocht te worden.
de excel sheet zal ook altijd op de zelfde locatie op de server staan.

Graag advies in hoe te handelen,

Met vriendelijke groeten,

Joost
 
Hallo Joost,

Eigenlijk is het dan de bedoeling dat de 3 Comboboxen automatisch de items uit de Excelsheet krijgen? En als er nieuwe waarden toegekend worden, dan moeten die bijgeschreven worden in de Sheet? Misschien kun je dan het beste met een .INI werken. Of met een xml.
Zo niet, dan is hieronder wel een aardige tutorial. Excel is een vrij makkelijke database om mee te werken in C# (volgens mij). Je maakt de Excel class aan. Met een Workbook kun je 'connectie' maken met het juiste Excelbestand.

http://csharp.net-informations.com/excel/csharp-open-excel.htm

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groeten
 
Hallo HelpElec,

Dank voor de snelle reactie,

De comboboxen zal ik gewoon zelf vullen als collectie, hierin hoeft niets te veranderen, het enige wat ik eigenlijk even wil is dat 3 gekozen waardes ingevuld worden op een bepaalde plek in C# (Excel.write (combobox1.Text @ workbooksheet1,cel Q4) etc.
en dan wanneer dit gedaan is wil ik 1 cel uitlezen Label1.Text = Excel.read(workbooksheet1. Q9

Zo iets.

Maar ik zal je link even bekijken!

gr
 
Ik heb wel eens met Excel gewerkt in C#, tijdje terug alweer, alleen voor het verwijzen naar de juiste cel moest je volgens mij zelf een goede methode bedenken.
 
Het lezen van een Cel in Excel is gelukt.

Het schrijven echter nog niet, wie heeft er een oplossing om eenvoudig 1 cel (vast) te kunnen schrijven in excel vanuit een textvak van C#?? excel hoeft niet geopend te worden oid.

mvg Joost

Edit:

Dit werkt blijkbaar niet:
Code:
Excel.Worksheet xlWorkSheet;
            Excel.Application ExcelObj = new Excel.Application();
            Excel.Workbook xlWorkBook = ExcelObj.Workbooks.Open("Z:\\Joost\\Boutlengte overzicht.xlsx", 0, true, 5, "", "", true, Excel.XlPlatform.xlWindows, "\t", false, false, 0, true);
            xlWorkSheet = (Excel.Worksheet)xlWorkBook.Worksheets.get_Item(1);
            xlWorkSheet.Cells["4", "Q"] = comboBox7.Text;
            xlWorkSheet.Cells["5", "Q"] = comboBox8.Text;
            xlWorkSheet.Cells["4", "Q"] = textBox21.Text;
 
Laatst bewerkt:
Doorloopt hij de code wel?

Ik weet niet heel veel hiervan, maar ik snap niet waarom je een Excel.Worksheet die je xlWorkSheet noemt in regel 4 nog een keer omcast naar een Excel.Worksheet:
xlWorkSheet = (Excel.Worksheet)xlWorkBook.Worksheets.get_Item(1);

Zet anders wat breakpoints in je code (Klik in het grijze kantlijntje, zoals hier: http://www.homeandlearn.co.uk/csharp/csharp_s5p4.html) en kijk wat hij doet en of hij alles doorloopt.

Succes en groeten,
Geert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan