• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Scorelijst met draaitabel niet in de juiste volgorde

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

jrheuwing

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2018
Ik wil voor de club een scorelijst bijhouden waarin het eenvoudig moet zijn om de top 10 van alle deelnemers op volgorde zichtbaar te hebben. Alleen gaat het mis op het moment dat ik de draaitabel probeer in te stellen.
Ik kan niet achterhalen waarom de deelnemer op plek 3 (deelnemer 2) onderaan de lijst staat. Als ik enkele waardes aanpas in kolom B (Punten) dan kan de volgorde er nog anders uitzien, maar niet dat plaats 1 bovenaan staat en plaats 10 onderaan. Wat gaat er fout?

Bijlagen

In je draaitabel een rechtermuisklik op het pijltje van 'Rijlabels' → 'meer sorteeropties...' → 'Oplopend van A tot Z'

Bijlagen

@ Tech8
dat zal goed gaan tot er 2 zijn met dezelfde punten
Weet ik, maar ik weet niet voor welke sport het scoreblad dient en hoe ze aan de scores komen.
Bij voetbal kan je dit wegwerken dat je geen zelfde scores krijgt.

als 2 ploegen gelijk spelen hebben ze toch dezelfde score?

als 2 ploegen gelijk spelen hebben ze toch dezelfde score?
Bij voetbal tellen de doelpunten op verplaatsing meer dan die dat thuis gemaakt worden.
Als twee ploegen (A & B) evenveel punten hebben, maar ploeg B heeft 1 doelpunt meer op verplaatsing, dan staat ploeg B boven ploegA.
Ook speelt het doelsaldo een rol in de rangschikking, stel dat ploeg A een beter doelsaldo heeft, dan zal toch ploeg A boven ploeg B staan.

Bij voetbal tellen de doelpunten op verplaatsing meer dan die dat thuis gemaakt worden.

Dat is al een paar jaar niet meer het geval op Europees niveau

Dat is al een paar jaar niet meer het geval op Europees niveau
In de Begische competitie en vooral op Europees en wereldvlak, krijgen de ploegen of landen een coëfficient volgens hun ranking op de FIFA ranglijst.
De ranglijst is samengesteld door middel van het combineren van alle gespeelde interlandwedstrijden, zowel kwalificatiewedstrijden, vriendschappelijke wedstrijden alsook wedstrijden op internationale toernooien.
Op toernooien (of nationale wedstrijden) wordt meestal ook nog een eigen systeem gebruikt.
Je kan eens op zoek gaan in bijgevoegde excel (WK 2022 Qatar) hoe het systeem bij de wereldbeker in elkaar zit.

Bijlagen

@ Tech8

Mijn opmerking ging meer over de knockout fase van bv championsleague
2 ploegen spelen tegen elkaar 1 maal uit en 1 maal thuis.
Dan tellen de doelpunten uitgemaakt even veel mee als thuis gemaakt.
Vroege telde de uitgemaakte doelpunten dubbel bij gelijke stand. Nu dus niet meer.

Maar jij haalt nu heel iets anders aan, daar had ik in het geheel niet aan gedacht.

Kijk ook hier eens naar
Hoofdstuk 12 verteld hier meer over regels bij gelijk stand.

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt. Ik zie nu wat er bij mij verkeerd gaat. Ik heb niet aan het sorteren gedacht als oplossing.

Iedereen bedankt. Ik zie nu wat er bij mij verkeerd gaat. Ik heb niet aan het sorteren gedacht als oplossing.
@jrheuwing
Ik heb hier in voorbeeld een competitie gemaakt met 12 ploegen die elk één maal tegen elkaar spelen.
De tabbladen zijn beveiligd zonder paswoord.
je geeft eerst de ploegnamen in en daarna de uitslagen per wedstrijd.
Hier kan je ook de Factoren aanpassen die helpen bij gelijk aantal punten.

Veel succes ermee.

Bijlagen

@Tech8 Bedankt voor de extra moeite, maar het gaat om een motorclub en geen voetbalclub. De deelnemers van de club krijgen punten voor elke georganiseerde rit of event waaraan wordt deelgenomen.
Zolang ik lid ben nog niet meegemaakt dat er 2 personen waren die evenveel punten hebben behaald en in de top 3 zijn geëindigd. Ik ben dit liever voor dan dat ik daarna sorry moet zeggen.
De draaitabel maakt deel uit van een excel bestand waarin ook de kalender van het huidige jaar in zit en een invulwerkblad voor het bijhouden van de punten.

PS. Als het goed is zijn er geen privacy items in het bestand te vinden.

Bijlagen

Haal de kolom van positie weg uit de draaitabel dit verstoort de sortering.

Duidelijk file toch?

Wellicht file even verrijken met een automatische update van je draaitabel?

Klik op de draaitabel analyseren en dan op draaitabel opties.
In de tab "gegevens' aanvinken dat de gegevens ververst moeten worden bij openen van de file.

En ik zou de kolommen in de draaitabel als tabel weergeven, dan ben je het lege veld achter de positie kwijt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan