script aanroepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

uaejeroen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 dec 2009
beste mensen
ik wil een script aanroepen en die recht boven laten verschijnen

Wie kan mij een voorbeeld sturen
ik werk met <table width="100%">

Meer informatie?

Wat voor script, wat moet het doen?

drop down menu

ik heb een hoofdpagina, en dan wil ik een javascript waar dat menu in staat aanroepen en niet een javascript in het hoofdmenu opneen
dus een wat overzichtelijk aanroep code zoals <a href

ik heb een hoofdpagina, en dan wil ik een javascript waar dat menu in staat aanroepen en niet een javascript in het hoofdmenu opneen
dus een wat overzichtelijk aanroep code zoals <a href

geef eens wat code en laat zien wat je geprobeerd hebt want zo kunnen we nix.
Byee VRC

dit is een uitschuif menu

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<style type="text/css">
.buttonNormal
{
PADDING-Bottom: 3px;
PADDING-TOP: 2px;
COLOR: #DCDCDC;
CURSOR: hand;
text-align: center;
BACKGROUND-COLOR: #C0C0C0;
font-size:12px;
}

.buttonHighlight
{

COLOR: red;
BACKGROUND-COLOR: #7FFF00;
}
.buttonDown
{
PADDING-Bottom: 1px;
PADDING-TOP: 4px;
COLOR: #FF9999;
}
.buttonCurrent
{
BACKGROUND-COLOR: #CCCCCC;
COLOR: white;
}
<!--verander hierboven de kleuren naar eigen inzicht ( een lkeur is te herkennen aan het # teken ) -->
<!-- ook de grootte van het lettertype e.d. kun je hierboven aanpassen -->
</style>
<STYLE type=text/css>

A {
COLOR: black; FONT: 10pt Times New Roman; TEXT-DECORATION: none
}
A:hover {
COLOR: red
}
</STYLE>
<base target="_self">
<!-- verander hierboven de target -->
<title>Untitled</title>
</head>
<body>
<table width="98%" cellspacing="0" cellpadding="0" border="1">
<tr>
<td class=buttonNormal width="8%" align="center" onmouseover="if( document.all ) { this.className='buttonHighlight' }" onmouseOut="if( document.all ) { this.className='buttonNormal' }" onmouseDown="if( document.all ) { this.className='buttonDown' }"><a href="#">Link</a></td>
<td class=buttonNormal width="8%" align="center" onmouseover="if( document.all ) { this.className='buttonHighlight' }" onmouseOut="if( document.all ) { this.className='buttonNormal' }" onmouseDown="if( document.all ) { this.className='buttonDown' }"><a href="#">Link</a></td>
</tr>
</table>
<br>
<!-- verander hierboven de naam van de link, en de URL ( staat nu op het # teken ) -->
</body>
</html>

Dan wil ik in mijn hoofdpagina hem aanroepen met <src=..\html\menu.htm

Hoe doe ik dat
Het menu komt natuurlijk gelijk zicht niet van klik <a href="hier"

Even terzijde - er staat steeds:
onmouseover="if( document.all ) { this.className='buttonHighlight' }"
Daarin betekent het if( document.all ): alléén als het Internet Explorer is. Wil je dat alle andere browsers geen kleurwisseling krijgen als de muis over een tabel-cel gaat? Anders kan je het gewoon weglaten:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"][COLOR="DarkSlateBlue"]onmouseover="this.className='buttonHighlight';" [/COLOR][/SIZE][/FONT]
En dan hetzelfde voor de onmouseout's en de onmousedown's.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: er bestaat ook een css-manier voor de kleurwisseling, maar ik moet nu een trein zien te halen. ;)

eey

ik ben absoluut geen held in javascript
ik heb dat script van leejoo.nl gehaalt

Hallo,

Het verstandigst is om eerst te zorgen dat één pagina werkt zoals je wilt dat die werkt.. Dus zonder PHP of includes of wat dan ook.
Als op die pagina dan bijvoorbeeld een menu staat dat op elke andere pagina ook terug moet komen, ga je dat daarna eventueel apart zetten, zodat je het op elke pagina opnieuw kunt gebruiken.
Dat is verreweg de simpelste manier van werken, omdat je dan zeker weet dat het werkt voor je met PHP of SSI of wat dan ook gaat werken.
En als het weinig code is kun je je afvragen of dit überhaupt nut heeft.

Kortom: eerst dat menu in orde zien te krijgen.
Kun je vertellen wat de bedoeling is? Dat JavaScript wat je nu hebt is behoorlijk verouderd, en mogelijk kan het ook veel simpeler met alleen css en html.
Is de bedoeling dat je knoppen hebt staan die verkleuren als je eroverheen hovert (met de muis erboven gaat hangen)?

beste mensen

zoals ik al zei, gevonden op leejoo
kunt u me misschien een simpeler script sturen
met css is het inderdaad makkelijker
ik werk met css dus kan het gewoon in het bestand opnemen

De vraag van Goeroeboeroe staat nog open!
Kun je vertellen wat de bedoeling is?
Als jij probeert duidelijk te vertellen wat de bedoeling precies is, kunnen wij proberen om goede raad te geven. ;)
Onduidelijk is bv. of je nu een uitklapmenu wilt. Bij je code-waslijstje schreef je als titel:
dit is een uitschuif menu
maar die code was geen uitschuif menu. Wel een menu waarin kleuren kunnen veranderen.

Of als je precies wilt wat je op de site van leejoo.nl gevonden hebt, dan moet je even de link naar die pagina geven. Misschien weet iemand hier dan een mooie css-oplossing uit te vinden.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Ik ben dat ding van Leejo aan 't kopiëren. En ik heb, naar aanleiding van dit JavaScript, de link die bij mij stond onder JavaScript naar die site verwijderd. Dat geeft aan hoe ik over de kwaliteit denk. Dat je zoiets op je site durft te zetten om te gebruiken... En aangezien ik probeer kwalitatief goede links op m'n site te hebben...
Wat ik nu dus maak met alleen css is vijf knoppen die verkleuren en zo, precies wat dat onwijze script deed. Dan kan de vragensteller even kijken of dat is wat hij wil of dat 't nog moet worden veranderd of zo. Is ook gelijk eigenlijk 'n klein lesje met wat tips en zo.

Klaar. Ik had trouwens al vraagtekens bij die site wat betreft JavaScript (aantal andere links staan nog gewoon bij mij). Dit script is schat ik 87 jaar oud en was ook toen al erbarmelijk. Brrr.
Komt-ie:

HTML:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html lang="nl">
<head>
<!-- doctype hierboven MOET, charset hieronder ook. Doctype vertelt de browser
    welke html en zo het is, charset welk 'alfabet' er gebruikt moet worden -->
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<!-- text/css MOET tussen aanhalingstekens -->
<style type="text/css">
body {
  font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
}
  /* Deze letters dekken zo'n beetje alle computers */

ul {
  width: 95%;
   margin: 0 auto;
  padding: 0; list-style: none;
}

li {
  float: left;
  width: 20%;
}
  /* door float: left komen de li's naast elkaar te staan en niet onder elkaar */

a {
  display: block;
  width: 96%;
  border: black solid 1px;
  border-right: 0;
  padding: 3px;
  font-size: 0.9em;
  background: #c0c0c0;
  color: black;
  text-decoration: none;
}
  /* De a's worden als blok-element neergezet, zodat hoveren over de 
    volle breedte van de knop werkt, anders werkt 't alleen boven de tekst. 
    De breedte van 96% (te smal eigenlijk) geeft het kiertje tussen de knoppen.
    De maat em bij font-size zorgt dat ook gebruikers van internet Explorer
  de lettergrootte kunnen veranderen */

a#laatst {
  border-right: black solid 1px;
}

a:hover {
  color: red;
 background: #7fff00;
}

a:active, a:focus {
  background: white;
}
</style>
	<title>Hier komt de naam van de pagina (staat boven in je browser)</title>
</head>
<body>
	<ul>
		<li><a href="#" title="Naar (vul pagina in)">Link</a></li>
		<li><a id="laatst" href="#" title="Naar (vul pagina in)">Link</a></li>
	</ul>
</body>
</html>
Dit script kan precies hetzelfde als dat ding van Leejoo. Zonder JavaScript.
Je kunt 't eindeloos aanpassen en zo. Ik weet niet of dit precies is wat je bedoelt, maar 't geeft 'n beetje weer wat er zoal mogelijk is.
Het menu staat in een <ul>. Dat is het makkelijkste te maken en het beste voor spraakbrowsers van blinden, voor zoekmachines, enz.

Laatst bewerkt:
jullie hebben gelijk

dat script van leejoo is die code ik ik in het begin gaf
ik denk dat een css functie moeilijk is met dat script, kan beter een makkelijker script zoeken

Wacht even :)
Heb je die css gekeken die hierboven staat? Niet dat je die helemaal ongewijzigd of zo moet gaan gebruiken, maar met deze css en html werkt het dus precies zo als dat script van Leejoo.
Zou je niet eerst 'ns kijken of zoiets niet wat is? En dit kun je zelf makkelijker aanpassen (eventueel met wat hulp) dan JavaScript.

bijv

http://sperling.com/examples/menuh/`
Prachtig css horizontaal menu
mijn engels is niks, laat staat dat ik er iets van begrijp
wat moet in het head en wat in de body

Ja, wacht even.
Je kwam met 'n script van leejoo en wilde dat in orde krijgen. Dat script is min of meer gekraakt als zijnde gewoon slecht.
Toen heb ik 'n css-html-gebeuren gemaakt wat vrijwel exact hetzelfde is als dat van Leejoo.
Nou is het helemaal geen punt als je dat niet wilt gebruiken. Maar volgens mij heb je 't niet eens bekeken. Althans: je reageert er niet op.

Het lijkt mij dat het handiger is als je eerst 'n kijkt wat je nu voor soort menu wilt hebben, want dat menu waar je nu naar wijst is totaal anders dan dat van Leejoo.
Om 'n menu te kunnen kiezen, zul je eerst 'n beetje moeten weten waar het voor nodig is. Eerst 'n menu kiezen en dan 'n site maken is 'n beetje de omgekeerde wereld.

't Kan ook zijn dat je geen echte site wilt maken, maar gewoon wat aan het proberen bent. Dat is allemaal prima, maar het is 'n beetje onduidelijk voor mij.
En zou je in dat geval niet beter eerst 'n korte cursus css/html kunnen volgen (gratis en Nederlandstalig), zodat je de basis 'n beetje beheerst? Dat werkt meestal sneller en makkelijker dan in het wilde weg gaan zoeken en zo. Ook omdat er ongelooflijk veel verkeerde info op internet staat.

Ik (en anderen denk ik) willen je best helpen, maar dan wil ik wel 'n beetje weten waar dat menu nou nodig voor is. Anders wordt 't straks weer 'n heel ander.
En 't zou ook leuk zijn als je gewoon vragen hier even beantwoordt, want anders lopen wij in het duister rond te tasten. En dan stoot ik m'n teen weer en zo :D

sorry beste mensen

U heeft gelijk ik wil teveel
Dit menu vond ik net
Heel mooi en handig uitschuif menu
Die van Leejoo, u heeft gelijk is erg verouderd
ik wou meer van dat script wat ik net gevonden heb

Srry voor het ongemak

Nou, dat ongemak valt wel mee. En of je te veel wilt, weet ik ook niet. Ik vermoed dat je hier nog niet zolang mee bezig bent en gewoon enthousiast bent.
Dat menu wat je net liet zien is 'n goed menu. 't Werkt met alleen css en html, maar voor dat verouderde Internet Explorer 6 is er 'n beetje JavaScript in gestopt.
Alleen: in dat menu kun je vele tientallen pagina's onderbrengen.
En het is hartstikke veel werk om zo'n menu aan te passen aan jouw site (ik kan het weten, want ik heb zelf dat soort menu's gemaakt, zelfs helemaal zonder JavaScript).

Misschien dat anderen hier er anders tegenaan kijken, maar mijn vraag blijft dan eerst toch: wat wil je met dat menu? Heb je echt zo'n uitgebreid menu nodig? Heb je al 'n site in gedachten met zoveel pagina's?
Laat ik 't zo zeggen: als je mij in beweging wilt krijgen, wat best kan lukken, dan moet ik toch 'n beetje overtuigd zijn dat er niet anderhalve pagina achter zo'n menu komen te hangen. Omdat het aanpassen van zo'n menu best lastig kan zijn en ook (behoorlijk wat) kennis van css en html vereist.
Is het misschien 'n idee als je nog 'ns naar wat meer menu's kijkt? Er zijn ook hele leuke menu's die iets minder heftig zijn. Als dat 'n idee is, vind je hier links naar kwalitatief goede menu's met (voornamelijk) css:
http://css-voorbeelden.nl/links.html#a-css-menus

Beste

Ik ben een site aan het ontwerpen voor mijn toekomste werk als zzp er
Ik heb een studie gedaan in webpage design, ga nog een studie volgen voor dreamweaver.
Ik snap u goed
Ik heb zeker heel wat pagina's

Maar nogmaal, ik wil u niet tot last zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan