Script gezocht (redirect & herkomst)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sims2teun

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2004
Hoi,

Ik zoek een script, waarvan ik niet zeker weet dat het bestaat, maar dat wel makkelijk moet zijn voor een gemiddele PHP-coder.

Ik zoek namelijk een script, waarbij gewone bezoekers van de site bijvoorbeeld zoiets intypen:

domeinnaam.com/tekst1
Als ze dan naar dit domein gaan, dat ze dan naar een speciale pagina worden verwezen (bijvoorbeeld: domeinnaam.com/hoi.

Maar niet alleen bij de tekst tekst1, maar meteen bij ALLES wat ingevuld wordt (dus ook: domeinnaam.com/jkrhdfgket.
Dat het dus niet uit maakt wat er getypt wordt, maar dat ze altijd bij eenzelfde pagina uitkomen.
Verder wil ik dan ook kunnen zien wát er nou juist getypt is, bijvoorbeeld in een .txt bestandje, of dat alles gemailed wordt (of wat dan ook.)

Weet iemand een script wat zoiets kan?
Hartelijk Dank,
Teun

Jazeker, zoek maar eens in Google op htaccess daarmee kun je dat soort acties uitvoeren, succes!

Het is niet mogelijk om dit resultaat te bereiken met enkel PHP. PHP wordt pas uitgevoerd wanneer de pagina wordt opgevraagd. Tenzij jij voor iedere URL tekencombinatie een PHP bestand upload is dat dus niet haalbaar.

Voor jouw vraag is er maar een oplossing en dat ik een combinatie van PHP en .htacces. .htaccess is een bestand waarmee je op de server onder andere condities in kunt stellen over toegang (ht>access<<). Zo kun je instellen dat bepaalde bestanden niet gevonden kunnen worden, dat bDaepaalde bestanden een wachtwoord bevatten en dat bepaalde URL's verwijzen naar bepaalde andere bestanden.

Dat laatste wil je gebruiken: bepaalde URL's (in dit geval iedere) die verwijzen naar één en hetzelfde bestand. Dit heet MOD_REWRITE.

====
# Plaats deze code in een .htaccess bestand in de _root van de server
RewriteEngine on
RewriteRule ^ /index.php
# By Wouter Klein Heerenbrink
====

De eerste regel "RewriteEngine On" zorgt dat de MOD_REWRITE aangezet wordt.
De tweede regel schrijft een coniditie voor de URL op. De syntax hiervoor is:
RewriteRule [getypteURL] [verwijzingURL]

De getypte URL is een reguliere expressie, en wat hier in principe staat is "beginnend met 'iets'" (^ = begint met). Die wordt doorgestuurd naar de /index.php. Vrij simpel.

Dan moet je nu nog een code hebben in je PHP die de URL achterhaald die is ingetypt. Dat is in PHP vrij simpel $_SERVER["REQUEST_URI"] is een variabel die je antwoord precies bevat.

Mocht de .htaccess niet werken, dan staat MOD_REWRITE module uit. Dit kun je checken door php_info(); op een PHP pagina aan te roepen. Je krijgt dan een netjes schema van alle modules die geladen zijn. Zoek via ctrl+f of MOD_REWRITE ertussen staat. Zo niet, meld dan even dan typ ik ook nog hoe je dat aan kan zetten (als je de server in eigen beheer hebt).

Wout

Woow bedankt! :thumb:
Ik zal dit allemaal eens uit gaan zoeken.

(Alleen wat moet ik dan doen met: $_SERVER["REQUEST_URI"] )?

De $_SERVER["REQUEST_URI"]; geeft de URI die is ingetypt:

www.example.com/de-uri-die-je-erachter-typt

De $_SERVER["REQUEST_URI"] zal dus "de-uri-die-je-erachter-typt" bevatten. Wat je daar verder mee wilt doen weet ik ook niet, maar het stond in je vraag :-P ("Verder wil ik dan ook kunnen zien wát er nou juist getypt is, ").

Wout

Het is soms ook handig even de topics in deze sectie te bekijken;)

SEO in PHP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan