• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scroll box maken of validatielijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michelhenricus

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Ik heb een probleem met het maken van een selectieve validatielijst in excel.

Ik heb een excelbestand met in kolom 1 de namen van verenigingen en in kolom 2 de namen van de leden van die vereniging.

Nu wil ik in dat bestand eerst via een validatielijst de naam van de vereniging door een muisklik aan een bepaalde cel toevoegen en daarna in de cel daarnaast de namen van de leden behorend bij die specifieke vereniging ook weer via een validatielijst beschikbaar hebben.

Dus eerst naam vereniging en dan aan de hand van de eerste keuze de beschikbaarheid in de naastliggende cel van de bijbehorende namen.

Wellicht zoek ik de oplossing niet goed en moet ik naar draaitabellen maar ik kom er niet uit.

Kent iemand de oplossing?
Groet Michel.

Geweldig Geholpen

Beste Ad,

Nooit te oud om te leren. (ben een baby boomer)

Je hebt me geweldig geholpen .

Dank daarvoor, Michel

Toch nog een klein probleempje

Ik loop toch nog tegen een probleempje op.

Op het moment dat er de keuze is gemaakt voor Jongens of Meisjes wordt in de validatielijst de cellen (handmatig)geselecteerd die betrekking hebben op jongens of meisjes.

Waar ik naar toe wil is dat na de keuze jongens of meisjes dat de validatie lijst automatisch wordt aangepast naar de namen (cellen) die behoren bij jongens of meisjes.

Een soort combinatie tussen vlookup en validation.

Groet Michel.

Michel,

Dit moet je me aan de hand van een voorbeeldje proberen duidelijk te maken.
Dus ff een .xls-je met handmatig ingevoerde resultaten die je wilt bekomen.

Hallo Michel,

Ook ik ben een babyboomer, zei getroost:D
Ik heb in je bestandje de validaties gezet, kijk hiervoor ook op het Tabblad 'Berekenen'
Verder heb ik nog twee voorbeeldbestandjes gepost, bekijk ze ook maar eens.

Bijlagen

Helemaal opgelost

Mijn probleem bij de oplossing was dat ik niet precies wist waar ik data in moest voeren in het naamvak.

Wat ik erover las, was dat in het tabblad "invoeren" maar na enig zoeken bleek dat in het tabblad "formules". (Excel 2007-2010)

Met de aanwijzingen die Ad in de voorbeeldbestanden had vermeld was het daarna redelijk simpel.

Opgelost dus , hardstikke bedankt.

Groet Michel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan